Jump to content

Gjestehavnspriser i Norge 2021

tobixen

Recommended Posts

I disse tider skal "alle" feriere innenlands, og det er massevis av nye båtfolk på sjøen.  Det er til å regne med at det meste av gjestehavner i dette landet (i allefall i Sør-Norge) kommer til å være stappfulle i fellesferien i år.  Det medfører vel enten at man må ha tjuvflaks for å finne en ledig båtplass, reservere plass en uke før ankomst eller at prisene økes til et nivå hvor det igjen blir ledige plasser på bryggene.

Gitt påstanden over burde jeg kanskje ikke være sjokkert da jeg ble "angrepet" av unge gjestehavnsverter før jeg var ferdigfortøyd i Tønsberg, og at de skulle ha hele 700 kroner for et døgns opphold.  Syv hundre kroner!  Selvfølgelig, jeg har en stor båt, det skulle jo omtrent bare mangle at jeg skal betale for bryggeplass ... men allikevel.  Normalt synes jeg 350 kroner er dyrt - og jeg tror sjeldent jeg har betalt mer enn dét.  Spørsmålet mitt er om dette er den nye normalen, eller om dette er Tønsberg spesial?

Jeg har ikke vært så mye i gjestehavner i Norge etter 1. juli 2020, utover Sandvika - der betaler jeg 150 kroner (men de ønsker til gjengjeld 150 kroner også dersom man fortøyer en jolle der over natta).

(Dusjanlegget var forøvrig stengt pga legionella, og i etterpåklokskapens lys fortøyde jeg på helt feil sted - ikke var det strøm eller vann der, det var ungdomsmotorsykkeltreff like utfor båten tidlig kveld og massevis av ravende fulle bråkete folk på brygga når vi skulle forsøke å sove.  I tillegg ventet jeg på en pakke som ikke kom, og mens det var solskinn i Oslo regnet det i Tønsberg ... ikke helt topp stemning).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Mange modeller for prising. For 40 fot leder så langt Arendal med 420kr. Farsund ligger på bunn med 250kr inkludert dusj og vaskemaskin. Til Arendals forsvar har de brukt mye på et avansert data-booking system, ennå ikke helt ferdig ?

Det med Tønsberg har jo vært oppe tidligere, nå det gjelder Arendal så har vel det alltid vært den dyreste havna på Sørlandet, ligger mellom 100 og 150 kroner over de andre.

Nå har jeg en 29-foter, men merker jo stor forskjell på priser likevel - selv om akkurat Tønsberg ikke rammer meg.

Nå ligger jeg på Marineholmen i Bergen, og der betaler jeg bare 174 kroner inkludert strøm og adgang til et pent og rent servicebygg med toalett, dusj og vasklemaskiner/tørketromler. De tre siste må man betale ekstra for, men det er jo vanlig uansett.

100 til 200 inkl vann og strøm er vanlige priser langs Trøndelagskysten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Så konklusjonen så langt er "Tønsberg spesial" (700 kroner ... og vaskemaskin er ikke en gang inkludert i prisen!) - samt at galskapen enda ikke har kommet så langt nord som trønderlagskysten (og knapt nok til Vestlandet).

Men øvrige gjestehavner sydafor Trønderlag, er det fortsatt mulig å komme til en fornuftig priset gjestehavn sommeren 2021 og faktisk finne plass til båten?

(Jeg tror nok uansett jeg kommer til å være minst mulig i Norge sommeren 2021.  Pinsen 2019 telte jeg 101 båter ankret opp i Sandspollen, pinsen 2020 var det ca 220 båter der og jeg måtte etterhvert hale inn såpass mye ankertau at det bare var flaks (vindstille) at båten ble liggende der den skulle ligge, pinsen 2021 var jeg i Sverige og det var deilig.  Da vi kom hjem fra sommerferie i fjor og satte kursen innover mot Sandvika med seil og akkurat så mye vind at vi fikk styrefart med bare genoa var det helt villt - allerede før Ostøya viste radaren ekstremt mange båter, og brølene og hekkbølgene fra alle motorbåtene som svinset frem og tilbake ble såpass ille at det etterhvert bare var å rulle inn seilene og gi full gass for å komme seg hjem fortest mulig).

Redigert av tobixen (see edit history)

Her noen priser fra vestlandet. Gjelder opptil 15m inkl. strøm

Tananger    200
Kvitsøy    56    200
Bekkjarvik    300
Bergen    320
Kilstraumen    350
Fosnavåg    180
Stranda    150
Geiranger    230
Ålesund    350
Sæbø    250
Måløy    290
Værlandet    250
Fedje    250

/per

Var innom Holmestrand mandags morgen, der var gjestehavnsavgiften "normalt høy" - 350 hvis jeg husker riktig - og det var godt med plass.  Kanskje situasjonen ikke er så ille som jeg forestiller meg at den er.  (Eventuelt, kanskje mange båter forlot havna veldig tidlig i håp om å komme raskt til neste havn og finne en ledig plass der).

