Rookie_332 Startet 3.Juli.2021 Del på Facebook Startet 3.Juli.2021 Når jeg har full ladet batterier viser ikke displayet fullt på batteri og alarm kommer når jeg har 70 % igjen hvordan kalibrere Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 4.Juli.2021 Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Er det en ettermontert batterimonitor? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Rookie_332 Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Her er status når batterier er fulladet står 13v men viser kanskje 60 prosent når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten og har victron batteri monitor som sier at jeg har 70 prosent igjen når den i Bavaria panelet står på på 11,70 V og prosent sier 25 prosent og jeg har hatt victron sin helt ned på 40 prosent uten problem er det en kalibrering av Bavaria sin visning eller ..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2021 Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 (redigert) Det er volten som teller. Ikke SOC i %. SOC er avhengig av regelmessig kalibrering, at tail current er rett satt og at man justerer batteribankens kapasitet etterhvert som batteriene eldes. det du beskriver er batterier som er utslitt Redigert 4.Juli.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Bitteliten skrev for 8 timer siden: Det er volten som teller. Ikke SOC i %. SOC er avhengig av regelmessig kalibrering, at tail current er rett satt og at man justerer batteribankens kapasitet etterhvert som batteriene eldes. det du beskriver er batterier som er utslitt Ok men batteriene er helt nye 3x150 ah , noen som vet hvordan evt kalibrere dette panelet på Bavaria ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 (redigert) Nye batterier som du tapper ned til 11,7v? hva viser victron instrumentet i volt? Redigert 5.Juli.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 (redigert) Du kan antagelig justere innslaget for spenningsalarmen, men ikke kalibrere volt-visningen i Bavariapanelet. Se under som jeg har merket rødt. Dersom du allerede har en Victron 7xx-monitor er jo den langt å foretrekke. Anbefaler deg å kun bruke avlesningen på Victron-monitoren og ikke bruke info`en fra Bavariapanelet i det hele tatt. Det er langt fra nøyaktig. Det du forklarer over med " ... når batterier er fulladet står 13v men viser kanskje 60 prosent når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten og har victron batteri monitor som sier at jeg har 70 prosent igjen når den i Bavaria panelet står på på 11,70 V og prosent sier 25 prosent og jeg har hatt victron sin helt ned på 40 prosent ..." høres i alle fall ut for meg som at Victronmonitoren din heller ikke er rett satt opp/kalibrert, og at du i tillegg leser informasjonen feil. Begynn med å legge inn riktig informasjonen om batteritype og hvor stor batteribanken er (A) i oppsettet i innstillingene i Victronmonitoren. Deretter lader du opp batteriet med batterilader/landstrøm et døgn så du VET at batteribanken er full. Trykk så på + og - (pluss og minus) -knappene et par sekunder til det står "100%" i displayet. Nå er Victron-monitoren kalibrert for "fullt batteri". Glem %-angivelsen på gjenværende kapasitet! Heretter leser du hovedsaklig kun to ting fra monitoren: 1) Hvor mye strøm (Ah) du totalt har tatt ut av batteriet: Har du f.eks batteribank på 350A skal du aldri tappe ut mer enn maks 175A (maks halvparten av oppgitt kapasitet ved bly/syre). Står det " -65Ah " i displayet, kan du altså maks trekke ut 110A til. Men det er maks. Helst bør du lade før du når gulvet på 50% av batterikapasiteten. 2) Spenningen på batteribanken: Dersom Victron-monitoren viser spenning lavere enn 12-volt når du f.eks. har tappet " -75Ah " av en bank på 350A, er batteriene ødelagt av bruk eller elde. Endring av nivå for alarminnslag på Bavariapanel: Redigert 5.Juli.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 @TideRacehar nok løsningen her. Hadde bare et innspill: Hvor henter Bavariapanelet spenningsmålingen sin fra? Mulig det kan framgå av koplingsskjema for båten? Dersom den bare kommer fra en kabelstokk med mulig for kjip kabling fra batteri frem til knutepunktene kan det rett og slett være spenningsdropp ved høyt forbruk som gir en kunstig lav spenningslesning. Har erfart i flere båter jeg har hatt at kabling fra forbruksbatteri til minus og plusskinner er alt for pinglete originalt, og spesielt om en henger på noe ekstra utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 SOC%en er som det skrives her svært lite pålitelig. Jeg leter fortsatt etter en tabel som viser spenning ved ulik belastning for AGM batterier. Noen som har en slik? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 (redigert) Antar SOC% er der for å gjøre det enkelt for de som vil ha det i overkant enkelt. Men har man først en Victron 7xx er det jo som nevnt andre avlesninger som er like enkle og betydelig mer nøyaktige. Den tabellen du etterlyser, @Bitteliten, vil uansett ha feilkilder/avvik som temperatur, alder på batterier, belastning, m.m. Men det vet jo du uansett alt om . Redigert 5.Juli.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Ja det vil den - men uansett greit å vite omtrent på hvilken volt man er på SOC 60% ved normal belastning. Ikke minst for å kunne justere parametre for SOC. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Takk for tilbakemeldingen alle skal teste ut det dere beskriver 😁👍👍⛵⛵ Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 TideRace skrev On 5.7.2021 at 9.36: Du kan antagelig justere innslaget for spenningsalarmen, men ikke kalibrere volt-visningen i Bavariapanelet. Se under som jeg har merket rødt. Dersom du allerede har en Victron 7xx-monitor er jo den langt å foretrekke. Anbefaler deg å kun bruke avlesningen på Victron-monitoren og ikke bruke info`en fra Bavariapanelet i det hele tatt. Det er langt fra nøyaktig. Det du forklarer over med " ... når batterier er fulladet står 13v men viser kanskje 60 prosent når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten og har victron batteri monitor som sier at jeg har 70 prosent igjen når den i Bavaria panelet står på på 11,70 V og prosent sier 25 prosent og jeg har hatt victron sin helt ned på 40 prosent ..." høres i alle fall ut for meg som at Victronmonitoren din heller ikke er rett satt opp/kalibrert, og at du i tillegg leser informasjonen feil. Begynn med å legge inn riktig informasjonen om batteritype og hvor stor batteribanken er (A) i oppsettet i innstillingene i Victronmonitoren. Deretter lader du opp batteriet med batterilader/landstrøm et døgn så du VET at batteribanken er full. Trykk så på + og - (pluss og minus) -knappene et par sekunder til det står "100%" i displayet. Nå er Victron-monitoren kalibrert for "fullt batteri". Glem %-angivelsen på gjenværende kapasitet! Heretter leser du hovedsaklig kun to ting fra monitoren: 1) Hvor mye strøm (Ah) du totalt har tatt ut av batteriet: Har du f.eks batteribank på 350A skal du aldri tappe ut mer enn maks 175A (maks halvparten av oppgitt kapasitet ved bly/syre). Står det " -65Ah " i displayet, kan du altså maks trekke ut 110A til. Men det er maks. Helst bør du lade før du når gulvet på 50% av batterikapasiteten. 2) Spenningen på batteribanken: Dersom Victron-monitoren viser spenning lavere enn 12-volt når du f.eks. har tappet " -75Ah " av en bank på 350A, er batteriene ødelagt av bruk eller elde. Endring av nivå for alarminnslag på Bavariapanel: Takker for flott info 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 (redigert) Kom ned i båten i dag da har jeg hatt på kun 2xkjøleskap startet søndag kl 17 med fulladet batterier og i dag tirsdag kl 17 ergo 2 hele døgn målte jeg 11.34 V på victron og ett av kjøleskapene hadde slått av kompressoren og var ikke kaldt mens det andre gikk og har kaldt (sjekket de i går mandag kl 17 da gikk begge og var kaldt og godt) jeg har 3x150 ah batterier nye og viser 53 prosent på victron . Er evt ene kjøleskapet begynt å bli dorlig? Det burde holde 2-3 dager med de batteriene der ? Konklusjon gutter og jenter ...... Redigert 6.Juli.2021 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 2 døgn med 2 kjøleskap er vel gjerne 200-220 Ah, som er ca det du bør dra ut av batteriene for et noenlunde langt liv. 53% på Victron høres ut til å være noenlunde i området. 11.34V var lavt, men dersom du leste av i det det siste kjøleskapet sin kompressor slo inn så er det antakeligvis innafor. Det kan godt være at det første kjøleskapet som stoppet er ørlite grann mer følsom for lav spenning og derfor gav seg først. Tenker at 2 døgn er ca grensa for hvor lenge 2 kjøleskap bør stå på med den batteripakken (vel å merke om den er fulladet når en går fra båten da). Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Fantino skrev 2 minutter siden: 2 døgn med 2 kjøleskap er vel gjerne 200-220 Ah, som er ca det du bør dra ut av batteriene for et noenlunde langt liv. 53% på Victron høres ut til å være noenlunde i området. 11.34V var lavt, men dersom du leste av i det det siste kjøleskapet sin kompressor slo inn så er det antakeligvis innafor. Det kan godt være at det første kjøleskapet som stoppet er ørlite grann mer følsom for lav spenning og derfor gav seg først. Tenker at 2 døgn er ca grensa for hvor lenge 2 kjøleskap bør stå på med den batteripakken (vel å merke om den er fulladet når en går fra båten da). Hadde brukt 256 ah , ok så det er mer eller mindre normalt å forvente så ergo ikke noe galt med kjøleskap eller batterier 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Jeg tenker i alle fall at den ‘testen’ ikke kan fortelle deg at det er noe galt med det ene kjøleskapet. Det kan ha sett ganske lav spenning dersom begge slo inn på likt og det i tillegg er noe spenningsfall i kabling fra batteri til kjøleskapet. Men hva med Bavaria-panelet? Det hadde altså ikke slått seg ut da? Eller har du fått justert alarmgrensen allerede? