Jump to content

Anbefaling av grei liten gummibåt/ rib med 4HK?

snekkerbod

Recommended Posts

Trenger en liten rib/gummibåt får lek og litt nytte på hytta så barna skal bli båtvant i ung alder. Dessuten kan også kona bruke denne ettersom hun ikke er så komfortabel med 20" jeepen. Har et smykke av en Yamaha 4HK fra tidlig 90-tall som jeg selv brukte som jeg skal bruke som motor. Noen som kan anbefale en båt?

Har egentlig ikke de største behovene men tenker den må kunne trekkes litt opp på svaberg og strender - er det da dumt med oppblåsbar kjøl?

Ellers

- åregafler som sitter fast i både båt og årer 

- ca 280 cm lang tipper jeg er greit for et par små og evt en voksen i tillegg.

- Bruksradius er vel 1 NM

Er det Maritim sin egen som gjelder? Evt MTM som de også selger? Annet? Også var det dette med den oppblåsbare kjølen da, smart eller ikke?

Kjøpes gjerne i butikk på østlandsområdet.

p_20502-54_default_1

p_20502-55_slideshow_1

Redigert av snekkerbod (see edit history)

Helt kurant båt og størrelse. Med 4hk gjør den ca 12knop og går akkurat plan med en voksen på ca 80kg. Ville vært mer bekymret for å dra en båt med glassfiberbunn opp på svaberg og strender. 
Denne båten er så lett at du løfter baugen opp på svaberget og setter den ned. Trengs ikke dra den over stein og rur. 
Lykke til. 👍

Med 4 hk så vil jeg også anbefale hydrofoil. Jeg har 6 hk på en 270 RIB. Når man er alene så får man en litt slitsom planingsterskel, med baugen høyt, i den farten jeg gjerne vil ligge i. Med hydrofoil så kan man mer bestemme hvilket fartsområde man vil ligge i. Du mister kanskje 1 knop på toppfart, men er for min del ikke irriterende i det hele tatt.

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/trimfinner-hydrofoil-2000042579 

Takk for alle gode tips. Den hydrofoilløsningen har jeg ikke sett før. Trenger ikke å bore noe hull i kavitasjonsplaten på motoren for å feste, eller?

Ellers, ser jo at covid også gjør at det er vanskelig å få tak i en slik type båt på bla Maritum (alt er utsolgt). Tips til forhandler, mellom Oslo og Porsgrunn som kan ha noe slikt på lager?

snekkerbod skrev 7 minutter siden:

Takk for alle gode tips. Den hydrofoilløsningen har jeg ikke sett før. Trenger ikke å bore noe hull i kavitasjonsplaten på motoren for å feste, eller?

Ellers, ser jo at covid også gjør at det er vanskelig å få tak i en slik type båt på bla Maritum (alt er utsolgt). Tips til forhandler, mellom Oslo og Porsgrunn som kan ha noe slikt på lager?

Jo, du må bore 2 små hull på hver side. Limes det i tillegg med litt tec7 så sitter det som fy..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...