Pequod Startet 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2021 (redigert) Interessant sak i E24, i alle fall for de som skal kjøpe nye båter: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/zgWber/global-plastmangel-gir-troebbel-for-baatprodusent-varsler-prishopp-neste-aar Redigert 3.Juli.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Global inflasjon er massiv. Betydelig høyere enn det sentralbankene rapporterer. Dette er et av mange eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
eapett Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Kjøpte meg ett fat polyester nå i vår. fikk pris i jan/feb, da 33kr/kg +mva, på fat. Da jeg til slutt handlet i slutten av arpil var prisen steget til 44kr/kg +mva det kan vel til nå ha steget enda mer. uten at jeg har noen kontroll på det. Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
Goddis77 Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Hadde det vært mulig med gjenbruk av plast fra kasserte båter og slikt på sikt muligens? Så at det samme gjaldt motorer. Tyder på at bruktmarkedet på begge områder holder seg bra fremover da med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Det er allerede en ganske stor gjenbruk av gamle båter. De blir renovert å lever videre. Størsteparten av båter som er produsert fra 1965 eksisterer enda. Brangsjen ble invitert til samarbeid om en motaksordning allerede i 1988. Det ble rett og slett for lite båter som ble levert inn. Nå er det en vrakpant å få men fremdeles lite båter som blir levert inn. Den typen plast (kompositter ) kan ikke gjenvinnes i annet enn varme i et forbrenningsanlegg meg bekjent. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tom Cognac Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 https://www.kambomarina.no/hugging/ Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Knude Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Det hevdes at vi har ca 1 milioner fritidsbåter i Norge. Etter det ble innført vrakpant er det innlevert ca 35000 totalt. Fra 2017. Det anlegget som er i Arendal får stort sett småbåter . Vil tro at det har vært en ryddeaksjon som har renset godt opp i gamle synder. Historiskt sett har råvarepriser for kompositter steget kraftig når det har vært noen form for krise. 1973 var en. 1989 - 1997 fritt etter hukommelsen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Rolf Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 (redigert) At oljeprisen har steget med 80% på ett år har vel også litt å si. Redigert 3.Juli.2021 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
-morten- Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 20 hours ago, Goddis77 said: Hadde det vært mulig med gjenbruk av plast fra kasserte båter og slikt på sikt muligens? Så at det samme gjaldt motorer. Tyder på at bruktmarkedet på begge områder holder seg bra fremover da med andre ord. Slik jeg forstår det går det ikke an å gjennvinne glasfiber på samme måte som plast! I tyskland driver de nå å graver ned på tusenvis av propelblader fra kasserte vindmøller. Den mest bærekraftige måten er jo å remotorosere 80 tallsbåtene. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Hovedproblemet med å gjenvinne plastbåter er at de er bygget av polyester herdeplast. I motsetning til termoplast lar ikke herdeplast seg smelte om. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 -morten- skrev for 1 time siden: Slik jeg forstår det går det ikke an å gjennvinne glasfiber på samme måte som plast! I Nei, men har hørt at de kværnes opp og brukes til isolasjon og armering...om det stemmer vet jeg ikke... -morten- skrev for 1 time siden: tyskland driver de nå å graver ned på tusenvis av propelblader fra kasserte vindmøller. Ja, det "grønne skiftet " forurenser minst like mye som alt annet.... Men det snakkes det ikke høyt om...? -morten- skrev for 1 time siden: Den mest bærekraftige måten er jo å remotorosere 80 tallsbåtene. Og det blir vel ofte gjort også.. ?? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 (redigert) -morten- skrev for 2 timer siden: Den mest bærekraftige måten er jo å remotorosere 80 tallsbåtene. Lurer på om det hadde vært et marked for et firma å "teknisk nullstille" båter slik som @kdtran sin Princess 35. Edit: kom på at MK båt gjør slik med seilbåter: http://www.mkbaat.no/ Redigert 4.Juli.2021 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Mouche Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Ida Marie III skrev 29 minutter siden: Ja, det "grønne skiftet " forurenser minst like mye som alt annet.... Men det snakkes det ikke høyt om...? Hva hindrer deg i å snakke høyt om det og legge frem saklig dokumentasjon om dine påstander? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gudrun Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Ser gjenbruk av eldre plastbåter er nevnt over her. Husker Eivind Amble skrev en gang han flere ganger hadde tenkt på hvordan de båtene han i sin tid var med å kontruere ville blitt med dagens mye lettere motorer og innredning. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Gudrun skrev 1 time siden: Ser gjenbruk av eldre plastbåter er nevnt over her. Husker Eivind Amble skrev en gang han flere ganger hadde tenkt på hvordan de båtene han i sin tid var med å kontruere ville blitt med dagens mye lettere motorer og innredning. Har inntrykk av at det stort sett er mindre båter, fra et par og tyve fot og nedover som destrueres... De større båtene får som regel ny eier, og ny motor...og lever videre... Sånn sett er jo kanskje plastbåter langt mer miljøvennlig en trebåter...? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Knude skrev for 19 timer siden: Den typen plast (kompositter ) kan ikke gjenvinnes i annet enn varme i et forbrenningsanlegg meg bekjent. Vindkraftindustrien har jobbet endel med dette. De skifter jo ut store mengder vinger hvert år. Foreløpig har man kommet fram til prosesser der man kan gjenvinne fiber. Matrise gå tapt dog. Har stått endel om dette i "Composite World". Problemet til nå har vært at det er dyre prosesser. Og når bærekraft settes opp mot økonomi, taper bærekraft. Og da går vingene på deponi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.