Jump to content

Mulig dynamo feil på Perkins 6354.4

Seigmann

Recommended Posts

På vår dynamo er det montert et wema amperemeter. Ser at det nå har begynt å hoppe opp og ned. Problemet er størst på tomgang, hvor nåla plutselig går til null og tilbake igjen. Den dirrer litt ved turtall. Spenningen er konstant og fin. 14,4 målt direkte på batteri. Finnes det noen her inne som har noen hint om mulige feil?:smiley:

Hva måler det amperemeteret, altså hvor mange ampere? Ved tomgang er det normalt med lite lading. Og spenningen direkte på dynamoen, hvor mange volt er den, og varierer den også?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Seigmann skrev 1 time siden:

Litt vanskelig å lese av det analoge wema instrumentet, men kanskje 25 A, kan prøve å legge ut bilde. Kan nevne at jeg skal kjøpe meg et tang ampere meter å måle i morgen. Spenning ligger stødig på 14,4 volt

Du kan jo legge den videoen på YouTube, og dele den her kanskje?

På det bildet vises det ikke mye lading, derimot et forbruk på 20A! Hvordan er det Wema-amperemetet koblet inn, og hvor sitter måleshunten for det?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 2 minutter siden:

På det bildet vises det ikke mye lading, derimot et forbruk på 20A! Hvordan er det Wema-amperemetet koblet inn, og hvor sitter måleshunten for det?

Sorry, forrige Eier av båten koblet det feil:crazy:. Har aldri brydd meg med å fikse det. Er vel bare å snu shunt. 

Lars H. skrev 12 minutter siden:

Å snu shunten (som er en dum motstand) hjelper ikke, men å snu ledningene fra instrumentet inn til shunten er nok bedre, he he.

:flag_sw:

Takk, det stemmer nok. Kjøpte båten i 2016, så det er lenge siden jeg fikk dette forklart av forrige eiger:giggle:. Så lenge jeg har dynamo som virker når ferien starter, så er alt bra:thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...