Jump to content

Kartplotter og kart.


hamami

Recommended Posts

Har hatt Geonav for noen år siden og jeg var godt fornøyd med den. Har litt erfaring fra Geonav 11C og den er bra. Karta dekker store områder og er også bra. Litt annerledes enn man er vant med når man ser på et papirkart, men man venner seg for til det.

Vet også at feilraten på Geonav er svært lav, men det kan også hende er tilfelle med plottere fra andre produsenter.

 

For min egen del vil jeg ha større skjerm enn 5", men ser man godt og den ikke står plassert langt unna så blir det sikkert bra. 5C har ikke dagslysskjerm, og kan være vanskelig å lese i sterkt motlys, særlig i åpen båt. Har du lukket båt eller båt med hardtop så er den sikkert grei å se på.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!!! :flag:

 

Har kalesje over balja og syns selv det virket greit å se på den selv i daglys..er jo bare å justere contrast/lys , men har ikke fått testa den i direkte og sterkt sollys enda!!!Bare regn her jo!!!! :diving:

 

5" skjerm er stort nok for meg liten båt så har den ikke på flere meters avstand!!!! :cool:

Grunnet griseværet har jeg desverre heller ikke fått testet den med kartbrikka jeg kjøpte 12G.

 

Må man calibrere gpsen når en setter inn kartbrikke forresten??...Sto lite eller ingenting om dette i manualen. nødvendigheten av dette altså!!!

Link to post
Share on other sites

Nei, du trenger ikke kaliberer noe. Slå på, og etter en stund kommer "båten" opp på riktig sted i kartet.

 

Mener å huske at du trykker på "page" og får da opp en meny øverst. Der et bl.a. setup, men det går mest på måleenheter, kartrotasjon, språk etc... . Tryker du gjenattate ganger på PAGE som veklser man mellom sider.

Håper jeg husker rett... :blush:

Link to post
Share on other sites

Ok!!Godt å vite...hehe

 

Syns bare at da jeg slo den på så dukket korset opp midt på land, og i følge manualen så kunne en da flytte korset til den posisjonen en vikelig lå på ut i fra kartet og så trykke calibrering...Dette ville så bli lagret og justeringene ville så bli tatt med i videre beregninger... :rolleyes:

 

Plottern var forøvrig større en jeg trodde så endte med å måtte montere den på gulvet i båten. :headbang:

Skal til våren bygge om vindskjerm, lage dollbord m.m. Så da skal jeg nok få laget plass i styrekonsollen til gpsen også!! :wink:

Link to post
Share on other sites

Ok!!Godt å vite...hehe

 

Syns bare at da jeg slo den på så dukket korset opp midt på land, og i følge manualen så kunne en da flytte korset til den posisjonen en vikelig lå på ut i fra kartet og så trykke calibrering...Dette ville så bli lagret og justeringene ville så bli tatt med i videre beregninger... :rolleyes:

 

Plottern var forøvrig større en jeg trodde så endte med å måtte montere den på gulvet i båten. :headbang:

Skal til våren bygge om vindskjerm, lage dollbord m.m. Så da skal jeg nok få laget plass i styrekonsollen til gpsen også!! :wink:

Tådkorset kan du flytte rundt uavhengig av din egen posisjon.

Du kan flytte deg for å se på andre områder enn du selv ligger. Husker ikke hvilken knapp man trykker for å sentrere bildet rundt egen posisjon ("HOME"). Det finner du ut av. Bare å trykke litt så lærer du deg det.

Når du starter opp GEONAV så ser det vel også et oversiktbilde med satelittinfo med antall satelitter som trackes og styrke. Når du får fiks så hopper den inn i kartbildet.

Link to post
Share on other sites

Det siste du skrev er i allefall helt riktig...

Det står oppstartstid 15 min kald!!!Syns den starter mye fortere en det jeg!!! :smash:

Men som du sier så er vel det beste å bare trykke i vei, håpe på det beste og lære seg mest mulig med prøv feilemetoden..Godt å vite at det ikke (i følge produsenten) ødelegger hverken plotter eller kart!!!! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det siste du skrev er i allefall helt riktig...

Det står oppstartstid 15 min kald!!!Syns den starter mye fortere en det jeg!!! :smash:

Men som du sier så er vel det beste å bare trykke i vei, håpe på det beste og lære seg mest mulig med prøv feilemetoden..Godt å vite at det ikke (i følge produsenten) ødelegger hverken plotter eller kart!!!! :rolleyes:

Oppstartstid er bare kort tid. Med at det kan ta lang tid når den er "kald" betyr første gang du satt den på.

Den tror den er i Italia når du da setter den på, og klokken er også feil. Derfor tar det da lang tid. Andre gangen du setter på skal det ikke at lang tid, kanske 20-30 sekunder før du får fix. Da vet den ca hvor den er og klokken er riktig. Da er det mye enklere for den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...