Karlsenkystfiske Startet 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2021 Når jeg tar nå snart tar båten opp for tørk og puss, så har jeg lurt på å benytte tretjære innvendig langs ved kjølsvinet og i lensebrønnen. Dette er vel er relativt naturlig stoff, som har vært utprøvd i et par tusen år. jeg har imidlertid ikke brukt det i annen form enn meca-tar på bolter og flenseforbindelser, så er litt blank på temaet. Hva slags type tjære skal man velge for best mulig tetting og konservering? Vil det bli vellykket hvis jeg behandler det øvrige treverket på innsiden med en blanding av, la oss si 40% linolje, 40% terpenting og 20% tjære? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 Burde gå greit det. Husk å bruke rå linolje, ikke kokt. Jeg kjøper tjære på Biltema, synes den er helt OK. Om du varmer den opp før påføring trekker den lettere inn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 Les på boksen hva innholdet er. En del stoffer her potent kreftfremkallende. Ikke alle får kreft, meg selv inkludert. Brukte mye av disse stoffene for så der 50 år siden. Lukten kan være intens over lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 Tjære er god sort...bare tenk på alle stavkirkene våre...De har stått lenge... Vi bruker den blandingen på robåtene på Askøy kystlag... Tror faktisk de er oppe i 3 deler av hver om jeg husker rett..altså litt mer tjære en nevnt lengre oppe i tråden her.... Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 Ja vanlig "trebåtmiks" er 1/3 Tretjære, 1/3 Terpenting og 1/3 Linolje (Rå for å mette treet, kokt for toppstrøk) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Karlsenkystfiske Svart 30.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 Har bestilt milebrent tretjære fra Tarinol. Vet ikke om den er veldig giftig? Bør man bruke aktivt åndedrettsvern når man påfører? Greit med en maske med to gode filtre? tanken var å kjøre på med rå linolje og terpentin 60/40 helt til treet er mettet innvendig og utvendig. Så la det tørke før jeg pensler på tjære, kokt linolje og terpentin i like deler. Hvor mange strøk får vi se på. Men tenker at det skal bli såpass robust at man ikke trenger noe lakk. Eller vil det kanskje være lurt å ha et lag klarlakk etter den råe linolja, men før man starter med den kokte? langs kjølsvinet lurer jeg på å bruke så tjukk tjæreblanding som jeg klarer å få utover? Eller blir jeg å angre når båten lukter kraftig tjære for all fremtid? Er nå ihvertfall bedre enn råtten «pumplukt» ;) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Tjære lukter godt det! Men glem den tanken om klarlakk innimellom lagene. Og ha gjerne tjære i blandingen helt fra starten av. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Ikke nødvenidg med aktivt åndedrettsvern. Holder med filter som tar løsemidler, som dette. Betegnelsen jeg gjerne bruker er 'ABE', da kan jeg male med to-komponent. Det er flere som leverer tilsvarende some linket til over. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Vil bunnstoff hefte til linolje/tjæreblanding? Eller må man gå 3-4 strøk med kostbar primer oppå der igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 @HuldaStemmer det at man ikke får noen ting til å hefte på tjære? Ikke lakk, ikke primer, ikke bunnstoff? Så hvis man bruker tjære i blandingen kan man ikke legge noe annet oppå? Kanskje litt gammeldags å bruke tjære som "bunnstoff"? :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Fra gammelt av var det oppfatningen. Tjærebredde båter svettet tjære i årevis etter behandlingen. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 18.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 @Huldahar dette filteret ombord. Usikker på om det er dekkende. Vet heller ikke alder, så det tryggeste er vel å få fatt i et nytt! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Disse filtrene går ut på dato etter hvert. Avhengig av bruksområde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.