Jump to content

Hankøterne / Fjord Terne - tips og erfaringer?


Muggebigge

Recommended Posts

Sitter litt på gjerdet i forhold til kjøp av Hankøterne eller Fjord Terne. De kommer jo med ulike navn i litt ulik lengde. Og også i litt ulike finnisher. Er det noen her med erfaring fra disse båten? Hva skiller de ulike årsmodellene? Og hvilken lengde anbefales i forhold til fart og sjødyktighet?

 

Fjord Terne.jpg

Redigert av Muggebigge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Ingen grunn til å sitte på gjerdet. Her er litt lektyre til historetimen:

 

Hankø Yachts AS ble etablert I 1987 av Eivind Astrup, Svenning Torp og Mikkel Thommessen. De inngikk et samarbeid med Eivind Amble som designet Hankø Terna 28. De første båtene ble levert I 1988 fra verftet I Risør. De første båtene ble levert med Yanmar 88hk diesel alternativt Volvo Penta 120hk bensin.

Fjord Boats AS (Eivind Astrup) overtok i 1992 rettighetene til Hankø Terna 28 og Eivind Amble designet og konstruerte også en 24 fot Terne. I 1992 het båtene "Fjord" , senere "Hankø Terna by Fjord" men skiftet ca. i 1997 til "Fjord Terne". 

Hankø Terna 24 ble typisk levert med 96/100hk Yanmar Diesel de første årene. 

Hankø Terna 28 derimot fikk større og større motor. 100hk diesel i 1992 ble til 222hk diesel i 1997.

 

I 1997 overtok Inger Sande Brøvik Fjord Boats AS og kontaktet Eivind Amble for å gjøre en facelift på både 24 og 28fot Terne. Den største oppgradering fikk Fjord Terne 28. Dekket / dørk ble hevet, innerliner ble endret for å forbedre selvdreneringsegenskapene og tilpasset for større motorer. En av stolene i fartsretningen ble fjernet til fordel for en pantry. De populære stikkøyene som var i det opprinnelig designet på Hankø Terna 28 ble kortet ned til fordel for større kabin og klesskap. Akterbenkene ble kortet inn grunnet økt størrelse på motorkassen. 
Inger Sande Brøvik bestilte også tegninger fra Eivind Amble på en "baby terne" - altså Terne 21. 

1998 utgaven av 28 ble typisk levert med enten 165hk eller 222hk Yanmar. 24 Terne hadde typisk 100-144hk Yanmar og Terne 21 hadde typisk 100-120hk Yanmar.

Senere tok Fjord Boats AS frem en ny variant av Terne 28 - nemlig Fjord Terne 28 Cabin. Denne båten ble aldri en suksess til tross for romslig løsning i kabin og toalett med egen dør. Det ble kun produsert 4 stk av Fjord Terne 28 Cabin.

 

Inger Sande Brøvik solgte Fjord Boats AS til sin egen daglig leder Morten Norvold ca 2004 som snarlig etablerte et samarbeid med Hanse Yacht / Michael Schmidt. Ryktene skal ha det til at Morten fikk 50 millioner for salget og i båtmiljøet i Norge ble hans navn nevnt som den "eneste som har tjent penger på båtbygging i Norge :-) ". De siste norskproduserte båtene ble levert i 2005 med 295/315hk Yanmar 6syl motor. 295hk var angitt som propell effekt og grunnlag for hk avgift. 315hk er samme motoren men hvor effekten er angitt som veivakseleffekt. 

 

Hanse Yacht produserte 2006 årgangen selv og fikk dengangen endel reklamasjoner fra kravstore og kvalitetsbeviste Norske kunder. Båtene ble levert med 260hk eller 315hk Yanmar (240/295hk propellaksel effekt) - begge motorene 6syl. Disse motorene er til info basert på Toyota sine udødelig Landcruiser 4.2 motorer. 

I 2007 flyttet Hanse Yacht produksjonen til et lite båtverft som også produserte høykvalitets seilbåter med teak innredning alla Halberg Rassy. Den siste Fjord Terne 28 ble produsert i 2011 og solgt ny i Norge i 2013. 

 

Hvilken båt skal du velge?

Motorstørrelse er for de fleste terne eiere mindre viktig enn de trodde når de kjøpte båten. En Hankø Terna 28 med 100hk diesel marsjer fint i 17 knop og topper opp mot 20knop. En Terne er jo en halvplaner - så når hastigheten går over 20 knop så reiser båten seg i vannet slik at man må stå og kjøre. Hvis du forhører deg med Terne eiere så tror jeg de fleste vil si at de normalt kjører 17-20knop. 

Prisene finner du på finn. En 28fot starter vel i skrivende stund på rundt 500.000 for en 1992 model og en 24 fot for kanskje 300.000,-  Skal du skifte motor så regn 300-350.000,- for fabrikkny maskin. Teak dekk koster gjerne 50.000,- pluss arbeid. Kalesjer er dyrt - de består av 3 deler samt havnekalesje. 

Nyydelige båter.

 

Lykke til. 

 

PS - bildet nedenfor er originalt og ikke "fotoshoppet" . Dette er en Terne som ble kjøpt inn av en hotell direktør i Fransk Polynesia som et lettbåt for VIP gjester. 

 

IMG_2898.JPG

Redigert av beb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...