Swingswong Startet 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2021 Det gror skjell på drevet, trimplan og sonar, men ingen ting på skroget. Jotun drevspray på drev og SeaJet på skrog. Hvorfor er det slik? Er det stoffet eller noe annet? Link to post
Dixie 2100 Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Opplever det samme på min hvert år. Har også brukt Jotun Drevspray, i fjor brukte jeg SeaJet, og det var ingen forskjell på de to. Hadde Hempel på skrog i fjor og brukt Biltema tidligere og har ikke hatt groe på skroget med noen av de. Link to post
Helge77 Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Har reagert på samme problemet men så lenge jeg bruker båten en gang i uken så er iallefall Propellen fri for alt av groe Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Sollyset kommer lettere til på drevet, en under skroget ... Legg hekken mot nord kan hjelpe litt... Link to post
Kallethekid Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Swingswong skrev for 13 timer siden: Det gror skjell på drevet, trimplan og sonar, men ingen ting på skroget. Jotun drevspray på drev og SeaJet på skrog. Hvorfor er det slik? Er det stoffet eller noe annet? Bunnstoff for drev inneholder mindre biocider (kobber) for at det ikke skal oppstå galvanisk tæring på metalldelene. Det samme gjelder for bunnstoff for aluminiumsbåter. Link to post
andersb Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 for sjelden bruk, bruk i lav fart. Løsning er å ta en runde med oppvaskkosten på drevet og transom hver gang man bader om man alltid skal kjøre tomgang evnt ikke bruker båten. Bunnstoff på drev virker unødvendig, ikke brukt det på noen av mine drevbåter, og ikke hatt problemer med groe Link to post
NilsPils Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Jeg har ikke drev. Men jeg opplever ar det altid gror mer på metalldeler enn på både treskrog og plastskrog, selv om alle delene er like godt belagt med samme bunnstoff. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Swingswong Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Stoffet på båten er hvitt så tror ikke det er så mye kobber i det. Da ville det vel blitt gult. Båten er jevnlig i bruk og hver gang tar vi en runde i 20-25 knop for å «pusse vekk» eventuell groe og skjell i anmarsj. Trimplan er Zipwake og i plast og det gror like mye på de. De er dog plasser på hekken slik at fart ikke vil gi noe pussing. Link to post
Goodspeed Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Kan sikkert være flere faktorer som spiller inn samtidig- en av de kan kanskje være om du har selvpolerende bunnstoff på båten, da slipper groen lettere i fart. Drevstoffet er vel ikke selvpolerende såvidt jeg husker fra mitt eget bruk tidligere. Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Goodspeed skrev 14 minutter siden: Kan sikkert være flere faktorer som spiller inn samtidig- en av de kan kanskje være om du har selvpolerende bunnstoff på båten, da slipper groen lettere i fart. Drevstoffet er vel ikke selvpolerende såvidt jeg husker fra mitt eget bruk tidligere. Jo, mener å huske at Seajet sitt drevspray var selvpolerende.... Men det er mange år siden... så mulig jeg husker feil...?? Link to post
Goodspeed Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 (redigert) Ida Marie III skrev 14 minutter siden: Jo, mener å huske at Seajet sitt drevspray var selvpolerende.... Men det er mange år siden... så mulig jeg husker feil...?? Godt mulig du har rett altså. Jeg Skal ikke være bastant ? grunnen til at jeg tenkte det var at på siste båten med drev så var ikke drevet like «slimete» som båten når jeg tok den opp. Men mulig det var selvpolerende likevel:) Redigert 4.Juli.2021 av Goodspeed (see edit history) Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Jens_P Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 NilsPils skrev for 5 timer siden: Men jeg opplever ar det altid gror mer på metalldeler enn på både treskrog og plastskrog, selv om alle delene er like godt belagt med samme bunnstoff. Har samme erfaring over mange år. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Blouberg Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Kom over denne tråden ifm høstpussen. Så en i Yamarin gruppa på FB varmt anbefalte "Fluid film gel" Et fett man smører på undervannsdelene på motorfeste og trimplan. Så imponerende lett ut å spyle av groe og skitt. Har noen erfaring med dette? Vil tro del slites vekk på selve undervannshuset, men kanskje en ide for delene som ikke stikker ned under båten? Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn