Jump to content

Type tråd til å fikse på kalesje. Og hvordan gjøre det?


Campingcruisern

Recommended Posts

Vi holder på å fikse på vår Fjord Weekender 24 ,så vi tok  av kalesjen for å vaske den. I den forbindelse ser vi at ting har begynt å gå opp i sømmene. Dette er spesielt i forbindelse med glidelåsene. Eller rettere sagt de "strimlene" som glidelåsene er festet til selve kalesjen med. Sømmene bare rakner og disse strimlene henger bare her og der fast i selve kalesjen. Så jeg må sy de skikkelig fast igjen. Men hva slags tråd bruker man til dette, så det ikke lekker der hvor sømmene er? Og gjør man noe annet i forbindelse med disse sømmene for å holde kalesjen tett? Ser at der hvor ting løsner, er det jo bittesmå hull etter hvor tråden var. Det går jo ikke å treffe akkurat i de samme hullene når man syr igjen? Så hva gjør man med disse?

Noen som har fikset opp kalesjen sin selv, som har peiling på dette og kan komme med noen gode råd?

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg gjort mange ganger. Jeg syr med bomullstråd.  Den sveller litt. Fikk kjøpt det hos en kalesjemaker.  Jeg er ikke spesielt god på symaskin, så det ble å sy for hand. Da ble det jo bare å sy frem og tilbake. De små hullene som er fra forrige sying, lekker ikke noe hos meg hvertfall.  Har nok sydd til sammen en ca 12 til 14 meter søm på den måten disse 3 -4 siste åra.  Men til høsten blir det ny kalesje tror jeg. 🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en snelle bomullumspunnet polyestertråd fra kalesjemakeren, plyester for styrke og bomull for tetting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det virker som at du er heldig, det er tråden som har gitt seg og, du har solid nok stoff å sy i. Sjekk det for sikkerhets skyld - riv litt og sånn. Gammelt, UV-slitt stoff revner, ny søm i rottent stoff er som å lime toalettpapir med aralditt. Om stoffet er OK, er det enkelt å få ny søm tett - enten med de rådene du har fått her, eller rett og slett smøre sømmen med silikon el. Det er etter min mening viktigere at du bruker tråd som er mer UV bestandig enn den som ga seg. Den Sailritetråden nevnt over er et godt eksempel.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
26 minutes ago, Steihy said:

Det virker som at du er heldig, det er tråden som har gitt seg og, du har solid nok stoff å sy i. Sjekk det for sikkerhets skyld - riv litt og sånn. Gammelt, UV-slitt stoff revner, ny søm i rottent stoff er som å lime toalettpapir med aralditt. Om stoffet er OK, er det enkelt å få ny søm tett - enten med de rådene du har fått her, eller rett og slett smøre sømmen med silikon el. Det er etter min mening viktigere at du bruker tråd som er mer UV bestandig enn den som ga seg. Den Sailritetråden nevnt over er et godt eksempel.


Ja lurt å sjekke om det kan være råte. Hvis det er det så er ikke alt håp ute. Går fint an å lappe, jeg har gitt nærmest totalt håpløse sprayhoods flere år ekstra liv med å lappe og erstatte paneler. Det er bra for planeten, pengeboka og alle om man får skvist et år eller to ekstra ut av en sprayhood, kalesje e.l. Aldri hørt om at det går an å fikse med silikon, men så driver jeg med sying og vil gjerne sy alt jeg kommer over av skadet duk eller seil :-)

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å sy noen korte sømmer i tykt kalesjestoff (og ikke altfor tykt lær) har jeg en en såkalt "Amerikansk Symaskin". Den syr du med uten å måtte sy først en retning, og så tilbake samme strekning. Sømmen blir som sydd med en vanlig symaskin.

 

symaskin_amerikansk.jpg.c8b16045ef3988e4761ec702c80fe684.jpg

 

Du får den i lærvareforetninger.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
21 minutes ago, Lars H. said:

For å sy noen korte sømmer i tykt kalesjestoff (og ikke altfor tykt lær) har jeg en en såkalt "Amerikansk Symaskin". Den syr du med uten å måtte sy først en retning, og så tilbake samme strekning. Sømmen blir som sydd med en vanlig symaskin.

 

symaskin_amerikansk.jpg.c8b16045ef3988e4761ec702c80fe684.jpg

 

Du får den i lærvareforetninger.

 

Dette er det som vanligvis omtales som en "speedy stitcher". Med den syr man låsesting ja (samme som vanlige symaskiner), og den er utmerket å ha ombord for ulike nødreparasjoner. Får helt ok varianter på ebay for et par hundrelapper.

 

For reparasjon av en sprayhood så vil jeg si at en litt kraftig symaskin f.eks en gammel Singer eller Husquarna eller Pfaff, er å foretrekke hver dag og når tid som helst på dagen. Men klart, man får godt med mengdetrening med en speedy stitcher! Og det går definitivt an, selv om det er mer som saktegående strikking hastighetsmessig. 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk tak i tråd og diverse fra Høvedsmann.  (Var en anelse mer knall blå enn jeg trodde den skulle være når jeg valgte marineblå, men det vises vel ikke så godt lell) Denne tråden skulle kunne brukes på vanlig symaskin stod det. Nå er jeg spent på å se om min Janome Easy Jeans takler å sy i kalesjen.  Tror jeg bør sy over flere steder på kalesjen, for det ser ut til at flere sømmer har blitt vel sprøe. Om ikke symaskinen takler det, får jeg se nærmere på den håndsymaskinen 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...