Jump to content

Hvordan kalibrere batteri i Bavaria 30 sport 2008 mod


Rookie_332

Recommended Posts

Her er status når batterier er fulladet står 13v men viser kanskje 60 prosent når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten og har victron batteri monitor som sier at jeg har 70 prosent igjen når den i Bavaria panelet står på på 11,70 V og prosent sier 25 prosent og jeg har hatt victron sin helt ned på 40 prosent uten problem er det en kalibrering av Bavaria sin visning eller .....

IMG_20210704_173355.jpg

Link to post
Bitteliten skrev for 8 timer siden:

Det er volten som teller. Ikke SOC i %. 
 

SOC er avhengig av regelmessig kalibrering, at tail current er rett satt og at man justerer batteribankens kapasitet etterhvert som batteriene eldes. 
 

det du beskriver er batterier som er utslitt

Ok men batteriene er helt nye 3x150 ah , noen som vet hvordan evt kalibrere dette panelet på Bavaria ?

Link to post

Du kan antagelig justere innslaget for spenningsalarmen, men ikke kalibrere volt-visningen i Bavariapanelet.

Se under som jeg har merket rødt.

 

Dersom du allerede har en Victron 7xx-monitor er jo den langt å foretrekke. Anbefaler deg å kun bruke avlesningen på Victron-monitoren og ikke bruke info`en fra Bavariapanelet i det hele tatt. Det er langt fra nøyaktig.

 

Det du forklarer over med " ... når batterier er fulladet står 13v men viser kanskje 60 prosent når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten og har victron batteri monitor som sier at jeg har 70 prosent igjen når den i Bavaria panelet står på på 11,70 V og prosent sier 25 prosent og jeg har hatt victron sin helt ned på 40 prosent ..." høres i alle fall ut for meg som at Victronmonitoren din heller ikke er rett satt opp/kalibrert, og at du i tillegg leser informasjonen feil.

 

Begynn med å legge inn riktig informasjonen om batteritype og hvor stor batteribanken er (A) i oppsettet i innstillingene i Victronmonitoren. Deretter lader du opp batteriet med batterilader/landstrøm et døgn så du VET at batteribanken er full. Trykk så på + og - (pluss og minus) -knappene et par sekunder til det står "100%" i displayet. Nå er Victron-monitoren kalibrert for "fullt batteri".   

 

Glem %-angivelsen på gjenværende kapasitet!  Heretter leser du hovedsaklig kun to ting fra monitoren:

 

1) Hvor mye strøm (Ah) du totalt har tatt ut av batteriet:

Har du f.eks batteribank på 350A skal du aldri tappe ut mer enn maks 175A  (maks halvparten av oppgitt kapasitet ved bly/syre). Står det " -65Ah  " i displayet, kan du altså maks trekke ut 110A til. Men det er maks. Helst bør du lade før du når gulvet på 50% av batterikapasiteten.

 

2) Spenningen på batteribanken: 

Dersom Victron-monitoren viser spenning lavere enn 12-volt når du f.eks. har tappet  " -75Ah "  av en bank på 350A, er batteriene ødelagt av bruk eller elde.

 

 

Endring av nivå for alarminnslag på Bavariapanel:

image.png.677001aa06d3bbec3a45beb51007de0d.png

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post

@TideRacehar nok løsningen her. Hadde bare et innspill: Hvor henter Bavariapanelet spenningsmålingen sin fra? Mulig det kan framgå av koplingsskjema for båten? Dersom den bare kommer fra en kabelstokk med mulig for kjip kabling fra batteri frem til knutepunktene kan det rett og slett være spenningsdropp ved høyt forbruk som gir en kunstig lav spenningslesning. Har erfart i flere båter jeg har hatt at kabling fra forbruksbatteri til minus og plusskinner er alt for pinglete originalt, og spesielt om en henger på noe ekstra utstyr.

Link to post

 

Antar SOC% er der for å gjøre det enkelt for de som vil ha det i overkant enkelt. Men har man først en Victron 7xx er det jo som nevnt andre avlesninger som er like enkle og betydelig mer nøyaktige. 

 

Den tabellen du etterlyser, @Bitteliten, vil uansett ha feilkilder/avvik som temperatur, alder på batterier, belastning, m.m.  Men det vet jo du uansett alt om :smiley: .

