Jump to content

Volvo Penta sjøvannspumpe lekker gjennom sladrehull - Innspill til erstatning?


Byomsen

Recommended Posts

Hei!

 

I tradisjonen tro har det også i år dukket opp en utfordring med båten 3 dager før ferien starter, denne gangen lekker det vann gjennom "sladrehullet" til sjøvannspumpen. 

Motoren er en Volvo Penta KAMD 43P, sjøvannpumpen er en Volvo Penta med delenummer 3583115.

 

Etter å ha lest litt om utfordringen ser jeg det finnes flere løsninger på utfordringen

1. Kun bytte pakningen som mest sannsynlig er utfordringen (827247) 

2. Bytte alt av pakninger (Lite rep sett)

3. Bytte alt av pakninger og lager (Stort rep sett)

 

image.png.cf715ea032db94cc5c77db2ad26eccd1.png

Felles for ovenstående alternativer er at jeg ser for meg en del tidsbruk og banning etter å ha lånt verktøy som avdragere osv. Sluttresultatet er vel heller ikke gitt for en som ikke har gjort en slik operasjon før, tidspress fra frue og barn som allerede har pakket båten klar for å reise om 3 dager hjelper vel heller ikke på.

 

Fristelsen er derfor stor for å kjøpe en komplett ny sjøvannspumpe som med relativt enkle og raske grep kan byttes.

Det store spørsmålet blir da hva skal man kjøpe? 

 

Hvis jeg har forstått dette rett så leveres ikke lenger "originale" sjøvannspumper med Volvo Penta logoen på lokket lenger, pumpene erstattes av forskjellig alternativer med stor prisdifferanse.

 

Noen eksempler:

 

Boatparts.no reklamerer med en RecMar pumpe til kr 3.623,-

https://www.boatparts.no/bpn3583115-sjovannspumpe-johnson-pump-for-volvo-for-hose-connectors-with-clamps-erstatter-oem-nr-3583115.html

 

Marinedeler.no reklamerer med en RPL (Replacement) pumpe til kr 4.500

https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000035708&language=no

 

Ravns garage reklamerer med en Telmo pumpe til kr 7.710,-

https://www.ravnsgarage.no/impellerpumpe-til-volvo-penta-3583115

 

Marineshop reklamerer med den samme Telmo pumpen til kr 7.009

https://www.marineshop.no/jmp/136239/jmp-kjølevannspumpe-til-volvo-penta-ad31-md31-ad41

 

Ebay er utelukket grunnet tidspress, her reklameres det for "aftermarked" pumpe for 335 dollar eks mva og frakt

https://www.ebay.com/itm/263181017870

 

Prisdifferansen er på rundt 100% fra den billigste til den dyreste, så er veldig takknemlig om noen vil dele sine erfaringer rundt pris/kvalitet/levering eller andre alternativer for hvor det er mest formålstjenlig å handle.  Skulle veldig gjerne hatt dette i orden raskt så ikke familien må starte ferien på bryggen :)

 

God sommer ;)

Redigert av Byomsen (see edit history)
Link to post

Hei, jeg ser ingen vits i å bytte hele pumpen. Kjøp rep sett med nye simringer og O-ringer og gjerne en ny medbringer når du først har pumpen ute. Her er en video som beskriver prosessen fra A-Å  

Har gjort dette selv tre ganger pga lekkasje i sladrehull,  kurant jobb.  Greit med en låsering tang for å knipe av simringene, du får kjøpt det på Biltema https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/laseringtang/laseringtang-sett-2000016795 Bortsett fra det trenger du ikke noe spesialverktøy:) Du trenger ikke noen avdragere, se video👍 Tipper du får det gjort på et par timer.

Link to post
Førstefender skrev 4 minutter siden:

Litt på siden.. Men hva risikerer man ved å kjøre med en liten "sladreports lekkasje" i 3 uker på ferie? (25-35timer)

Sjøvann som treffer generator rem, blir til fint støv/små dråper og til slutt ødelegger generator.  Men hvis ikke lekkasjen er stor er det ikke prekært, men 3 uker ferie hadde i allefall ikke jeg gjort. Kan fort bli mye dyrere hvis generator ryker.

Link to post
Optimist1 skrev for 6 timer siden:

og gjerne en ny medbringer når du først har pumpen ute.

 

Om medbringeren byttes, pass på at den nye er identisk med den gamle. Disse finnes i ulike tykkelser, og feil tykkelse kan medføre at motoren ikke vil starte. 

 

Førstefender skrev 1 time siden:

Litt på siden.. Men hva risikerer man ved å kjøre med en liten "sladreports lekkasje" i 3 uker på ferie? (25-35timer)

 

Har du plass for å henge en oppsamler under pumpa? Feks bunn av en brusflaske som skjæres til og festes med en strips eller noe. Så kan denne tømmes kontrollert daglig eller ved behov. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 43 minutter siden:

 

Har du plass for å henge en oppsamler under pumpa? Feks bunn av en brusflaske som skjæres til og festes med en strips eller noe. Så kan denne tømmes kontrollert daglig eller ved behov. 

