Jump to content

Olje på fenderene


Coronet27

Recommended Posts

Noen husker kanskje at det var et oljeutslipp i Strømstad ifjor ( Stena Line ble mistenkt). Tung olje drev sørover og la seg på svabergene. Jeg fortøyde longside og fikk alle fenderene tilgriset og selv om jeg vasket dem med zalo er det fortsatt stygge oljemerker . (Fendertrekkene begrenset ikke skaden noe særlig) Er den noen kur for å få den hvite fargen tilbake?

Link to post
Share on other sites

Fattern brukte felg rens på fenderne sine engang. Det er slik væske som tar bort bremsestøv på alu felger. Jeg tror det er en alkalisk væske. Han var happy med det - men prøv det ut forsiktig - jeg vet ikke hvordan det reagerer med gummien på fenderne

 

har du prøvd Hugos rensekrem? slipemiddel i kremform. Jeg har fått bort mye flekker med det. Det tar bort teakolje fra gelcoat.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å bruke bremsevæske til å rengjøre fenderene med. Skrubb med en fille fuktet med væsken til skitten løsner, og tørk vekk med tørkepapir. Husk hansker! Avsluttes med en skikkelig såpevask. Helt klart det mest effektive på fenderene jeg har prøvd i alle fall! Jeg vet ikke hvor godt det virker på oljesøl, men på "vanlig" møkkete fendere er det i alle fall suverent!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bruk fineste stålull dyppet i en blanding av Zalo og rødsprit. Jeg garanterer et positivt resultat.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Aceton virker fint.

Men vær forsiktig med Aceton, det løser opp de fleste plaststoffer. Prøv først ut på et lite hjørne.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...