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
TideRace skrev On 5.7.2021 at 9.36:

Du kan antagelig justere innslaget for spenningsalarmen, men ikke kalibrere volt-visningen i Bavariapanelet.

Se under som jeg har merket rødt.

 

Dersom du allerede har en Victron 7xx-monitor er jo den langt å foretrekke. Anbefaler deg å kun bruke avlesningen på Victron-monitoren og ikke bruke info`en fra Bavariapanelet i det hele tatt. Det er langt fra nøyaktig.

 

Det du forklarer over med " ... når batterier er fulladet står 13v men viser kanskje 60 prosent når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten og har victron batteri monitor som sier at jeg har 70 prosent igjen når den i Bavaria panelet står på på 11,70 V og prosent sier 25 prosent og jeg har hatt victron sin helt ned på 40 prosent ..." høres i alle fall ut for meg som at Victronmonitoren din heller ikke er rett satt opp/kalibrert, og at du i tillegg leser informasjonen feil.

 

Begynn med å legge inn riktig informasjonen om batteritype og hvor stor batteribanken er (A) i oppsettet i innstillingene i Victronmonitoren. Deretter lader du opp batteriet med batterilader/landstrøm et døgn så du VET at batteribanken er full. Trykk så på + og - (pluss og minus) -knappene et par sekunder til det står "100%" i displayet. Nå er Victron-monitoren kalibrert for "fullt batteri".   

 

Glem %-angivelsen på gjenværende kapasitet!  Heretter leser du hovedsaklig kun to ting fra monitoren:

 

1) Hvor mye strøm (Ah) du totalt har tatt ut av batteriet:

Har du f.eks batteribank på 350A skal du aldri tappe ut mer enn maks 175A  (maks halvparten av oppgitt kapasitet ved bly/syre). Står det " -65Ah  " i displayet, kan du altså maks trekke ut 110A til. Men det er maks. Helst bør du lade før du når gulvet på 50% av batterikapasiteten.

 

2) Spenningen på batteribanken: 

Dersom Victron-monitoren viser spenning lavere enn 12-volt når du f.eks. har tappet  " -75Ah "  av en bank på 350A, er batteriene ødelagt av bruk eller elde.

 

 

Endring av nivå for alarminnslag på Bavariapanel:

image.png.677001aa06d3bbec3a45beb51007de0d.png

 

 

Takker for flott info 👍

Link to post
Svart (redigert)

Kom ned i båten i dag da har jeg hatt på kun 2xkjøleskap startet søndag kl 17 med fulladet batterier og i dag tirsdag kl 17 ergo 2 hele døgn målte jeg 11.34 V på victron og ett av kjøleskapene hadde slått av kompressoren og var ikke kaldt mens det andre gikk og har kaldt (sjekket de i går mandag kl 17 da gikk begge og var kaldt og godt) jeg har 3x150 ah batterier nye og viser 53 prosent på victron . Er evt ene kjøleskapet begynt å bli dorlig? Det burde holde 2-3 dager med de batteriene der ? Konklusjon gutter og jenter ......

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Link to post

2 døgn med 2 kjøleskap er vel gjerne 200-220 Ah, som er ca det du bør dra ut av batteriene for et noenlunde langt liv. 53% på Victron høres ut til å være noenlunde i området. 11.34V var lavt, men dersom du leste av i det det siste kjøleskapet sin kompressor slo inn så er det antakeligvis innafor. Det kan godt være at det første kjøleskapet som stoppet er ørlite grann mer følsom for lav spenning og derfor gav seg først. Tenker at 2 døgn er ca grensa for hvor lenge 2 kjøleskap bør stå på med den batteripakken (vel å merke om den er fulladet når en går fra båten da).

Link to post
Fantino skrev 2 minutter siden:

2 døgn med 2 kjøleskap er vel gjerne 200-220 Ah, som er ca det du bør dra ut av batteriene for et noenlunde langt liv. 53% på Victron høres ut til å være noenlunde i området. 11.34V var lavt, men dersom du leste av i det det siste kjøleskapet sin kompressor slo inn så er det antakeligvis innafor. Det kan godt være at det første kjøleskapet som stoppet er ørlite grann mer følsom for lav spenning og derfor gav seg først. Tenker at 2 døgn er ca grensa for hvor lenge 2 kjøleskap bør stå på med den batteripakken (vel å merke om den er fulladet når en går fra båten da).

