Jump to content

Kuleventil til selvlens Yamarin 56 sc

Guttaperka1

Recommended Posts

Heisann!

Er det noen som kan hjelpe litt med hvilken type kuleventil dette er og eventuelt alternativ den kan byttes med?

Finner ikke helt ut av det på Genebre sine sider.

Yamarin 56 SC 2010 modell.

Ventilen går tregt og håndtaket/ventilhodet er rustet. 

Ser at merket er Genebre og at det er 1 1/4" størrelse og at det står PN 25.

IMG_2838.jpg

Som Jannmar sier er dette en helt vanlig kuleventil. Du skal altså ha en ventil som har BSP 1 1/4" gjenger, dette er vanlige rørgjenger, også betegnet som R.

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Bare finn en ventil med samme dimensjon, materiale og PN.

(Min understrekning)

Dimensjon, ja. Men materiale og PN er ikke så viktig her. Jeg ser at ventilen er skrudd inn i et rustfritt rør, så du ødelegger ingenting dersom du setter inn en messingventil, selv om rustfri (syrefast) ventil med rustfri kule er bedre. Du kan også sette inn en komposittventil. PN trenger du heller ikke å tenke på. Det er trykklassen, og helt irrelevant for en ventil på selvlensingen. Dette er tilnærmet trykkløst. Slikt utstyr er normalt betegnet med DN og PN, hvor DN angir innvendig nominell diameter, og PN angir hvilket trykk utstyret er beregnet for. 

Jannmar skrev 1 time siden:

Min tanke var å svare enkelt. Bytte likt mot likt.

Helt enig i det :thumbsup: Poenget mitt med å forklare litt nærmere er at disse trådene mange ganger leses av andre med lignende utfordringer. Da kan det være greit å vite hva man skal se etter. Noen ganger kan det kanskje til og med være brukt feil komponenter, da er det ikke så bra å erstatte delen med en lik...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...