EIK Startet 11.November.2005 Del på Facebook Startet 11.November.2005 Var på lang tur forige helg her i fantastiske Norvestlandet. Alt var bare fryd å gammen helt til vi var nesten hjemme,da jag møtte en STOR båt som ikke jeg slakket ned for,,,, Hva skjedde da? jo fikk noen slag i båten og et eller annet begynte å slure slakket på, stoppet bakket,begynte på igjen, da gikk det bra turtall 3200 marsfart (24knop helt normalt) Har ringt leverandør av motor og de fant ut at det var "bøssingen"på propellen som har løsnet?????for så og ha festet seg igjen? Får sendt ny propell fra Yanmar snart. MEN KAN DETTE SKJE ???? Slurer for så gripe igjen? Lurer da om andre her har hatt samme problemer? (Kan det virkelig være propellen) Motor: Yanmar 4 lha med bravo 2X Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 (redigert) Ja, dette kan skje. Det som kan skje er at en gummiring på propellen som jeg har blitt fortalt er vulkaninsert på kan løsne. Da vil propellen slure. Jeg har også hørt at propellen kan feste seg igjen - men det var visst ikke vanlig. Jeg har hørt om dette fra en arbeidsbåt som kjører med 2xAD 41 og DP drev. Redigert 11.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Det er vel slik da at det ikke setter seg skikkelig igjen, men at det kan fungere en periode... Spørs om ikke noe har vært dårlig fra før her, har du hatt noe i propellen tidliger f.eks? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
EIK Svart 11.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2005 Godt og høre at det kan skje, Trodde først at det var drevet som sluret men det er ikke gått mer en 150 timer. Leverandøren var sikker på at dette ikke var tilfelle. Propellen jeg har er en test proppell,så den er brukt på flere andre båter. Dette er en 4 bladet stålpropell (Winrace), får nå en 3 bladet alu. propell fra mercruiser med 2" mer stigning for å prøve. Venter nå på på noen spennende timer for å teste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Jeg tror ikke det er noe annet som kan slure. Om drvet går så slurer det ikke, da knaser det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIK Svart 11.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2005 Da tar jeg en. Utrolig hva dette forumet roer ned en bekymret båteier Får også prøvt ut om jeg får større fart en før,har hatt 3650 omr. på max før 29 kn.(tom båt)med medvind. Skal ikke få mer en 3.500 omdr.med riktig propell sies det? Etter beregningene så skal jeg nå få 31 kn. med ny propell, men bakdelen er sikkert at jeg får mere støy? Er det noen som har erfaring med dette eller?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 12.November.2005 Del på Facebook Svart 12.November.2005 DEt kan ikke være kavitasjon da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 12.November.2005 Del på Facebook Svart 12.November.2005 DEt kan ikke være kavitasjon da? Tenker akkurat det samme.. Propellen slapp(Spinner) i sjøen etter bølgene du traff.. Skjedd flere ganger med meg. Skifte til Alu propell med 2 tommer større stigning og et blad mindre enn stålpropellen vil resultere i enda høgere turtall. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
EIK Svart 16.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Har nå fått propellen og skal prøve den i morgen hvis været blir litt bedre Den nye propellen er en mercruiser 17 3/4 dia. 21 pitch 3 bladet aluminium. Gamlepropellen er ikke som jeg skrev før winrace men power tec dia 17 ? 19 pitch 4 bladet stål. Lurer nå på om noen vet hvilken diameter/størrelse det er på pipen jeg må bruke for å skifte propell ? Er spent på hvordan dette skiftet vil invirke på turtall/ fart jeg også. EIK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Hvordan gikk dette da? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.