Jump to content

Bruk av spiler på genoa, rullbare spiler eller mulig å prøve uten?

jurob

Recommended Posts

Hei. Vil gjerne be om råd. Kjøpte seilbåt og genoa er ganske sliten og må skiftes. Det er Gran seil som ikke ble originalt med båten, men ble brukt hele tiden. Fikk sammen med båten også original genoa som er veldig lite brukt og ser fint ut. Har rullesystem for genoa på båten. Original genoa jeg vil bruke nå har 1 spilerlømme, se bildet. Hvilken type spiler skal man bruke? Mest sannsynlig blir det umulig å bruke vanlig spiler, fordi man får ikke rulle genoa tilbake. Vet at det finnes rullbare spiler fra Rutgerson for rullegenoa, men snakket i dag med en på Gran seil som egentlig selger disse, men han var ikke veldig positiv til bruk av disse. Kan jeg bruke genoa uten spiler, eller må spiler være på plass? Eller må jeg tenke på å skaffe ny genoa? På forhånd takk for gode råd ?

4DDF7B02-215C-4CD2-A411-7C076156F88C.jpeg

Jeg tror det må passe. Det er Harken rullesystem. Båten er fra 1981 og hvilket år er rullesystem, det vet jeg ikke. Gran seil genoa som er der nå er fra 1996, jeg håper det passer, hvis ikke, må jeg bruke en stund til Gran seil pg skaffe ny genoa. 

Hei. Du kan fortsatt heise et seil på rulleforstag, og ta det ned etter seilas. De forseil jeg har sett som har spiler og kan rulles inn, har vertikale spiler. Men fullt mulig å seile med et seil som ikke kan rulles, men tas ned etter seilas.