Steinrawr Startet 2.Juli.2021 Del på Facebook Startet 2.Juli.2021 Heisann! Jeg har en s.jeep hvor motor ikke kan tiltes helt opp og settes på "støtten". Er det egentlig et problem? Akkurat nå er det litt irriterende, fordi jeg må overhale tilt/trim og må finne annen løsning for å holde motor oppe. Men, i vinter tenkte jeg å gjøre en del småfiks på båten, og vurderer i samme slengen å gjøre en av følgende for å få litt mer plass og kunne heise motor helt opp. Skjære ut en åpning og tette igjen med glassfiber. Området har uansett en skade som må fikses. Bygge ut hekken med 25 mm, slik at motor kommer litt lengre ut fra båten. (Tenkte 20-22mm kryssfiner som glasses inn utenpå hekken) Hva ville du gjort? Bytte motor er pt. ikke aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Eg ville heller ordnet det slik at motor kommer lengre ut før eg modifiserte båten. Et helt vanlig problem dette, eneste som irriterte meg var groe nederst på undervannshuset da den alltid lå noen cm nedi vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Steinrawr Svart 2.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Ja. Å utvide hekken virker jo å være den desidert enkleste jobben, men jeg må jo uansett reparere skaden. Må tydligvis skaffe meg en løftetalje til garasjen og lage motorstativ til vintern. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Det kan gi deg andre fordeler også med og flytte motor ut.(setback) Høyere montering, propell.... Andre kan sikkert utdype mer, evnt søk litt på forumet Sitér dette innlegget Link to post
Steinrawr Svart 2.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Virker veldig fornuftig. Har lest litt på setback, og det er absolutt ikke en dum ide for denne båten til tross for at jeg må modifisere styringen noe. Skal se om jeg finner noen som forhandler ferdige braketter, framfor å modifisere båten. Sitér dette innlegget Link to post
Steinrawr Svart 2.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Har lett en del og jaggu er det dyrt for motorheiser. 20k for de rimeligste hydrauliske og nærmere 5k for mekaniske. Siden jeg bare trenger 25-50mm kan jeg vel like greit gå for 2" spacere med bolter for 2,5k? https://www.ravnsgarage.no/set-of-2-spacersers Sitér dette innlegget Link to post
eapett Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Har handlet meg en slik: bare kjøptdirekte fra produsent via ebay. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116271255 Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
ivar Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Steinrawr skrev for 1 time siden: Siden jeg bare trenger 25-50mm kan jeg vel like greit gå for 2" spacere med bolter for 2,5k? https://www.ravnsgarage.no/set-of-2-spacersers ser motoren ligger helt nedpå speilet med braketten. I mange tilfeller kan motoren fint heves et hull på boltene (utgjør ca 20 mm) . Hvor høyt/lavt ligger kavitasjonsplata i forhold til bunn når du er trimmet slik at de ligger parallellt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Steinrawr Svart 2.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 ivar skrev 1 time siden: ser motoren ligger helt nedpå speilet med braketten. I mange tilfeller kan motoren fint heves et hull på boltene (utgjør ca 20 mm) . Hvor høyt/lavt ligger kavitasjonsplata i forhold til bunn når du er trimmet slik at de ligger parallellt? De ligger helt parallelt i linje med hverandre. 20mm heving vil fortsatt gi meg stopp på kanten i akterdekket, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 men vil jo gi noen mm til sammen med flytting bakover. Hvilken båt er det? ser det står Ranieri i plasten..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Steinrawr Svart 3.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2021 ivar skrev On 2.7.2021 at 16.45: men vil jo gi noen mm til sammen med flytting bakover. Hvilken båt er det? ser det står Ranieri i plasten..? Ranieri azzurra 17, ca år 2000 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juli.2021 Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Det enkleste må jo være å modifisere tiltstøtten slik at den kan brukes. Dvs. korte den inn. Med en annen propell, f.eks. 4-blads kan du sikkert løfte motoren opp et hull eller to i tilfelle du vil ha hele girhuset ut av vannet når opptiltet. Hvis det er formålet da. Mange tiltsylindre siger ned i løpet av noen dager, det er jo et delvis kjent problem. Har hatt noen motorer uten det problemet og noen med. Må bare venne seg til å sette på tilstøtta. På min går det på centimeteren å få den på uten noen modifiseringer mot motorbrønnen, men da er girhuset godt over vannet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kallethekid Svart 4.Juli.2021 Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Steinrawr skrev On 2.7.2021 at 15.19: De ligger helt parallelt i linje med hverandre. 20mm heving vil fortsatt gi meg stopp på kanten i akterdekket, tror jeg. Men det kanskje er nok for å få opp motoren helt fra vannet? Ellers spiller det vel ikke så stor rolle om man kan tilte helt opp? Den støtten er vel få som bruker. For å jobbe med tilten kan kan du legge i mellom en trebit. Sitér dette innlegget Link to post
Steinrawr Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Kallethekid skrev for 5 timer siden: Men det kanskje er nok for å få opp motoren helt fra vannet? Ellers spiller det vel ikke så stor rolle om man kan tilte helt opp? Den støtten er vel få som bruker. For å jobbe med tilten kan kan du legge i mellom en trebit. Den kommer ikke helt opp nei, og bare akkurat langt nok til at jeg klarer å stikke inn et dekkjern mellom motor og feste. Båten tas opp av vannet stort sett hver gang den har vært i bruk, men jeg planlegger litt mer hyttebruk osv. i skjærgården i framtiden, og da vil jeg helst ha den så langt opp det går. Jeg har foreløpig fått ut tilten for å fikse på den, men hadde håpet å ha muligheten til å løfte helt uten å ha den stående på tilten. Sitér dette innlegget Link to post
Steinrawr Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Liten oppdatering her! I første omgang skjærte jeg bare av en bit på låsen til tilten slik at den kan låses i øvre posisjon til tross for at jeg mangler en cm foran motor. Jeg kommer uansett til å montere et motorfeste på sikt. Båten skal pusses opp i vinter, så jeg avventer evt noe modifikasjoner. Slik den henger nå, tror jeg ikke den bør løftes. Når den står rett ned, er bunnen av flappen over propellen ca 1 cm fra bunnen av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Steinrawr Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Her er et litt bedre bilde av hvordan motor henger i forhold til bunn på skuta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.