Catosan Startet 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2021 Jeg planlegger installasjon av trimtabs på båten, og siden jeg må leie henger ønsker jeg å klare meg med å ha båten ute av vannet i ett døgn.. Det eneste jeg ikke er trygg på, er om forseglingen/tettemassen rundt skruene herder på under ett døgn.. Noen som har erfaringer med tettemasser som fullherder på under et døgn? Sjekket Simson MSR CA og der oppgis det kun herdetid etter 24 timer? Så praktisk erfaring er gull? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Du trenger vel bare noe som herder under vann? Tec7 kan du sjøsette mens den er våt. Jeg har gjort det flere ganger. Det limer også på fuktig flate. Er vel @Komodo som har litt peiling på det, og et par andre her på forumet som jeg ikke husker hvem er ? Hvem som helst som har peiling, føl dere fri til å korrigere. Redigert 27.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Den som har mest kompetanse på forumet om dette er nok Vanntro. Men spørsmålet er enkelt, så jeg kan godt svare. Om du bruker Simpsons, tec7, Bostik eller nesten hva som helst av MS-polymer spiller liten rolle. Bare å gjøre jobben og sjøsette. Det herder uansett etter sjøsetting. Men hvis det er noe som kan bevege seg ved belastning bør du vente ganske lenge slik at det får herdet. Det herder senere ved lav temperatur. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Catosan Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Fantastisk! Takk for gode svar. Og ja, det er et enkelt spørsmål. Men når produsentene ikke tør konstatere dette i dataark etc, så er det godt å få gode svar her. Hull i akterspeil er ingen spøk, etter 250 timer båtprosjekt i vinter pga akkurat det vil jeg ikke tabbe meg ut på trimtabs.. Det blir tross alt 12 skruehull under vannlinjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Catosan skrev 27 minutter siden: Fantastisk! Takk for gode svar. Og ja, det er et enkelt spørsmål. Men når produsentene ikke tør konstatere dette i dataark etc, så er det godt å få gode svar her. Hull i akterspeil er ingen spøk, etter 250 timer båtprosjekt i vinter pga akkurat det vil jeg ikke tabbe meg ut på trimtabs.. Det blir tross alt 12 skruehull under vannlinjen.. Blir hullene gjennomgående? Hvis ja, er det ikke da lurt å bruke maskinskruer med muttere med skiver på innsiden? Da får man tettet fra begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Catosan Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Torsen67 skrev for 7 timer siden: Blir hullene gjennomgående? Hvis ja, er det ikke da lurt å bruke maskinskruer med muttere med skiver på innsiden? Da får man tettet fra begge sider. Nei, det blir ikke gjennomgående. Det følger med tilpassede skruer til settet jeg ser på (smart tabs). Men det er minst like mye fordi det inni båten er et forseglet skott akkurat der. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 For å slippe å øse fiskebåten min i sommerhalvåret når den står på land så har jeg rett og slett bare bordet hull nederst i akter. Da renner regnvann rett ut. Har ingen propp, ennå. To ganger har jeg glemt å lime igjen i god tid, så jeg har bare tatt en slik spiss man bruker på Tec7 patroner , tilpasset lengden, klint på litt Tec7 eller Multibond og satt inn den spissen. Sjøsetting en halvtime etterpå. Aldri sett noen lekkasje. Så virker som både Multibond og Tec7 tetter med én gang. Noe jeg har lært her på forumet en gang tidligere. Men når jeg har limt fast en trekloss akter for å skru fast ekkoloddet uten å ta hull i skroget, da har jeg latt limet herde før sjøsetting. Da har det holdt treklossen på plass under vannlinjen i 2 år. Bakket også ekkoloddgiver av mot is en gang, og da holdt limet... Så til ditt behov tror jeg det vil fungere greit. Bare sørg for at det er helt rent der, og avfettet. Aceton pleier jeg å bruke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.