framover Startet 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2021 Vår gamle snekke begynte plutselig å ruse i ett sekund eller to, før den gikk ned til vanlig takt igjen. Kjørte videre med lavere turtall og mistet til slutt motorkraft. Klarte å kjøre på tomgang til Steilene utenfor Nesodden, for å søke nødhavn. Ser at gir er tom for olje, mens oljenivå i motor er over max (har steget). Skal forsøke å pumpe olje ut av motorrom, men mangler slange til å få olje ut av oljemåleren. Vi har også en egen pumpe for å få olje ut av motorrom og gir, men den sitter dønn fast og jeg mistenker at det er her olje blir presset fra gir til motorrom. Altså, sårt behov for litt utstyr og kyndig hjelp. Noen tips? bilde er pumpen for å pumpe ut olje. Har skrudd ut oljeleding til mororrom for å forsøke å få ut olje herfra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 framover skrev for 3 timer siden: Skal forsøke å pumpe olje ut av motorrom, men mangler slange til å få olje ut av oljemåleren. Litt usikker på hva du vil frem til her? framover skrev for 3 timer siden: Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Han spør vel om noen har en håndpumpe til å pumpe utmotorolje via peilerøret. Sitér dette innlegget Link to post
framover Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Beklager, var nok litt uklar. Jeg fikk pumpet olje ut av motor med litt styr, deretter fikk jeg fylt passe med olje i gir. Den gikk fint etterpå tilbake til kaiplass. Nå starter jobben med å feilsøke oljepumpen hvor ventilen ikke vil av flekken. Eventuelt stenge denne for oljegjennomstrømning fra gir til motor. Sitér dette innlegget Link to post
framover Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Noen som har erfaring med potensiell runaway engine og feilsøking? Tar gjerne imot tips. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 framover skrev for 2 timer siden: Noen som har erfaring med potensiell runaway engine og feilsøking? Tar gjerne imot tips. Er det hydraulisk gear du har? Min tanke er at gearet sluret på grunn av lite olje og/eller oljetrykk som førte til at motoren ruset seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
framover Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Ja, det stemmer. Det er nok grunnen til at motorkraft forsvant. Men mens jeg kjørte begynte gassen å ruse seg opp fra 2300 til 2500 i ett par sekunder, ditto på lavere turtall. Og mens oljen forsvant fra giret, fikk motoren for mye. Altså er det en lekkasje fra gir til motor. Og jeg er redd selvantenning av oljen i motorrommet skaper en runaway engine problematikk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Sørg for å ha noe klart for å blokkere luftinntaket i fall motoren tar helt av. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 framover skrev for 9 timer siden: Nå starter jobben med å feilsøke oljepumpen hvor ventilen ikke vil av flekken. Eventuelt stenge denne for oljegjennomstrømning fra gir til motor. Virker litt rart at oljen skal klare og gå den veien, men det er vel mulig kanskje. Du får blokkere og se om det hjelper. Hvis ikke er jo hull i fødepumpas membran en god kandidat til og skape det du kaller runaway. Da renner dieselen ned i motorolja. Men det forklarer jo ikke at girolja forsvinner så det er vel kanskje en utelukket teori da Sitér dette innlegget Link to post
framover Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Lazyjack skrev for 15 timer siden: Sørg for å ha noe klart for å blokkere luftinntaket i fall motoren tar helt av. En veldig god ide. Tenkte å bruke håndkle hvis det skulle skje. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Noe flatt er bedre så det ikke suges inn , skjærefjøl, lokk til isboks feks Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.