Jump to content

Er det noen som har inngående kjennskap til importregler


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Er det noen av dere som har inngående kjennskap til importregler? Jeg vurderer å importerer både båt og bil fra Sverige, er det en jungel i regler eller er dette noenlunde kurant.

 

Må sjekke dette før jeg begynner å planlegge.

 

Takker for alle svar og linker.

 

:blush:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har ikke no peil på bil.

 

Har for ikke så lenge siden importert ny båt fra Sverige, riktignok uten motor.

Gikk til Tollvesenet med kvittering for båten som også viste HIN nummer.

To minutter etterpå var båten importert etter å ha betalt moms basert på kvitteringen.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Gjør de enkelt, trygt og billig, John_Kr. Spør ditt lokale Tollvesen. De har plikt til å svare og veilede deg. Og det koster ingenting. Best av alt, du unngår feller, feil og tull og tøys.

Takker for meget raske svar, trur faktisk jeg følger rådene til deg Skipper_Worse.

Tar kontakt med Trondheim Tolldistrikt og forhører meg litt med dem, her vil jeg sikkert få noen gode råd.

 

Takk skal dere alle ha..... :seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Import av bil fra Sverige er nokså greit. På tollvesenets nettsider finner du informasjon om hvordan du beregner engangsavgift m.m.

 

Det du trenger å vite som input til kalkulatoren er:

 

Bilens alder

Bilens egenvekt

Motorvolum

Antall HK

Pris (for beregning av moms)

 

Spurte tollvesenet om det virkelig var "så enkelt" - at det ikke var noe med liten skrift osv, men det var det ikke. Var bare å komme med bilen og ha papirene i orden.

Link to post
Share on other sites

Takker for meget raske svar, trur faktisk jeg følger rådene til deg Skipper_Worse.

Tar kontakt med Trondheim Tolldistrikt og forhører meg litt med dem, her vil jeg sikkert få noen gode råd.

 

Takk skal dere alle ha....

Ikke takk for tidlig. Prosedyren er grei for ny båt. Den er ugrei for brukt båt. Skal du kontakte tollvesenet, sørg for å få skriftlig. Hulda har prøvde seg på den mølla med bruktbåt for en del år siden. Alt var greit fra tollvesenet (Østfold toldistrikt) inntil den dagen jeg ringt og fortalte at nå kommer transporten. Da ble regelverket et helt annet. Det skulle en autorisert takstmann inn i bildet. Båten måtte stå på hengeren inntil takstmannen hadde vært der. Trekkvogna skulle stå tilkoplet, om det så tok tollvesenet 14 dager å skaffe takstmann. Om takstmannen kom til 100 000 eller 1 000 000 var uvisst. Hva jeg hadde betalt for båten var uinteressant. Dette var noe man ikke kunne håndtere på grensen. Moms på den delen av veinettet som var på norsk side av grensen. Diesel på tanken. Det var plutslig en slik jævlig jungel med så mange usikkerheter at jeg droppet hele greia.

 

Jeg har tatt fire ny-båter over grensen. Det er fullstendig problemfritt. Bare ha papirene i orden.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg er ikke enig med Hulda at det skal være så problematisk å ta inn en bruktbåt. Ingen av de jeg har snakket med som har tatt inn bruktbåt hart vært borti det som Hulda snakker om takstmann inkludet meg selv. Har du en faktura som er meget usannsynlig så kan du sikkert få problemer.

 

Jeg tok nå Stauden inn for noen år siden, det var ikke et eneste spørsmål på grensen. Hadde kun to håndskrevne fakturaer som kunn dokumenteres med kvittering på bankoverføring ved eventuelle spørsmål. Det var ikke nødvendig.

 

En nabo av meg tok nettopp inn en Bayliner fra uniten, han passerte grensen med båten på lastebil, fikk tollpass og dro til Skien tollkontor dagen etter og betalte depositum for momsen siden båten ikke var ce merket ennå. Etter en måneds tid var ce merkingen i boks og endelig moms ble betalt for båt og transport, han måtte i tillegg betale moms på frakten på lastebilen. Har man kvittering fra lastebileieren for betalt moms av denne turen burde man slippe dette, men det er vel ikke mange av oss som ha dette.

 

Slik som jeg kan se det så er en import av båt fra Sverige ren plankekjøring, ce merkingen trenger man ikke tenke på en gang siden båten komme fra EØS området. Betal momsen og eventuell hk avgift og sjøsett farkosten og nyt livet på sjøen.

 

Selvsagt kan det være lurt å snakke med tollvesnet først, send dem en mail er jo greit for da svarer de på mail og man har noe skriftelig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er krav om CE merking, noe som gjør import fra USA, Sør Afrika el. lign

vanskelig om det ikke er CE merking.

Artikkel i Aftenposten for noen få uker siden:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1141760.ece

 

Trist om båten blir stoppet bare pga CE merking.

 

Hele EØS området har felles regler om CE så derfra er i alle fall ikke CE noen

hindring.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg er ikke enig med Hulda at det skal være så problematisk å ta inn en bruktbåt. Ingen av de jeg har snakket med som har tatt inn bruktbåt hart vært borti det som Hulda snakker om takstmann inkludet meg selv. Har du en faktura som er meget usannsynlig så kan du sikkert få problemer.

 

Selvsagt kan det være lurt å snakke med tollvesnet først, send dem en mail er jo greit for da svarer de på mail og man har noe skriftelig.

Jeg er ikke så sikker. Man kan hevde at man har vært borti en sur funksjonær, eller om man vanligvis kjører "lettversjon" av regelverket, men det ligger noe "strengere" i bunn som kan tas frem ved behov. Derfor bør man ha skriftlig. Det hjelper innmari lite hvis grensetollen sier "dette tror vi ikke på, denne skal takseres". Da blir bil, henger og båt stående på anvist plass (man får tollpass) inntil takstmann har innfunnet seg. Det er regelverket.

 

Som anført tidligere, nye båter er ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg importerte min nye bil Peugeot 307 SW fra Sverige (Hos Olof Larsson Bil AB, Uddevalla) oktober 2003. Total sparte jeg NOK 52.000 i forhold til norsk butikkpris og ble kjempefornøyd. :lol: Det er ikke vanskeligere enn man tror å importere bil, men må regne med en del arbeid (papirarbeid, telefoner, e-mail). Mine venner og familie fikk lysten på å gjøre det samme, så jeg laget et "Gjør det selv skjema" og gjorde arbeidet lettere for dem. Bare ta kontakt med meg via IM, så sender jeg over word-fil.

 

Ang import av båt, så står dette beskrevet i detaljer i dagens Dine Penger, nr 10-2005. Tydelig hva og hvordan man går frem, enkelt og grei denne også. Spesielt sparer man mer å importere fra Finland. Der sparer man opptil 60.000,- i forhold til båtpris hos norske forhandlere.

 

Vi tar i utgangspunktet en Buster skjærgårdsjeep

Pris båt, motor, henger = 133.612,- (fra finsk forhander, omregnet fra Euro)

HK-avg i Norge 50hkx136,- = 6750,-

Moms i Norge 25%x140.362,- = 35090,-

Finsk moms i retur = 30116,-

Transport t/r = ca 2500,-

Total for båten 147836,-

Pris i Norge for samme båt/motor/henger = 183000,-

Besparelse = 35000,-

 

Undersøkelser DP har gjort viser det er 15-20% å spare ved kjøp av båt i Sverige/Finland. Det gjelder KUN ny båter. Brukte båter er dyrere og ikke anbefalt å importere.

 

Junern.... :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...