Fantino Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Grei plageånd å ha i båten det 😁 Funderte litt på det med 256 Ah forbruk/SOC 53%. Det betyr jo at via Peukert og aktuelt midlere strømtrekk så anslår Victron kapasiteten til ca 256/0.47 = 545 Ah (!). Dette blir jo da ca en C100 verdi (4 døgn til paddeflatt) og kan stemme bra ift C20 verdi på 450 Ah. Det hjelper også bittelitt på bildet. Alt forutsatt at Victron er kalibrert og satt opp med korrekt faktor etc selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 God analyse, @Fantino. Jeg har også klart å overse at ts jo har lest av et forbruk på 256Ah, beklager @Rookie_332 🙂. Den enkle konklusjonen for ts er at selv med nye og toppladede batterier er to døgn med drift på begge kjøleskap i meste laget. Det er også lurt å sette seg inn i hva informasjonen fra Victron-monitoren betyr og hvordan den kan brukes. Sammen med enkel matte fra barneskolen (som enkelte beviselig ikke behersker..) gir det stålkontroll på strømforbruket og gjenværende kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Fantino skrev 39 minutter siden: Det er umulig å bedømme hva 11.34V tilsvarer i SOC så lenge du ikke kjenner strømtrekket ved avlesning og selv da er det et ganske grovt anslag. Denne figuren har blitt henvist til mange ganger før og viser vel et typisk bly-syre batteri mht spenninger ved ubelastet og med en viss belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 @Gabi Er klar over den, men når aktuelt forbruk i avlesningsøyeblikket er ukjent blir det jo skudd i mørket uansett. Derfor mente jeg at Victron monitor var mer å stole på. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Fantastisk bra og nyttig info takker skal gå igjennom postene mer i kveld men men konklusjon er at det jeg har er ca normalt ved bruk av 2 kjøleskap men burde være mer forsiktig å ikke lade ut batteriene så mye som jeg har gjort hvor langt ned kan jeg gå før lading av batterier 11.70 ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 For et langt batteriliv er det vel konsensus om å holde seg i det blå området/max 50% utladning. Så om du leser 11.7V ved 10A strømtrekk så er jo det en grei grense. Hvis du ønsker å ha Bavariapanelet som ‘barnevakt’ så ville jeg lest av spenning i det panelet når kjøleskapet starter og Victron viser ca 50% SOC og satt grensa litt under det. Men du kan gjerne sette en alarm i Victron også? Uansett viktig å kalibrere Victron rett og legge inn rette verdier for batteriene dine om du ikke har gjort det forlengst. Du har jo uansett gjort en grei test nå og vet at 2 døgn er tommelfingerregel når du går fra båten med begge kjøleskap på. Forbruket vil nok være høyere enn dette om du er i båten, feks en helg, med åpning av kjøleskap, varme, evt kokeapparat osv. Skal du strekke helga er sikkert enkleste måte å greie seg med ett kjøleskap på. Evt ønske seg solceller til bursdagen 😁😇 Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 (redigert) Rookie_332 skrev 1 time siden: ... hvor langt ned kan jeg gå før lading av batterier 11.70 ? Glem spenningen (volt) når du skal se "hvor langt ned du kan gå", @Rookie_332 . Spenningen påvirkes av flere ting enn bare gjenværende batterikapasitet, og en "øyeblikksmåling" av spenningen (volt) kan f.eks. gi helt forskjellig utslag hvis kompressorene til kjøleskapene er av, om en kompressor går eller begge går. Eller om du har på andre forbrukere i båten i tillegg. Hvis batteriene begynner å bli tomme og kjøleskapkompressorer er aktive, vil du kunne få store spenningsdropp ved bruk, men spenningen (volt) på batteribanken kan likevel se ok ut når batteriene er ubelastet. For å regne ut riktig volt for status på batteriene må du i så fall kjenne belastningen og regne ut riktige verdier via en formel som kalles Peukert eksponent som @Fantino har regnet på over. Gjør det gjerne, men det er i så fall den tungvinte måten Gjør det enkelt for deg selv: Bruk kun "ampere-måleren" på Victron-monitoren. Denne virker som en tankmåler. Hvis den er riktig montert vil den registrere all strøm (a) inn og strøm ut. Da kan du enkelt se status på hvor mye ampere du har brukt, for eksempel -256A som du målte i går. Hvis -256A var forbruket over nøyaktig 48 timer, betyr det at du har brukt (256A/48timer) i snitt 5,33 A pr time gjennom 48 timer. Og det er ganske normalt strømtrekk for to kjøleskap. Du har en batteribank på 450A. Videre kan du MAKS trekke 50% av batteribanken når det er bly/syre, det vil si 225A. Da vil batteribanken, når den er toppladet, vare MAKS (225A/5,33A=) 42 timer. Men dette er maks. Jeg ville ut fra disse tallene regne maks 35 timer drift for å skåne batteribanken og hindre dyputladning hvis du i tillegg skulle ha andre forbrukere på samtidig. Dyputladninger ødelegger batteribanken raskt. Men igjen, du har jo Vctron-monitoren. I stedet for å regne "antall timer og volt" på to kjøleskap (kanskje er et kjøleskap skrudd av, men lys og varmeapparat på, osv) er det lettere å se på forbrukt ampere. Gjør dette enkelt for deg selv: Hvis du aldri overstiger f.eks. 205Ah på akkumulert forbrukt strøm målt på Victron-monitoren er du på den trygge siden. Og glem "volt" inntil batteriene begynner å bli dårlige, det er først da volt/samtidig uttrekk av strøm kan fortelle deg verdifull informasjon om batteribankens status. For eksempel om et kjøleskap alene sender spenningen (volt) ned til 11,5 volt etter 2 timers drift på en ellers i utgangspunktet toppladet batteribank. Men fram til du ser slike avvik holder det å måle status på forbrukt ampere på batteribanken din, og at den aldri går lengre ned enn -205 Ah. Redigert 7.Juli.