eysteind Startet 14.Juni.2003 Del på Facebook Startet 14.Juni.2003 Har et Huminburd(?) wide 100 som eg har kjøpt sammen med et helt nytt giver. Problemet er at eg ikkje heilt veit kor eller korleis eg skal montere dette. I esken føllte det med en pose med noko flytande masse. Skal denne denne klistres på givere og trykke det mot skrogsiden? Har hørt at det lett kan bli luftbobler i massen. Korleis ungå dette? Skal eg bruke heile posens innhald? Kor hard skal eg evt. trykke giveren til skrogsiden? Må gjere dette iløpet av søndagen då båten er solgt og blir hentet på mandag, Så et raskt svar hadde gjort seg! Det er alltid kjedelig å selge båten , men alltid kjekkare når den nye båten kjem (hvis eg finner en)......... Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 15.Juni.2003 Del på Facebook Svart 15.Juni.2003 Den flytende massen er epoxy, til å feste giveren med. Giveren må peike loddrett nedover, så dersom skroget skrår ned mot kjølen, bør du lage deg en lien forskaling i papp etc. slik at du får byggd opp litt med epoxy, og kan sette giveren ned i dette. For å ungå luftbobler må du røre forsiktig rundt, slik at du ikke pisker inn luften og lager "eggehvite". Mener å huske at det stod litt om montering i bruksanvisningen, og at en måte for å unngå luft var å oversvømme området med vann når du monterer giveren (fylle den delen av båten der giveren skal monteres, t.d. kjølen med vann), slik at eventuelle luftblerer ble fylte med vann. Ellers må du passe på at det er enkelt laminat der du monterer giveren. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.Juni.2003 Del på Facebook Svart 15.Juni.2003 Epoxy er alltid (AFAIK) en to-komponent sak. Tviler på at POSEN inneholder epoxy. Men det kunne være Laxer-olje, kanskje, som brukes som medium mellom giver og skrog. Eller silikon, som vel også brukes av noen? Egentlig rart at det ikke følgte med mer. Ingen rørstump som skal festes til skroget og fylles med posens innhold før giveren senkes ned i røret? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Juni.2003 Del på Facebook Svart 15.Juni.2003 Må gjere dette iløpet av søndagen då båten er solgt og blir hentet på mandag, Så et raskt svar hadde gjort seg! Eystein, Kan jeg få lov til å sitere min gamle far: "Hastverk er lastverk!" Med andre ord; hvis du har dårlig med tid og heller ikke vet helt hvordan du skal gå frem....... Hvorfor ikke overlate denne lille jobben til kjøperen? Som nybakt båteier har han sikkert sine egne tanker (og drømmer), og hvis han kan begynne med å montere ekkoloddet slik som han selv vil ha det - så har du kanskje gitt ham en god følelse av "selvgjort er velgjort....." Bare som en liten tanke fra denne kanten. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
eysteind Svart 15.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2003 Eystein, Kan jeg få lov til å sitere min gamle far: "Hastverk er lastverk!" Med andre ord; hvis du har dårlig med tid og heller ikke vet helt hvordan du skal gå frem....... Hvorfor ikke overlate denne lille jobben til kjøperen? Som nybakt båteier har han sikkert sine egne tanker (og drømmer), og hvis han kan begynne med å montere ekkoloddet slik som han selv vil ha det - så har du kanskje gitt ham en god følelse av "selvgjort er velgjort....." Bare som en liten tanke fra denne kanten. mvh Poseidon Tenkte kanskje eg kunne lære noko eg òg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.