Jump to content

Yanmar 4 lha med bravo 2X, noe slurer


EIK

Recommended Posts

Var på lang tur forige helg her i fantastiske Norvestlandet.

 

Alt var bare fryd å gammen helt til vi var nesten hjemme,da jag møtte en STOR båt som ikke jeg slakket ned for,,,, Hva skjedde da? jo fikk noen slag i båten og et eller annet begynte å slure :cryin: slakket på, stoppet bakket,begynte på igjen, da gikk det bra turtall 3200 marsfart (24knop helt normalt)

Har ringt leverandør av motor og de fant ut at det var "bøssingen"på propellen som har løsnet?????for så og ha festet seg igjen?

Får sendt ny propell fra Yanmar snart. MEN KAN DETTE SKJE ???? Slurer for så gripe igjen?

 

Lurer da om andre her har hatt samme problemer? (Kan det virkelig være propellen)

 

Motor: Yanmar 4 lha med bravo 2X

Link to post
Share on other sites

Ja, dette kan skje. Det som kan skje er at en gummiring på propellen som jeg har blitt fortalt er vulkaninsert på kan løsne. Da vil propellen slure. Jeg har også hørt at propellen kan feste seg igjen - men det var visst ikke vanlig.

 

Jeg har hørt om dette fra en arbeidsbåt som kjører med 2xAD 41 og DP drev.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt og høre at det kan skje, Trodde først at det var drevet som sluret :cryin: men det er ikke gått mer en 150 timer. Leverandøren var sikker på at dette ikke var tilfelle. Propellen jeg har er en test proppell,så den er brukt på flere andre båter.

Dette er en 4 bladet stålpropell (Winrace), får nå en 3 bladet alu. propell fra mercruiser med 2" mer stigning for å prøve.

Venter nå på på noen spennende timer for å teste. :smiley:

Link to post
Share on other sites

:cheers: Da tar jeg en.

Utrolig hva dette forumet roer ned en bekymret båteier :confused:

Får også prøvt ut om jeg får større fart en før,har hatt 3650 omr. på max før 29 kn.(tom båt)med medvind.

Skal ikke få mer en 3.500 omdr.med riktig propell sies det? Etter beregningene så skal jeg nå få 31 kn. med ny propell, men bakdelen er sikkert at jeg får mere støy?

Er det noen som har erfaring med dette eller??

Link to post
Share on other sites

DEt kan ikke være kavitasjon da?

Tenker akkurat det samme.. Propellen slapp(Spinner) i sjøen etter bølgene du traff.. Skjedd flere ganger med meg.

Skifte til Alu propell med 2 tommer større stigning og et blad mindre enn stålpropellen vil resultere i enda høgere turtall.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nå fått propellen og skal prøve den i morgen hvis været blir litt bedre :rolleyes:

 

Den nye propellen er en mercruiser 17 3/4 dia. 21 pitch 3 bladet aluminium.

 

Gamlepropellen er ikke som jeg skrev før winrace men power tec dia 17 ? 19 pitch 4 bladet stål.

 

Lurer nå på om noen vet hvilken diameter/størrelse det er på pipen jeg må bruke for å skifte propell ?

 

Er spent på hvordan dette skiftet vil invirke på turtall/ fart jeg også.

 

EIK

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...