Jeg har ikke lekkasje selv på sjøvann og på Tamd74 ville det evt heller ikke treffe noen reim..

Har derimot en liten glykol lekkasje jeg ikke har funnet årsak til ennå, har lagt seg litt grønn væske i kjølen, ikke mye. Kan tenkes det har kommet ut av sladrehull på pumpa, ferien begynner om 2 dager, så litt bekymret.. Er det "bare" en tetting og ikke lagerhavari på gang, så er jo dette ikke noen krise å kjøre med i ferien vil jeg tro. Er det i tillegg lager, så stiller jo dette seg litt annerledes, men usikker på mye skade dette kan foråraske utenom pumpe havari.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Byttet på en 41-motor for 2 år siden.  Var også skeptisk til rep. siden det var første gangen: 

Men det gikk som en lek.  Kjøpte originale pakninger hos VP-pusherern + medbringer. Skifte gikk som en lek.  Du ser fort om også lagrene/aksling må skiftes.  Video ovenfor beskriver fremgangsmåte:  Gjort på en time/to siden det er første gangen :thumbsup:

BONITA I

Link to post
Svart (redigert)

Takker for mange gode tips og hjelp på veien :cheers:

Valget falt på å demontere pumpen for å se hvordan dette så ut, med det blotte øyet og følsomme fingre så/føltes det meste bra ut.

Ingen slipespor i akselen og lagrene fremsto som "nye" utseendemessig, heller ingen slakk var mulig å fremprovosere på noe vis. Tok derfor turen til min lokale Volvo Penta forhandler for innkjøp av deler som fremsto som slitte. Dvs 2 tetningsringer til den nette sum av 110 pr stk og en medbringer til kr 297 kr. Med sprengskisse, bilder fra tråder her på båtplassen og youtube video som hjelp gikk skiftet som en lek. Litt spent ved oppstart med ingen lekkasje å se lenger, krysser fingrene for at det vedvarer :) 

 

Optimist1 skrev for 19 timer siden:

Hei, jeg ser ingen vits i å bytte hele pumpen. Kjøp rep sett med nye simringer og O-ringer og gjerne en ny medbringer når du først har pumpen ute. Her er en video som beskriver prosessen fra A-Å  

Har gjort dette selv tre ganger pga lekkasje i sladrehull,  kurant jobb.  Greit med en låsering tang for å knipe av simringene, du får kjøpt det på Biltema https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/laseringtang/laseringtang-sett-2000016795 Bortsett fra det trenger du ikke noe spesialverktøy:) Du trenger ikke noen avdragere, se video👍 Tipper du får det gjort på et par timer.

 

Takker, var til god hjelp!

 

Optimist1 skrev for 14 timer siden:

Sjøvann som treffer generator rem, blir til fint støv/små dråper og til slutt ødelegger generator.  Men hvis ikke lekkasjen er stor er det ikke prekært, men 3 uker ferie hadde i allefall ikke jeg gjort. Kan fort bli mye dyrere hvis generator ryker.

 

Denne kan jeg bekrefte av egenerfaring.. Tok litt tid før jeg forsto hvor vannet kom fra, for en tid tilbake havarerte generatoren. 2+2 blir vel 4 i dette tilfellet :headbang:

 

Ask skrev for 11 timer siden:

Hei. Eg kjenner ikkje den aktuelle motoren, men ein tilsvarende lekkasje på min Yanmar 2GM20F auka brått vesentleg, og holdt på å kosta meg eit drukna motorrom. Det byrja òg å lekka medan motoren ikkje gjekk. 

 

Skumle saker, moralen er vel å ikke ignorere slikt sladder..  :discuss:

 

Frivakt skrev for 11 timer siden:

Jeg har samme motor og gjorde denne jobben i fjor. Dette er beskrevet med bilder i denne tråden, sammen med mange gode råd fra andre: 

 

 

Takker, var til god hjelp!

 

Bonita I skrev for 5 timer siden:

Byttet på en 41-motor for 2 år siden.  Var også skeptisk til rep. siden det var første gangen: 

Men det gikk som en lek.  Kjøpte originale pakninger hos VP-pusherern + medbringer. Skifte gikk som en lek.  Du ser fort om også lagrene/aksling må skiftes.  Video ovenfor beskriver fremgangsmåte:  Gjort på en time/to siden det er første gangen :thumbsup:

 

Vi har nå samme erfaring, skepsisen var helt ubegrunnet :thumbsup:

 

En god og feilfri sommer ønskes alle båtsbrødre :cool:

Redigert av Byomsen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...