Jump to content

Gjestehavnspriser i Norge 2021

tobixen

Recommended Posts

Har bare 18' så overnatting ved gjestebrygge er mer av akademisk interesse, men jeg stusser faktisk over at de tar 75,- for 'maksimalt tre timer' ved restaurantene.. Hva mener de de tilbyr for denne summen? Jeg har selvfølgelig ikke planer om å betale dette.. :p

Kaptein Plast skrev 10 minutter siden:

Har bare 18' så overnatting ved gjestebrygge er mer av akademisk interesse, men jeg stusser faktisk over at de tar 75,- for 'maksimalt tre timer' ved restaurantene.. Hva mener de de tilbyr for denne summen? Jeg har selvfølgelig ikke planer om å betale dette.. :p

De vil ha så mye folk som mulig innom restauranten. Med maks 3 timer, får de flere folk innom, hvis det er fint vær å mye folk på sjøen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Var nettopp på en tur via uthavn til Haugesund og til Leirvik på returen. Samme pris begge steder inklusiv strøm. Nemlig 270 Kroner.

Haugesund: 220 Kroner for båt, inklusiv vann og søppelhus og 50 Kroner for strøm for båter under 40 fot. Selv om kaianlegget er nytt og fint med benker og blomster, har de ikke tilgang på toalett, dusj, vask/tørk osv.

Leirvik: 270 Kroner inklusiv strøm, vann, søppelkonteinere i egen brakke. Og i tillegg toalett, dusj(inkludert i pris) og vaske/tørkemaskiner i neste brakke. Sjekket ikke om bruk av vaskemaskiner og tørketromler var inkludert i prisen eller ikke, men antar at det koster noen få kroner. 

Det var uvanlig varmt sist uke. Så fasit ble at jeg ikke gikk på land svett og "jxxlig" i Haugesund, men kom meg videre til Leirvik grytidlig neste morgen. På Leirvik shoppet jeg mat ++ på amfisenteret og spiste middag på restaurant. Og der ble jeg i to dager selv om planen var bare et døgn. 
Så her har Leirvik lagt opp til trivsel som betaler seg tilbake til det lokale næringslivet. Men Haugesund fikk havneleie og ingen omsetning for næringslivet. Og det selv om et par personer fra havnevesenet i Haugesund paradoksalt hadde vært på studietur til Leirvik for å lære seg hvordan en gjestehavn skal drives...

Oggiwara'en skrev for 3 timer siden:

Var nettopp på en tur via uthavn til Haugesund og til Leirvik på returen. Samme pris begge steder inklusiv strøm. Nemlig 270 Kroner.

Haugesund: 220 Kroner for båt, inklusiv vann og søppelhus og 50 Kroner for strøm for båter under 40 fot. Selv om kaianlegget er nytt og fint med benker og blomster, har de ikke tilgang på toalett, dusj, vask/tørk osv.

Leirvik: 270 Kroner inklusiv strøm, vann, søppelkonteinere i egen brakke. Og i tillegg toalett, dusj(inkludert i pris) og vaske/tørkemaskiner i neste brakke. Sjekket ikke om bruk av vaskemaskiner og tørketromler var inkludert i prisen eller ikke, men antar at det koster noen få kroner. 

Det var uvanlig varmt sist uke. Så fasit ble at jeg ikke gikk på land svett og "jxxlig" i Haugesund, men kom meg videre til Leirvik grytidlig neste morgen. På Leirvik shoppet jeg mat ++ på amfisenteret og spiste middag på restaurant. Og der ble jeg i to dager selv om planen var bare et døgn. 
Så her har Leirvik lagt opp til trivsel som betaler seg tilbake til det lokale næringslivet. Men Haugesund fikk havneleie og ingen omsetning for næringslivet. Og det selv om et par personer fra havnevesenet i Haugesund paradoksalt hadde vært på studietur til Leirvik for å lære seg hvordan en gjestehavn skal drives...

Haugesund, er vel en havn, jeg aldri ville ligge i, uten om i nød.

Prøv å være på kaia en helg, når det er fult trykk på utelivet hehe

Ikke noen fine familie plass dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jonas skrev for 21 timer siden:

Ifølge GoMarina «er det planlagt servicebygg med toaletter, dusjer og vaskeri etablert våren 2023». Da er det nok bare prisen som er oppdatert nå.

Havnevesenet har "planer", men den hyggelige karen som kontrollerte om vi hadde betalt var ikke så sikker på når servicebygget ville bli bygget på grunn av at kommunen/e-verket hadde satt opp noe som så ut som en trafokiosk på det stedet...

Okkaby skrev for 21 timer siden:

Haugesund, er vel en havn, jeg aldri ville ligge i, uten om i nød.

Prøv å være på kaia en helg, når det er fult trykk på utelivet hehe

Ikke noen fine familie plass dette.

Ja, i helgen ville jeg ikke lagt meg til der. Men Mandag til Torsdag er det ikke noe uønsket støy sent på kveld eller natt.

• 2 måneder senere...

Med strømprisene nå hadde jeg antatt at gjestehavnene ikke ville somle med å få i stand ordninger for betaling etter forbruk.  Hvordan er situasjonen i Norge nå?

Jeg vet ikke helt hvordan situasjonen er i Norge, jeg er på tur fra Gdansk til Middelhavet - det er få havner som har fått på plass noe slikt.  I en god del havner har jeg måtte betale en døgnavgift for å få lov til å koble til strøm - men prisen virker ikke å være oppjustert overalt.  Har man konsum av varmtvann, luftavfukter som surrer, store batterier som skal lades, datamaskiner, etc, så kan man fort komme til et punkt hvor gjestehavna går i minus på å selge strøm.

I Polen er det svært variabelt hva som er inkludert og hva man må betale ekstra for.  I enkelte havner må man til og med betale en ekstra avgift for å få lov å kaste søppel.  Noen av havnene har betalt pr forbruk, bl.a. Świnoujście.  De bruker noe nordiskutviklet system (dansk hvis jeg husker riktig), men selve betalingsløsningen er ikke på plass - man må betale manuelt på havnekontoert.

I Danmark har det jo vært standard i de fleste gjestehavnene i mange år.  Jeg var overrasket da jeg besøkte Gedser, de hadde ikke noe system på plass for å måle forbruk.

Stort sett, frem til Frankrike var dusj noe man betalte ekstra for.  I Frankrike tror jeg alle gjestehavnene vi har besøkt har vært "all inclusive", man betaler ganske mye, men kan til gjengjeld bruke så mye strøm man ønsker, samt dusje så mye man ønsker.

I Spania har jeg så langt bare ligget for anker, men blir vel et stopp snart i gjestehavn.  En ting er veldig fint i Spania, de har store søppelkasser på alt av strender, og offentlige søppelcontainere i gatene - så det er aldri noe problem å bli kvitt søpla.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...