Jump to content

Problemer med å bestille elektronikk gjennom AliBaba

Steihy

Recommended Posts

For en ukes tid siden sendte jeg en forespørsel om lithiumceller gjennom AliBaba til et firma som får gode skussmål på DIYsolar, forumet til Will Prowse. Fikk umiddelbart svar, med løfte om snarlig tilbakemelding med fraktkostned etc. Tidligere har slike henvendelser blitt fulgt raskt opp. Siden har jeg ikke hørt noe. Et par senere meldinger fra meg står markert som ulest, jeg får ikke kontakt.

Det kan selvsagt være en tilfeldighet. I mellomtida har Aftenposten, sammen med hovestadsaviser i Danmark, Sverige og Finland, hisset opp kinesiske myndigheter, med et åpent brev om menneskerettigheter. Så jeg lurer på om det kan være en sammenheng. 

Er det noen her inne som har handlet siste uka, eller har andre erfaringer, og kan mene noe om dette?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Fantino skrev 30 minutter siden:

Så lenge du ikke skal selge laks _til_ de så ville jeg ikke bekymret meg 😁 Sjekk gjerne om butikken/produktet finnes på AliExpress. Er gjerne mer ryddig og ferdig beregnet med frakt osv der. Alibaba er litt mer ‘engros’ og Ting Tar Tid er min erfaring der.

AliBaba og AliExpress er vel samme selskap, men Express er (muligens) bedre om man skal kjøpe større kvanta. Jeg kjøpte noe på AliExpress  som skulle ta 3 dager å komme hit, det tok 3 uker. 

Krimart skrev 36 minutter siden:

AliBaba og AliExpress er vel samme selskap, men Express er (muligens) bedre om man skal kjøpe større kvanta. Jeg kjøpte noe på AliExpress  som skulle ta 3 dager å komme hit, det tok 3 uker. 

Både AliBaba og AliExpress er portaler hvor mange forskjellige bedrifter selger sine varer, akkurat som hos eBay. AliBaba er rettet mot bedrifter (importør-/distributørleddet), mens AliExpress er rettet mot sluttkunder.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 14 minutter siden:

Både AliBaba og AliExpress er portaler hvor mange forskjellige bedrifter selger sine varer, akkurat som hos eBay. AliBaba er rettet mot bedrifter (importør-/distributørleddet), mens AliExpress er rettet mot sluttkunder.

Sånn det var ja, jeg mente det var motsatt. Privatkunder kan også kjøpe gjennom AliBaba, men som regel større kvanta. Men det er vel Alibaba Group / Jack Ma som står bak begge portalene?

Krimart skrev 32 minutter siden:

Sånn det var ja, jeg mente det var motsatt. Privatkunder kan også kjøpe gjennom AliBaba, men som regel større kvanta. Men det er vel Alibaba Group / Jack Ma som står bak begge portalene?

Ja, privatkunder kan også handle hos AliBaba, jeg har gjort det selv. Men flere selgere har krav til minimumsmengde ved bestilling, og jeg trenger ikke 1500 MPPT-regulatorer. :giggle:

Og ja, det er vel Jack Ma som står bak begge. :thumbsup:

Lite sidespor, men relatert: Er det mange av dere som har lagt merke til at AliPay er sponsor under årets EM i fotball? AliPay er også et produkt fra AliBaba Group / Jack Ma, og ment som en konkurrent til f.eks. PayPal.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Popeye70 skrev 25 minutter siden:

Lite sidespor, men relatert: Er det mange av dere som har lagt merke til at AliPay er sponsor under årets EM i fotball? AliPay er også et produkt fra AliBaba Group / Jack Ma, og ment som en konkurrent til f.eks. PayPal.

Ja, la merke til det. Jeg var en tur i Kina for 4 år siden, og hadde jeg visst hvor mye enklere det er med Alipay for eks. å betale for tog hadde jeg nok ordnet det på forhånd

Jeg ser at jeg var uklar i trådstarten. Poenget er at jeg har ikke fått bestilt. Leverandøren lovte snarlig tilbud, men måtte sjekke fraktkostnad. Så ble det helt stille, jeg får ikke kontakt. Det har jeg ikke opplevd før. 

