Jump to content

Hvor får man kjøpt 6 eller 9 pins skjøte- kontakter ?

Optimist1

Recommended Posts

Har to alarmpaneler (Volvo penta) jeg skulle ha byttet koblingskontakter på. Disse er ikke orginale, og  trenger heller ikke orginale når jeg bytter. Men hvor kan jeg få kjøpt dette? Det er 7 ledninger fra panelet, men en av de er glødingslampen som ikke er i bruk så en 6 pins kontakt vil gjøre susen. Har funnet DT kontakter https://www.norgeslys.no/products/dt-deutsch-kontakt-6-pin-hun?gclid=CjwKCAjwz_WGBhA1EiwAUAxIcY2pDcMNiYXnrLkn46F1uoVYxB3e3qy1EDG3fhHNET6MrkbCxUyJABoC0OcQAvD_BwE men tror kabeldimmensjonen er litt liten da det går to ledninger ut fra hvert tilkoblingspunkt bak på kontakten. Noen gode tips?

Pluggen du har funnet selv er jo en gjennomprøvd og kjent  plugg. Den håndterer 0,5-2,5 mm2 kabel og tåler Max 13 Ampere.  Holder til de fleste motor formål, men ville sjekket om det gliding eller andre store strømmer som går via pluggen. Til et alarmpanel er ikke dette et problem. VP bruker denne pluggen på D6.  Å spare penger for 2 plugger hadde jeg ikke brydd meg om.

Ellers så kan det godt være at Popeye sin plugg er like bra, men opplevde selv at jeg fikk såkalte waterproof plugger fra AliExpress som ikke var det. Dvs hunplugg var det , men ikke hanplugg.

JRK skrev for 2 timer siden:

Pluggen du har funnet selv er jo en gjennomprøvd og kjent  plugg. Den håndterer 0,5-2,5 mm2 kabel og tåler Max 13 Ampere.  Holder til de fleste motor formål, men ville sjekket om det gliding eller andre store strømmer som går via pluggen. Til et alarmpanel er ikke dette et problem. VP bruker denne pluggen på D6.  Å spare penger for 2 plugger hadde jeg ikke brydd meg om.

Ellers så kan det godt være at Popeye sin plugg er like bra, men opplevde selv at jeg fikk såkalte waterproof plugger fra AliExpress som ikke var det. Dvs hunplugg var det , men ikke hanplugg.

Takk for svar:) Jeg har ikke noe spesialverktøy til å sette skoene på kabelen, funker det med nebbtang eller vanlig kabelskoklemme?

Optimist1 skrev for 2 timer siden:

Jeg har ikke noe spesialverktøy til å sette skoene på kabelen, funker det med nebbtang eller vanlig kabelskoklemme?

"Funker" er et relativt begrep. Du kan lodde ledningene på pinnene (med fint loddeutstyr) og komme godt ut av det, men vanlig kabelskotang kan du bare glemme. Selvfølgelig kan du få til noe som fungerer med en nebbtang eller en butt avbiter dersom du en nøye, men slikt er vanskelig å anbefale for annet enn nødløsninger. Det er uansett langt utenfor spesifikasjonene fra pluggens produsent. 

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev for 4 timer siden:

"Funker" er et relativt begrep. Du kan lodde ledningene på pinnene (med fint loddeutstyr) og komme godt ut av det, men vanlig kabelskotang kan du bare glemme. Selvfølgelig kan du få til noe som fungerer med en nebbtang eller en butt avbiter dersom du en nøye, men slikt er vanskelig å anbefale for annet enn nødløsninger. Det er uansett langt utenfor spesifikasjonene fra pluggens produsent. 

Takk, da blir det investert i egnet verktøy;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...