Hadde brukt 256 ah , ok så det er mer eller mindre normalt å forvente så ergo ikke noe galt med kjøleskap eller batterier 😁

Link to post

Jeg tenker i alle fall at den ‘testen’ ikke kan fortelle deg at det er noe galt med det ene kjøleskapet. Det kan ha sett ganske lav spenning dersom begge slo inn på likt og det i tillegg er noe spenningsfall i kabling fra batteri til kjøleskapet. Men hva med Bavaria-panelet? Det hadde altså ikke slått seg ut da? Eller har du fått justert alarmgrensen allerede?

Link to post
Fantino skrev 1 minutt siden:

Jeg tenker i alle fall at den ‘testen’ ikke kan fortelle deg at det er noe galt med det ene kjøleskapet. Det kan ha sett ganske lav spenning dersom begge slo inn på likt og det i tillegg er noe spenningsfall i kabling fra batteri til kjøleskapet. Men hva med Bavaria-panelet? Det hadde altså ikke slått seg ut da? Eller har du fått justert alarmgrensen allerede?

Fikk justert Bavaria panel V alarm ned til 11v og ikke noe alarm på den da det var 11.34 igjen 🙂 før stod den på 12 tror jeg 

 

11.34 V igjen hva tilsvarer det av rest på batteriene 30% igjen ? Noen god oversikt skjema på dette 

Link to post

Det er umulig å bedømme hva 11.34V tilsvarer i SOC så lenge du ikke kjenner strømtrekket ved avlesning og selv da er det et ganske grovt anslag. Ville stolt på Victron. Om jeg forsto deg riktig så vil Bavariapanelet kutte strømforsyning når spenning faller under den satte grensa? Det kan jo være en grei sikkerhet mot å dra batteriene paddeflate ved forglemmelse el. Og det vil nok mest sannsynlig skje i det et eller begge kjøleskap slår inn slik at spenning dropper.

Link to post
Rookie_332 skrev 35 minutter siden:

 11.34 V igjen hva tilsvarer det av rest på batteriene 30% igjen ? Noen god oversikt skjema på dette 

 

Det er jo dette spørsmålet du enkelt kan besvare selv nå. Hvis du nullstilte Victron-monitoren når batteribanken var fulladet, kan du nå enkelt lese av nøyaktig hvor mange ampere som er brukt. Hvis du trykker ned et par hakk under volt-visningen, står det minus-et-eller-annet, eks " -255Ah ".

Men som @Fantino er inne på, - to kjøleskap trekker mye strøm. La oss sette noen tall på dette: Hvis hvert skap trekker 2,5 ampere pr time (som er lite...), så betyr det 5 ampere x 48 timer (to døgn) = 240 Ah.

Du har 3 batterier på 150A, altså 450A, og bør maks trekke 225A ut av disse uten å ødelegge batteriene. Med ca 240 Ah har du allerede overbelastet batteribanken. Du skal ikke dyputlade batteriene så mange ganger til før de nye batteriene dine er helt ødelagt. Med 225A til rådighet kan du maksimum ha strøm til (225A delt på 5A) 45 timers drift bare med de to kjøleskapene. Det betyr 1 døgn og 21 timer før en toppladet batteribank er skåltom. Dette forklarer enkelt hvorfor spenningen er langt ned på 11-tallet, og fortsetter du slik vil du snart være batteributikkens beste kunde.

 

Edit: Rettet tall, se nedenfor 🙃.

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
TideRace skrev 2 minutter siden:

 

Bavariapanelet kutter ingen ting. Det gir kun en visuell alarm når den innstilte grenseverdien passeres.

OK! Da misforsto jeg sikkert det @Rookie_332 skrev i et tidlig innlegg: «når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten»

 

Mulig kjøleskapene da hadde slått seg av på eget initiativ pga lav spenning?

Link to post
Fantino skrev 3 minutter siden:

 Mulig kjøleskapene da hadde slått seg av på eget initiativ pga lav spenning?

 

Antar det. De fleste kjøleskap for båt som jeg har vært borti har en nedre spenningsgrense hvor de kutter driften for ikke å ødelegge batteriene. Det er nok denne som har plaget @Rookie_332 hver gang et kjøleskap har kutter ut.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...