Jump to content

Havforskningsinstituttet skal prøve å finne ut hvorfor blåskjellene forsvinner

Krimart

Recommended Posts

Havforskningsinstituttet skal nå prøve å finne ut hvorfor blåskjellene forsvinner

https://www.aftenposten.no/norge/i/416G5a/flere-melder-om-blaaskjell-som-forsvinner-naa-skal-hele-kysten-overvaa

Dette har vært debattert her noen ganger. I fall i ytre Oslofjord er det tydelig at de stedbundene fisken er veldig redusert de siste 20 år og det er mindre av det mest av liv i havet;  blåskjell, sjøstjerner, strandkrabber. 

• 1 måned senere...

Da blåskjellene forsvant ble også ærfuglen borte fra marinaen hos oss i Hankøsundet. Men nå et er massevis av nye blåskjell på gang igjen. Bryggepontongene er overgrodd av bittesmå skjell. Slik var det også for noen få år siden, men da forsvant de raskt igjen og ble erstattet av sleip grønske på bryggepontongene. Nå håper vi det varer med blåskjellene.

På undersiden av pontongen, der fuglene ikke kommer så lett til, er det fremdeles rikelig med store skjell. Men for å få dem må du bade. I går samlet vi en stor bøtte med fine blåskjell. Nå er det også bra blåskjellvarsel for området, så det er bare å forsyne seg.

Det er også tilløp til sjøstjerner og små krabber igjen, men overhodet ikke så mye vi var vant til før. Men noe posiutivt ser ut til å være på gang.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 36 minutter siden:

Bryggepontongene er overgrodd av bittesmå skjell. Slik var det også for noen få år siden, men da forsvant de raskt igjen og ble erstattet av sleip grønske på bryggepontongene. Nå håper vi det varer med blåskjellene.

Jeg er betinget optimist. Slike observasjoner gjør vi her ute hvert år, men det er stadig helt tomt for voksne skjell. I år har jeg spesifikt lagt merke til skjell på ca 2cm lenge. 

NilsPils skrev 37 minutter siden:

På undersiden av pontongen, der fuglene ikke kommer så lett til, er det fremdeles rikelig med store skjell.

Tror du det er en sammenheng her? Jeg har også lagt merke til at det flere steder er skjell under flytebryggepontonger. Står litt om det i tråden det ble linket til lenger opp her. 

Vi lever i håpet om at både skjell og fisk kommer tilbake.

Men det gror igjen mange steder med alger som legger seg oppå og kveler tang og tare som er under. Og det lukter pyton hvis du løfter på svineriet i en liten vik eller bukt. Her et bilde mellom bryggene på skjæløy. Ser ut til at det tar over på plasser det er rolig vann.

20210727_161013.jpg.03dbd2792a274e044e5624a633b30684.jpg

Hilsen

Lurvetass

Komodo skrev 30 minutter siden:

Tror du det er en sammenheng her? Jeg har også lagt merke til at det flere steder er skjell under flytebryggepontonger. Står litt om det i tråden det ble linket til lenger opp her. 

Jeg tror det. Ærfuglen beiter tydeligvis på de bittesmå skjellene, mens måkene tar de store og slipper dem fra lufta for å knuse skallet. Vanligvis må vi koste brygga ren for blåskjellskall om våren. Det har tatt helt slutt nå.

På en av øyene vi av og til besøker finnes det så og si ikke blåskjell. Men jeg har funnet en trang fjellsprekk under vannet der jeg så vidt kommer til med hånda. Der er det hvert år plenty med fine skjell, også i år. Tydeligvis har de et trygt gjemmested der (helt til jeg kommer). Jeg har brukt å lete slike steder ellers også, med godt hell.

Jeg kan anbefale blåskjellene fra bryggepontongene. De har ofte mye rur på skallet, men er uten sandkorn innvendig. Trikset for å grovrense dem er å ha dem i et nett og kna dem mot trebrygga mens du skiftevis knar og skyller dem i vannet. Overskuddet oppbevarer vi hengende i et nett i vannet.

Sanking av skjell er et fint påskudd til å "måtte" bade selv når det er litt kaldt i vannet. Men før kunne vi bare sitte på akterplattformen og plukke flotte skjell fra utsiden av brygga. Det går ikke nå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har også sett at det er skjell på undersiden av bryggepontonger og i dype fjellsprekker. Eller inne i drevet på båten. Men kan ærfugl beite ned alle yngel og tilvekst overalt bortsett fra de stedene? Synes skjellene på de mørke stedene virker som eldre skjell. Ser ikke småskjell som er unge.

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...