Guttaperka1 Startet 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2021 Heisann! Er det noen som kan hjelpe litt med hvilken type kuleventil dette er og eventuelt alternativ den kan byttes med? Finner ikke helt ut av det på Genebre sine sider. Yamarin 56 SC 2010 modell. Ventilen går tregt og håndtaket/ventilhodet er rustet. Ser at merket er Genebre og at det er 1 1/4" størrelse og at det står PN 25. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Dette er en vanlig kuleventil. Du kan bytte den med hvilket som helst fabrikat. Ikke heng deg opp i at den du har er "Genebre". Bare finn en ventil med samme dimensjon, materiale og PN. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Som Jannmar sier er dette en helt vanlig kuleventil. Du skal altså ha en ventil som har BSP 1 1/4" gjenger, dette er vanlige rørgjenger, også betegnet som R. Jannmar skrev for 3 timer siden: Bare finn en ventil med samme dimensjon, materiale og PN. (Min understrekning) Dimensjon, ja. Men materiale og PN er ikke så viktig her. Jeg ser at ventilen er skrudd inn i et rustfritt rør, så du ødelegger ingenting dersom du setter inn en messingventil, selv om rustfri (syrefast) ventil med rustfri kule er bedre. Du kan også sette inn en komposittventil. PN trenger du heller ikke å tenke på. Det er trykklassen, og helt irrelevant for en ventil på selvlensingen. Dette er tilnærmet trykkløst. Slikt utstyr er normalt betegnet med DN og PN, hvor DN angir innvendig nominell diameter, og PN angir hvilket trykk utstyret er beregnet for. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guttaperka1 Svart 2.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Takker for gode svar! Regner med det er lurest å ta dette når båten er på land. Litt trangt og plundrete å komme til med riktig verktøy. Kan nok ta litt tid og det vil vel komme en del sjøvann gjennom det rustfrie røret. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 (redigert) Komodo skrev 56 minutter siden: Dimensjon, ja. Men materiale og PN er ikke så viktig her. Greit med forklaring til betegnelser (PN osv.) Min tanke var å svare enkelt. Bytte likt mot likt. Så er det ikke mer å gruble på. Redigert 2.Juli.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Jannmar skrev 1 time siden: Min tanke var å svare enkelt. Bytte likt mot likt. Helt enig i det Poenget mitt med å forklare litt nærmere er at disse trådene mange ganger leses av andre med lignende utfordringer. Da kan det være greit å vite hva man skal se etter. Noen ganger kan det kanskje til og med være brukt feil komponenter, da er det ikke så bra å erstatte delen med en lik... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Komodo skrev 28 minutter siden: Poenget mitt med å forklare litt nærmere er at disse trådene mange ganger leses av andre med lignende utfordringer. Noen ganger kan det kanskje til og med være brukt feil komponenter, da er det ikke så bra å erstatte delen med en lik... Du har et viktig poeng der ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.