Jump to content

Høytaler plassert i masten/salingshorn

skage

Recommended Posts

Jeg har en Benetau 42 cc fra 2004. På denne båten som jeg har eid i noen år er det plassert en høytaler i masta. har vel ikke tenkt så mye på frem til nå. Jeg lurer vel bare på om hvordan jeg opererer denne. Har har hørt av noen at det er via en kanal på VHF. Har ikke forsøkt men må vel bare begynne med en og en kanal og prøve meg da. Eller er det noen som vet noe om slike oppkoblinger. Så neste spørsmål. Hva skal jeg bruke denne til. Er det for og rope til kona hopp??? Eller kunne gi beskjed til noen på land om noe. har noen et synspunkt på dette, eller et tilsvarende opplegg. 

Se etter "PA"-funksjon på VHF'en din. Ikke uvanlig med toveis intercom via denne. 

Hva du skal bruke det til / praktiske bruksområder må du nesten finne ut av selv. Tror ikke alle bedre halvdeler er like kompatible med "hopp"-kommando gitt over høyttaleranlegg.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Takker for innspill. Men hva tror du/dere er vanlig og skulle bruke en slik høytaler til, virker litt rart og ha men ser jo at litt større båter ofte har det og tenker vel at det er informasjon til folk på båten og mulig på land/brygga som eventuelt skal informeres ved ankomst eller lignende. 

Det er ikkje uvanleg med PA-høgtalar på enkelte båtfabrikkat. Eldre Princess har den klassiske store hornhøgtalaren på skyggen over frontvindu til dømes. Men dei vert neppe utslitne av aktiv bruk..

Du har nok et signalhorn i masta. Hvis det er av type "Aqua Signal" har du en signalgenerator, pleier å være plassert i nærheten av hovedtavle, og en knapp et eller annet sted til å "signalisere" med. Autohelm/Raymarine har en annen variant, med betjeningspanel a la VHF.

Har hatt begge typer, og de høres!!

Autohelmen kunne forøvrig benyttes hvis man ønsket å utrykke seg verbalt.

Edited by Mare Nostrum (see edit history)

Kalles Loudhailer og kan bl.a. brukes til å gi standardiserte lydsignaler. Tåkesignal, jeg går styrbord, jeg går babord, jeg går akterover osv. På lystbåt er vel helst tåkesignal som er relevant. 

Helt enig at det er en gullgruve. Så det er da slik at de ligger som regel vanskelig til, er skjeldne og utrolig tøft og få det utvinnet. Om de i det hele tatt er mulig og finne der jeg har båt eller bor.