skage Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Jeg har en Benetau 42 cc fra 2004. På denne båten som jeg har eid i noen år er det plassert en høytaler i masta. har vel ikke tenkt så mye på frem til nå. Jeg lurer vel bare på om hvordan jeg opererer denne. Har har hørt av noen at det er via en kanal på VHF. Har ikke forsøkt men må vel bare begynne med en og en kanal og prøve meg da. Eller er det noen som vet noe om slike oppkoblinger. Så neste spørsmål. Hva skal jeg bruke denne til. Er det for og rope til kona hopp??? Eller kunne gi beskjed til noen på land om noe. har noen et synspunkt på dette, eller et tilsvarende opplegg. Quote Link to post
176-671 Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Se etter "PA"-funksjon på VHF'en din. Ikke uvanlig med toveis intercom via denne. Hva du skal bruke det til / praktiske bruksområder må du nesten finne ut av selv. Tror ikke alle bedre halvdeler er like kompatible med "hopp"-kommando gitt over høyttaleranlegg. Quote Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
skage Posted June 29, 2021 Author Share Posted June 29, 2021 Takker for innspill. Men hva tror du/dere er vanlig og skulle bruke en slik høytaler til, virker litt rart og ha men ser jo at litt større båter ofte har det og tenker vel at det er informasjon til folk på båten og mulig på land/brygga som eventuelt skal informeres ved ankomst eller lignende. Quote Link to post
Ask Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Hei. Det kan vera for å gje ordrar rilvedkomande på forsekket. Eg har sett slike høgtalarar nokre gangar. Som oftest på båtar med tysk flagg.... Quote Link to post
Havlengt Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Det er ikkje uvanleg med PA-høgtalar på enkelte båtfabrikkat. Eldre Princess har den klassiske store hornhøgtalaren på skyggen over frontvindu til dømes. Men dei vert neppe utslitne av aktiv bruk.. Quote Link to post
Bitteliten Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 (edited) "Hopp for faan" er nok en klassiker over et slikt anlegg Edited June 29, 2021 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Hakkannen Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Maksimal utdritning av bedre halvdel i uthavn, ser det levende for meg? Ikke minst etterspillet? Quote Byggingen av svært liten slepebåt, et miniprosjekt, inspirert av "Hercules" fra 1907 Link to post
Langs land Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 (edited) Du har nok et signalhorn i masta. Hvis det er av type "Aqua Signal" har du en signalgenerator, pleier å være plassert i nærheten av hovedtavle, og en knapp et eller annet sted til å "signalisere" med. Autohelm/Raymarine har en annen variant, med betjeningspanel a la VHF. Har hatt begge typer, og de høres!! Autohelmen kunne forøvrig benyttes hvis man ønsket å utrykke seg verbalt. Edited June 29, 2021 by Mare Nostrum (see edit history) Quote Link to post
Lazyjack Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Kalles Loudhailer og kan bl.a. brukes til å gi standardiserte lydsignaler. Tåkesignal, jeg går styrbord, jeg går babord, jeg går akterover osv. På lystbåt er vel helst tåkesignal som er relevant. Quote Link to post
Langs land Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Lazyjack skrev 10 minutter siden: Kalles Loudhailer Kalles vel signalhorn vel, i kongeriket? Quote Link to post
Lazyjack Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Mare Nostrum skrev 2 minutter siden: Kalles vel signalhorn vel, i kongeriket? Det må jeg gi deg rett i ? Quote Link to post
skage Posted June 29, 2021 Author Share Posted June 29, 2021 Da får jeg sjekke litt på VHF om jeg finner nor signal ut. Takker for innspillene her. Quote Link to post
176-671 Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Bruksanvisningen er ofte en gullgruve. Quote Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
skage Posted June 30, 2021 Author Share Posted June 30, 2021 Helt enig at det er en gullgruve. Så det er da slik at de ligger som regel vanskelig til, er skjeldne og utrolig tøft og få det utvinnet. Om de i det hele tatt er mulig og finne der jeg har båt eller bor. Quote Link to post
Vestkystseiler Posted July 1, 2021 Share Posted July 1, 2021 Bruk Google. De fleste bruksanvisninger ligger på nettet, dog som oftest bare i engelsk versjon. Quote Link to post
Recommended Posts