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Fantino skrev 1 minutt siden: Jeg tenker i alle fall at den ‘testen’ ikke kan fortelle deg at det er noe galt med det ene kjøleskapet. Det kan ha sett ganske lav spenning dersom begge slo inn på likt og det i tillegg er noe spenningsfall i kabling fra batteri til kjøleskapet. Men hva med Bavaria-panelet? Det hadde altså ikke slått seg ut da? Eller har du fått justert alarmgrensen allerede? Fikk justert Bavaria panel V alarm ned til 11v og ikke noe alarm på den da det var 11.34 igjen 🙂 før stod den på 12 tror jeg 11.34 V igjen hva tilsvarer det av rest på batteriene 30% igjen ? Noen god oversikt skjema på dette Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Det er umulig å bedømme hva 11.34V tilsvarer i SOC så lenge du ikke kjenner strømtrekket ved avlesning og selv da er det et ganske grovt anslag. Ville stolt på Victron. Om jeg forsto deg riktig så vil Bavariapanelet kutte strømforsyning når spenning faller under den satte grensa? Det kan jo være en grei sikkerhet mot å dra batteriene paddeflate ved forglemmelse el. Og det vil nok mest sannsynlig skje i det et eller begge kjøleskap slår inn slik at spenning dropper. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 (redigert) Rookie_332 skrev 35 minutter siden: 11.34 V igjen hva tilsvarer det av rest på batteriene 30% igjen ? Noen god oversikt skjema på dette Det er jo dette spørsmålet du enkelt kan besvare selv nå. Hvis du nullstilte Victron-monitoren når batteribanken var fulladet, kan du nå enkelt lese av nøyaktig hvor mange ampere som er brukt. Hvis du trykker ned et par hakk under volt-visningen, står det minus-et-eller-annet, eks " -255Ah ". Men som @Fantino er inne på, - to kjøleskap trekker mye strøm. La oss sette noen tall på dette: Hvis hvert skap trekker 2,5 ampere pr time (som er lite...), så betyr det 5 ampere x 48 timer (to døgn) = 240 Ah. Du har 3 batterier på 150A, altså 450A, og bør maks trekke 225A ut av disse uten å ødelegge batteriene. Med ca 240 Ah har du allerede overbelastet batteribanken. Du skal ikke dyputlade batteriene så mange ganger til før de nye batteriene dine er helt ødelagt. Med 225A til rådighet kan du maksimum ha strøm til (225A delt på 5A) 45 timers drift bare med de to kjøleskapene. Det betyr 1 døgn og 21 timer før en toppladet batteribank er skåltom. Dette forklarer enkelt hvorfor spenningen er langt ned på 11-tallet, og fortsetter du slik vil du snart være batteributikkens beste kunde. Edit: Rettet tall, se nedenfor 🙃. Redigert 6.Juli.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Pst: @TideRace 3 x 150 = 450 Ah. Måtte lese en ekstra gang for jeg trodde jeg hadde sett feil selv. Tenkte derfor at 2 døgn kan være grensa, vel å merke når bank er smekkfull ved start. Kapasiteten er sikkert også oppgitt som C20 og vil dermed være noe høyere med ‘C48’ utladning som gir bittelitt ekstra margin. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Fantino skrev 5 minutter siden: ...Om jeg forsto deg riktig så vil Bavariapanelet kutte strømforsyning når spenning faller under den satte grensa? Bavariapanelet kutter ingen ting. Det gir kun en visuell alarm når den innstilte grenseverdien passeres. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 (redigert) Fantino skrev 6 minutter siden: Pst: @TideRace 3 x 150 = 450 Ah. Måtte lese en ekstra .... Shiiit... @Fantino ... jeg er fremdeles på båtferie 😅😂🤣 😇. Uansett er ca 240 ut av en bank på 450A mer enn 50% av kapasiteten, og ts er i gang med dyputladning 😉. Redigert 6.Juli.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 TideRace skrev 2 minutter siden: Bavariapanelet kutter ingen ting. Det gir kun en visuell alarm når den innstilte grenseverdien passeres. OK! Da misforsto jeg sikkert det @Rookie_332 skrev i et tidlig innlegg: «når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten» Mulig kjøleskapene da hadde slått seg av på eget initiativ pga lav spenning? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Fantino skrev 3 minutter siden: Mulig kjøleskapene da hadde slått seg av på eget initiativ pga lav spenning? Antar det. De fleste kjøleskap for båt som jeg har vært borti har en nedre spenningsgrense hvor de kutter driften for ikke å ødelegge batteriene. Det er nok denne som har plaget @Rookie_332 hver gang et kjøleskap har kutter ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.