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Fantino skrev 5 minutter siden: For et langt batteriliv er det vel konsensus om å holde seg i det blå området/max 50% utladning. Så om du leser 11.7V ved 10A strømtrekk så er jo det en grei grense. Hvis du ønsker å ha Bavariapanelet som ‘barnevakt’ så ville jeg lest av spenning i det panelet når kjøleskapet starter og Victron viser ca 50% SOC og satt grensa litt under det. Men du kan gjerne sette en alarm i Victron også? Uansett viktig å kalibrere Victron rett og legge inn rette verdier for batteriene dine om du ikke har gjort det forlengst. Du har jo uansett gjort en grei test nå og vet at 2 døgn er tommelfingerregel når du går fra båten med begge kjøleskap på. Forbruket vil nok være høyere enn dette om du er i båten, feks en helg, med åpning av kjøleskap, varme, evt kokeapparat osv. Skal du strekke helga er sikkert enkleste måte å greie seg med ett kjøleskap på. Evt ønske seg solceller til bursdagen 😁😇 Bruker victron sin overvåking og har solcelle panel installert 100 W med 75/15 fra victron og har da ligget ute i 3-4 dager uten problem avhengig av sola 😁 var bare nå nysgjerrig på hva batterier uten solcelle kunne tåle 😎🙂👍⛵⛵ Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 TideRace skrev 9 minutter siden: Glem spenningen (volt) når du skal se "hvor langt ned du kan gå", @Rookie_332 . Spenningen påvirkes av flere ting enn bare gjenværende batterikapasitet, og en "øyeblikksmåling" av spenningen (volt) kan f.eks. gi helt forskjellig utslag hvis kompressorene til kjøleskapene er av, om en kompressor går eller begge går. Eller om du har på andre forbrukere i båten i tillegg. Hvis batteriene begynner å bli tomme og kjøleskapkompressorer er aktive, vil du kunne få store spenningsdropp ved bruk, men spenningen (volt) på batteribanken kan likevel se ok ut når batteriene er ubelastet. For å regne ut riktig volt for status på batteriene må du i så fall kjenne belastningen og regne ut riktige verdier via en formel som kalles Peukert eksponent. Gjør det gjerne, men det er i så fall den tungvinte måten Gjør det enkelt for deg selv: Bruk kun "ampere-måleren" på Victron-monitoren. Denne virker som en tankmåler. Hvis den er riktig montert vil den registrere all strøm (a) inn og strøm ut. Da kan du enkelt se status på hvor mye ampere du har brukt, for eksempel -256A som du målte i går. Hvis -256A var forbruket over nøyaktig 48 timer, betyr det at du har brukt (256A/48timer) i snitt 5,33 A pr time gjennom 48 timer. Og det er ganske normalt strømtrekk for to kjøleskap. Du har en batteribank på 450A. Videre kan du MAKS trekke 50% av batteribanken når det er bly/syre, det vil si 225A. Da vil batteribanken, når den er toppladet, vare MAKS (225A/5,33A=) 42 timer. Men dette er maks. Jeg ville ut fra disse tallene regne maks 35 timer drift for å skåne batteribanken og hindre dyputladning hvis du i tillegg skulle ha andre forbrukere på samtidig. Dyputladninger ødelegger batteribanken raskt. Men igjen, du har jo Vctron-monitoren. I stedet for å regne "antall timer og volt" på to kjøleskap (kanskje er et kjøleskap skrudd av, men lys og varmeapparat på, osv) er det lettere å se på forbrukt ampere. Gjør dette enkelt for deg selv: Hvis du aldri overstiger f.eks. 205Ah på akkumulert forbrukt strøm målt på Victron-monitoren er du på den trygge siden. Og glem "volt" inntil batteriene begynner å bli dårlige, det er først da volt/samtidig uttrekk av strøm kan fortelle deg verdifull informasjon om batteribankens status. For eksempel om et kjøleskap alene sender spenningen (volt) ned til 11,5 volt etter 2 timers drift på en ellers i utgangspunktet toppladet batteribank. Men fram til du ser slike avvik holder det å måle status på forbrukt ampere på batteribanken din, og at den aldri går lengre ned enn -205 Ah. Nydelig takker for flott info regnestykket rimer veldig bra mener jeg hadde ca mellom 6-7 a i snitt ved måling ute med 2 kjøleskap og div andre bruk over 3-4 dagers utehavn men da med solcelle panel og det var lettere overskyet og holdt fint men tror jeg var nede på 45 prosent på victron når vi gikk videre 🙂 Men nå bruker jeg dine verdier her ikke noe under 205 Max 225 ah bruk før evt lading grei tomelfinge regel 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.