Jump to content

Ikke plass til full tilt på motor


Steinrawr

Recommended Posts

Heisann! 

 

Jeg har en s.jeep hvor motor ikke kan tiltes helt opp og settes på "støtten". Er det egentlig et problem? 

20210701_170458.jpg.33bb19ad22685b64154f4870f4a8bc32.jpg

Akkurat nå er det litt irriterende, fordi jeg må overhale tilt/trim og må finne annen løsning for å holde motor oppe. 

 

Men, i vinter tenkte jeg å gjøre en del småfiks på båten, og vurderer i samme slengen å gjøre en av følgende for å få litt mer plass og kunne heise motor helt opp. 

  • Skjære ut en åpning og tette igjen med glassfiber. Området har uansett en skade som må fikses.
    20210701_170702.jpg.bb6360d5e28304ef3c7765e83eea5f01.jpg
  • Bygge ut hekken med 25 mm, slik at motor kommer litt lengre ut fra båten.
    (Tenkte 20-22mm kryssfiner som glasses inn utenpå hekken)

 

Hva ville du gjort?

Bytte motor er pt. ikke aktuelt. 

Link to post
Share on other sites

Virker veldig fornuftig. 

Har lest litt på setback, og det er absolutt ikke en dum ide for denne båten til tross for at jeg må modifisere styringen noe. Skal se om jeg finner noen som forhandler ferdige braketter, framfor å modifisere båten. 

Link to post
Share on other sites

Steinrawr skrev for 1 time siden:

Siden jeg bare trenger 25-50mm kan jeg vel like greit gå for 2"  spacere med bolter for 2,5k? https://www.ravnsgarage.no/set-of-2-spacersers 

 

ser motoren ligger helt nedpå speilet med braketten.  I mange tilfeller kan motoren fint heves et hull på boltene (utgjør ca 20 mm) .   

Hvor høyt/lavt ligger kavitasjonsplata i forhold til bunn når du er trimmet slik at de ligger parallellt? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

ivar skrev 1 time siden:

 

ser motoren ligger helt nedpå speilet med braketten.  I mange tilfeller kan motoren fint heves et hull på boltene (utgjør ca 20 mm) .   

Hvor høyt/lavt ligger kavitasjonsplata i forhold til bunn når du er trimmet slik at de ligger parallellt? 

 

De ligger helt parallelt i linje med hverandre. 

20mm heving vil fortsatt gi meg stopp på kanten i akterdekket, tror jeg.

Link to post
Share on other sites

men vil jo gi noen mm til sammen med flytting bakover. 

 

Hvilken båt er det?  ser det står Ranieri i plasten..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det enkleste må jo være å modifisere tiltstøtten slik at den kan brukes. Dvs. korte den inn.

Med en annen propell, f.eks. 4-blads kan du sikkert løfte motoren opp et hull eller to i tilfelle du vil ha hele girhuset ut av vannet når opptiltet. Hvis det er formålet da. Mange tiltsylindre siger ned i løpet av noen dager, det er jo et delvis kjent problem. Har hatt noen motorer uten det problemet og noen med. Må bare venne seg til å sette på tilstøtta. På min går det på centimeteren å få den på uten noen modifiseringer mot motorbrønnen, men da er girhuset godt over vannet. 

 

248649535_tiltls.jpg.24862bf044109b893305ed8be1c5aa67.jpg

 

klaring.JPG.a83a8bcbc674e2d203b3fa5f5e16a7b7.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Steinrawr skrev On 2.7.2021 at 15.19:

 

 

De ligger helt parallelt i linje med hverandre. 

20mm heving vil fortsatt gi meg stopp på kanten i akterdekket, tror jeg.

Men det kanskje er nok for å få opp motoren helt fra vannet? Ellers spiller det vel ikke så stor rolle om man kan tilte helt opp? Den støtten er vel få som bruker. For å jobbe med tilten kan kan du legge i mellom en trebit.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 5 timer siden:

Men det kanskje er nok for å få opp motoren helt fra vannet? Ellers spiller det vel ikke så stor rolle om man kan tilte helt opp? Den støtten er vel få som bruker. For å jobbe med tilten kan kan du legge i mellom en trebit.

 

Den kommer ikke helt opp nei, og bare akkurat langt nok til at jeg klarer å stikke inn et dekkjern mellom motor og feste. Båten tas opp av vannet stort sett hver gang den har vært i bruk, men jeg planlegger litt mer hyttebruk osv. i skjærgården i framtiden, og da vil jeg helst ha den så langt opp det går. 

 

Jeg har foreløpig fått ut tilten for å fikse på den, men hadde håpet å ha muligheten til å løfte helt uten å ha den stående på tilten.

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering her!

 

I første omgang skjærte jeg bare av en bit på låsen til tilten slik at den kan låses i øvre posisjon til tross for at jeg mangler en cm foran motor. 

 

Jeg kommer uansett til å montere et motorfeste på sikt. Båten skal pusses opp i vinter, så jeg avventer evt noe modifikasjoner. 

Slik den henger nå, tror jeg ikke den bør løftes. 20210703_203204.jpg.fddfe432751ff15bb711704860580d9d.jpg

Når den står rett ned, er bunnen av flappen over propellen ca 1 cm fra bunnen av båten. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...