Jump to content

Høytaler plassert i masten/salingshorn

skage

Recommended Posts

Jeg har en Benetau 42 cc fra 2004. På denne båten som jeg har eid i noen år er det plassert en høytaler i masta. har vel ikke tenkt så mye på frem til nå. Jeg lurer vel bare på om hvordan jeg opererer denne. Har har hørt av noen at det er via en kanal på VHF. Har ikke forsøkt men må vel bare begynne med en og en kanal og prøve meg da. Eller er det noen som vet noe om slike oppkoblinger. Så neste spørsmål. Hva skal jeg bruke denne til. Er det for og rope til kona hopp??? Eller kunne gi beskjed til noen på land om noe. har noen et synspunkt på dette, eller et tilsvarende opplegg. 

Se etter "PA"-funksjon på VHF'en din. Ikke uvanlig med toveis intercom via denne. 

Hva du skal bruke det til / praktiske bruksområder må du nesten finne ut av selv. Tror ikke alle bedre halvdeler er like kompatible med "hopp"-kommando gitt over høyttaleranlegg.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Du har nok et signalhorn i masta. Hvis det er av type "Aqua Signal" har du en signalgenerator, pleier å være plassert i nærheten av hovedtavle, og en knapp et eller annet sted til å "signalisere" med. Autohelm/Raymarine har en annen variant, med betjeningspanel a la VHF.

Har hatt begge typer, og de høres!!

Autohelmen kunne forøvrig benyttes hvis man ønsket å utrykke seg verbalt.

Redigert av Mare Nostrum (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...