Så spørsmålet er vel egentlig ment for folk som har handlet de siste dagene, og om de har merket noe etter Aftenpostens utspill, eller om noen har erfaringer f eks fra den varmeste perioden etter nobelpriskrisa. Svarene her kan vel tolkes som at handelen går uten at myndighetene blander seg, men det virker som at spørsmålet ikke helt var forstått. Derfor presisering.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det gunstigste nå til dags må vel være å handle Lithium fra Aliexpress selger som har EU lager og få de fritt levert til spedisjonskontoret til en av danskebåtene? De kan muligens ta den med for grei pris eller så kan en ta en harrytur på dagsseiling feks?

NOK 1,887.63  21% Off | 4/8/16/20PCS 3.2V 100AH LIFEPO4 12V FOR ELECTRIC BICYCLE/EV/SOLAR SYSTEM LITHIUM BATTERY 100AH EU US TAX FREE
https://a.aliexpress.com/_m0wofkD

Det er mye surr med frakt fra Kina om dagen. Frakten jeg nå betaler for en pall er 4-5x det jeg betalte i desember 2020. Normalt sendes batteriene fra Senchen eller hva nå det heter. Men siste pallen fikk de ikke gjennom tollen. Måtte sendes fra Hongkong og da skulle de ha 150usd mer.. 

I tillegg så har jeg hørt at de mangler containere siden den skuta som tverret i Suez er tatt i arrest og har så utrolig mye containere på. Det er bestilt nye men tar tid å produsere. Bare noe jeg har hørt og ikke verifisert. 

Mange alibaba selgere tilbyr heller ikke flyfrakt, kun båt frakt og med prisene om dagen så vet de at de ikke selger i mindre kvanta. Resultatet er da at de heller bruker tid på de som spør om større kvanta. Da sannsynligheten for ett salg er større. 

Dreuf skrev for 14 timer siden:

Det er mye surr med frakt fra Kina om dagen. Frakten jeg nå betaler for en pall er 4-5x det jeg betalte i desember 2020. Normalt sendes batteriene fra Senchen eller hva nå det heter. Men siste pallen fikk de ikke gjennom tollen. Måtte sendes fra Hongkong og da skulle de ha 150usd mer.. 

Ja, begynner å lure på om jeg ikke bare burde hivd meg på da du bestilte forrige gang :giggle:

Har du batterier på lager nå, eller på vei?

Dreuf skrev for 14 timer siden:

Frakten jeg nå betaler for en pall er 4-5x det jeg betalte i desember 2020. Normalt sendes batteriene fra Senchen eller hva nå det heter.

Bestiller du stadig vekk batterier fra Kina? 
Er tanken å kommersialisere opplegget ditt? Hadde vært spennende å henge på en bestilling en gang, men jeg er ikke kapabel å installere og tune helt alene…

@Seilerslask sender deg en PM.

@Popeye70 egentlig skulle jeg bare ha 4 celler selv, men pga frakt så tenkte jeg at siden prisen var god så burde det være flere enn meg som synes sånn DIY er gøy, mesteparten av første pallen gikk her på forumet. Så går ryktene og flere som ønsker, samt noen som fyller på med litt mer så har det egentlig ballet på seg..

For å gjøre business med dette så måtte jeg tatt høyere priser så jeg ser ikke for meg at dette er noe jeg kan livnære meg på. Men det er jo litt jobb med dette og det blir jo litt pengeutlegg så litt sitter jeg igjen med.

Jeg tror ikke markedet er villig til å betale en pris som man kan forsvare 5års reklamasjonsrett etc med. Da tror jeg heller folk tar sjangsen og bestiller direkte selv.

Vil anta at det er derfor de fleste som selger lithium batterier kommersielt selger dem ferdig bygget ink BMS.

Og du er ikke alene, jeg bruker en del tid på support. Samt at det er mye god kompetanse her på forumet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...