(Dagsbesøk var forøvrig gratis i Holmestrand.  Jeg foretrekker faktisk at dagsbesøk koster noe.  Besøker jeg en gjestehavn dagtid hender det ikke sjeldent at jeg ønsker å gjøre ting som å kaste søppel, fylle vann, koble til strøm, vaske klær, gå på do, ta en dusj, etc - de to første tingene er jo heldigvis trivielle i Norge, men man skal ikke lengre enn til Sverige før man ikke engang får kaste søppel uten å betale gjestehavnsavgift.  Anyway, det er vel stoff for en annen diskusjonstråd).

Risør 300 kr for 34 fot.  Er vel greit nok  - med vann strøm, og hyggelig ungdom som havneverter.  Havna ble veldig full i går kveld.  I ytre havn bak flytebryggene ligger det stort sett 3 båter utenpå.  Mange ligger nok her og venter av regn og torden som er ventet inn i kveld.

Arendal gjestehavn prøver jeg å unngå - virker som et slags digitalt prøveprosjekt.  Dyrt i utgangspunktet,  og alt ekstra som dusj osv. koster ekstra.  I fjor var det blinkende røde og grønne lys på noen av båsene ( tydeligvis en feil) men hvordan skal det  tolkes ?  Vi la til , men måtte krangle med vaktene som mente vi måtte flytte plass   -  Etter en lengre diskusjon fikk vi ligge.  

Lå noen dager i Tønsberg for en uke siden og da var et flere seilbåter som lå på svai gjennom helgen rett utenfor gjestehavna mens det var ca 50% belegg i havna så virker som om mange boikotter den nå. At de i tillegg bruker flere uker på å håndtere Legionella i dusjanlegget gjør det ikke bedre.

Ask skrev for 1 time siden:

Hei. Om du skal delta på Arendalsuka, og ha båt i Pollen, eller nærleiken så kostar det 12 000. Mva kjem i tillegg. Dette uansett om dette er ein liten båt, Statsråd Lehmkuhl, eller eit tidlegare hurtigruteskip.

Nokon høgare? 

Det må være nytt av året. Har tidligere år vært der med både cabincruiser og tidligere hurtigruteskip og har definitivt ikke betalt det samme. Men dyrt, det er det naturligvis. Og det tenker jeg er helt greit denne ene uka. 

• 11 måneder senere...

Har planlagt og ikke  legge igjen en eneste krone i gjestehavnene, verken for å  handle eller til dag og nattavgift. Hvis jeg leser riktig koster det spenstige kr 200 ekstra å reservere plass på feks Skjærhallen. Da skulle det bli ca kr 550 for en natt. Prisen for å fortøye til en 3,5 m bryggeplass  noen timer. Diesel og matprisene er i tillegg skyhøye her så man kan vel si at man blir  flådd .

Fyller opp båten med hermetikk og frossenvarer og ligger i uthavn. Steke halvstekte brød og rundstykker og grille sommerkotelettene på land. Det kan ikke bare være forbrukerne som skal ta alle ekstra omkostningene mht krigen i Ukrania , ettervirkningen av covid 19  og at vi har avtalt  å kjøpe  strøm og drivstoff til høyeste pris ute i europa.

Men hva vi skal gjøre strømprisene til vinteren er en gåte.

Ugleseth skrev 29 minutter siden:

Men hva vi skal gjøre strømprisene til vinteren er en gåte.

Er vel bare og forlenge båtsesongen til og gjelde året rundt det ?

Er vel lite laushunder/vannscooter og reiseradio på vinteren da men men…

Ser hvaneleien i Tønsberg er satt ned til 600,- for de største båtene iår. Så de innså kanskje at 700,- var i drøyeste laget

De tar 250,- for inntil 30 fot som ikke er noen unormal pris.

Både i Kragerø og på Jomfruland koster det 280,- pr døgn for inntil 30 fot.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Skartveit 300 inkluder strøm. Dusj, 6kr pr minutt. Vask 40/Tørk 40. Dassen er inkludert.

Helgøysund 300 inkluder strøm. Dusj gratis, mene en får kun 6minutter, så må en vente 30minutter før dusj kan aktiveres på nytt. Vask var vel 40kr å tørk gratis.

Nedstrand 180 inkludert strøm for under 10m. Dusj 40 for 8min. Vaks 50/Tørk 50.

Vikedal var vel 230kr alt inkludert.

Sand var 160 med strøm. Dusj 10kr for 6min. Vask sjekket jeg ikke.

Vadlandsvågen var om jeg ikke husker feil 100kr inkludert strøm. Dusj var 20kr å mener det var 10min. Vask/tørk var vel ca 40kr

Stavanger 240 + 100 for strøm for 26-40 fot. Dusj/vask/tørk inkludert.

Helgøysund kunne trengt en skikkelig oppgradering av sanitær bygget. Gammel å utgått på dato.

Men når en er tvunget å handle på Joker sjappa som ligger med alle disse plasser, så blir det fort dyrt.

Liker Frydenlund blå. Den koster nette sum av 29kr på Rema/Kiwi. men hele 38kr på joker. Å det var bar eet eksempel, på hvor dyrt det er å leve på Joker i ukesvis.

Så tør ikke regne på hva som har gått ut på de 3 uker jeg nettopp har vært på tur. Men har gått mer på mat/drikke enn på diesel, med 280liter diesel til ca 20kr literen.(noen plasser billigere å andre dyre)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...