Jump to content

BMC Captain snekke, mistenker begynnende runaway engine, kom meg til nødhavn på steilene.

framover

Recommended Posts

Vår gamle snekke begynte plutselig å ruse i ett sekund eller to, før den gikk ned til vanlig takt igjen. Kjørte videre med lavere turtall og mistet til slutt motorkraft. Klarte å kjøre på tomgang til Steilene utenfor Nesodden, for å søke nødhavn. Ser at gir er tom for olje, mens oljenivå i motor er over max (har steget). 
Skal forsøke å pumpe olje ut av motorrom, men mangler slange til å få olje ut av oljemåleren. 
Vi har også en egen pumpe for å få olje ut av motorrom og gir, men den sitter dønn fast og jeg mistenker at det er her olje blir presset fra gir til motorrom. Altså, sårt behov for litt utstyr og kyndig hjelp. Noen tips?

bilde er pumpen for å pumpe ut olje. Har skrudd ut oljeleding til mororrom for å forsøke å få ut olje herfra.

9CD6943B-60A8-4775-99C4-5FEC1EB0C91B.jpeg

Beklager, var nok litt uklar. Jeg fikk pumpet olje ut av motor med litt styr, deretter fikk jeg fylt passe med olje i gir. Den gikk fint etterpå tilbake til kaiplass. Nå starter jobben med å feilsøke oljepumpen hvor ventilen ikke vil av flekken. Eventuelt stenge denne for oljegjennomstrømning fra gir til motor.

Ja, det stemmer. Det er nok grunnen til at motorkraft forsvant. Men mens jeg kjørte begynte gassen å ruse seg opp fra 2300 til 2500 i ett par sekunder, ditto på lavere turtall. Og mens oljen forsvant fra giret, fikk motoren for mye. Altså er det en lekkasje fra gir til motor. Og jeg er redd selvantenning av oljen i motorrommet skaper en  runaway engine problematikk.

framover skrev for 9 timer siden:

Nå starter jobben med å feilsøke oljepumpen hvor ventilen ikke vil av flekken. Eventuelt stenge denne for oljegjennomstrømning fra gir til motor.

Virker litt rart at oljen skal klare og gå den veien, men det er vel mulig kanskje. Du får blokkere og se om det hjelper. Hvis ikke er jo hull i fødepumpas membran en god kandidat til og skape det du kaller runaway. Da renner dieselen ned i motorolja. Men det forklarer jo ikke at girolja forsvinner så det er vel kanskje en utelukket teori da 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...