Jump to content

Får ikke pumpet opp olje ved oljeskift (MD2B)


sirtroen

Recommended Posts

Hei!

 

jeg skulle skifte oljen på min VP MD2B for første gang i går. Den har ikke tappeplugg, og det står i manualen at oljen skal pumpes opp fra peilepinnehullet (der man også må fjerne et filter først). Jeg kjørte motoren varm og begynte å pumpe. Jeg har en liten metallpumpe fra Biltema. Det var mistenkelig lite pumping før den begynte å slurpe luft. Jeg pumpet rett oppi en svart dunk, så fikk ikke sett hvor mye jeg pumpet ut, men det var neppe 3 L som motoren tar.

 

Når jeg så skal skrur av lokket til fyllingshulle og skal fylle på, fylles det opp fort og slutter å renne etter. Hvis jeg sjekker med peilepinnen nå er det over maksimum. Det hele virker rart fordi påfyllingshullet er mye høyere enn hullet for peilepinnen. Hvis jeg nå pumper ut litt så renner det etter. 
 

Hvordan får jeg ut oljen? Har byttet filteret også, men det var ikke veldig mye som rant ut der.

Link to post

Kjørte du den til temperaturmåler viste driftstemp eller kjørte du en god runde slik at den gikk over litt tid med driftstemperatur? Temperaturmåler viser temp på kjølevæske, og den blir fortere varm enn oljen. Så om du slo av motor med en gang temperaturmåler nådde driftstemp, så er det ikke sikkert oljen var tilstrekkelig varm og så tyntflytende  den bør være for å Lett suge opp peilepinnerøret. Åpne lokk til påfylling som nevnt over hjelper nok også. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Goodspeed skrev for 7 timer siden:

Kjørte du den til temperaturmåler viste driftstemp eller kjørte du en god runde slik at den gikk over litt tid med driftstemperatur? Temperaturmåler viser temp på kjølevæske, og den blir fortere varm enn oljen. Så om du slo av motor med en gang temperaturmåler nådde driftstemp, så er det ikke sikkert oljen var tilstrekkelig varm og så tyntflytende  den bør være for å Lett suge opp peilepinnerøret. Åpne lokk til påfylling som nevnt over hjelper nok også. 

Jeg kjørte bare en liten tur så oljen var så varm at det var ubehagelig å holde i metallpumpa fra Biltema. Kan det virkelig være at oljen er så tykk at pumpa suger luft når oljen er en god del varmere enn handa mi?

 

Nå har jeg byttet filteret også. Bør jeg bytte tilbake til det gamle neste gang jeg fyrer opp for å få oljen varm? 
 

Jeg har prøvd med å ha påfyllingslokket av, men det gjør igjen forskjell. Det er uansett rikelig åpning for luft rundt røret fra pumpa.

Link to post
sirtroen skrev for 6 timer siden:

Jeg kjørte bare en liten tur så oljen var så varm at det var ubehagelig å holde i metallpumpa fra Biltema. Kan det virkelig være at oljen er så tykk at pumpa suger luft når oljen er en god del varmere enn handa mi?

 

Nå har jeg byttet filteret også. Bør jeg bytte tilbake til det gamle neste gang jeg fyrer opp for å få oljen varm? 

Jeg opplevde i alle fall på en tidligere båt (med kad 43 motor) at oljen ble lettere å få opp når jeg kjørte litt lenger oppvarming slik at oljen fikk driftstemperatur (85 grader hos meg da), og da var det mer enn kun ubehagelig å holde i pumpen for min del. Vet ikke om dette er løsningen på problemet ditt, men det er kanskje verdt å teste. (antar at du har kontroll på at slangen når helt ned i bunnpanna slik at det ikke er her problemet ligger).

 

Vedr om du bør bytte oljefilter, så skal ikke jeg uttale meg bastant, men i forkant av båtsesong, om oljen på er gammel og skitten, så ville jeg nok vært på den sikre siden selv slik at jeg visste at jeg hadde både ny olje og nytt filter før du skal på ferie. :) Det viktigste er nå uansett at filteret har blitt skiftet, og så er konsekvensen av å kjøre med gammel olje at det nye filteret blir litt fortere 'møkkete' igjen. Men personlig hadde ikke jeg satt tilbake et gammelt filter, da ville jeg heller kjøpt et nytt og skiftet dette litt ut i sesongen i stedet (sikkert litt delte meninger på akkurat dette..).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Hei

 

Det høyrest ut som om olja var tilstrekkeleg varm, om oljefilteret òg var av, og påfyllingspluggen var av kan dette berre skuldast tre ting, eller ein kombinasjon av desse:

-Dårleg pumpa

-For kort slange, slik at du ikkje har fått pumpa ut all gamal olja.

-Grunnleggande dårleg konstruksjon av motoren (VP har ofte det...)

 

Om sistnemnte. Kvifor er ikkje motoren konstruert med ein betre måte å pumpa ut olja på? Om peilepinneholet ikkje er rett over det lågaste punktet i botnpanna er det som oftast uråd å få ut all gamal olja.

Link to post

Diskusjonen om oljeskift tar visst aldri slutt.. :giggle:

 

Min ringe erfaring med oljeskift er at når du kjenner en lunk i oljefilteret er den fullt pumpbar.

Vi har hatt div tråder her hvor oljen har vært så varm plastrøret er blitt myk og satt seg bom fast.

Noen har brent nevene sine på den varme oljen og plastkaret ble omtrent som en tykk plassekk.

Med en større vaskejobb etterpå.

 

Men det forutsetter man har skikkelig utstyr som virker.

Det er nå min erfaring da.. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Gudrun skrev for 12 timer siden:

Vi har hatt div tråder her hvor oljen har vært så varm plastrøret er blitt myk og satt seg bom fast.

Jeg var nesten der en gang.
Kjørte motoren varm og puttet plastslangen nedi peile tuben.
Plastslangen smeltet i enden slik att den nesten ble tett og det var bare så vidt jeg fikk dratt den ut igjen.
Siden har jeg lært att det holder fint med å tomgang kjøre motoren i 5 minutter.
Så svaret på TS sitt problem er ikke å kjøre motoren enda varmere 

Link to post

Nå har jeg vært på båten og skiftet oljen. Det jeg oppdaget, var at når jeg fylte og oljen ikke rant etter, kunne jeg dreie litt på motoren så kom det inn noe luft og oljen rant ned. Så da kjørte jeg på med å fylle samtidig som jeg pumpet ut. Etter hvert ble oljen som kom i pumpa ganske blank. Jeg brukte totalt over 4L olje i prosessen, og motoren skal ta 3L, så jeg regner nå oljen som er igjen inne i motoren som ny. Den ser fin ut på peilepinnen. 
 

For et slit! 😅

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...