Krimart Startet 5.Juli.2021 Del på Facebook Startet 5.Juli.2021 (redigert) Jeg vurderer å flytte forbruksbatteriet ca 2 meter og grubler litt på hva som vil være den beste metoden. Dert gamle batteriet tok kvelden og jeg har kjøpt nytt 100Ah, vanlig bly. Dette er til en 26 fots seilbåt med påhengsmotor, og kun strøm til belysning, lanterner, vhf, rorkult-autopilot og kartplotter (dvs ikke ankervinsj eller noe). Lader med landstrøm, motor og solcelle. Har en billig NASA (BM-1) batterimonitor. For å legge strømkabler til ny posisjon må jeg enten må jeg skjøte på eller legge nye strømledninger for alle som i dag går til shunten og til plusspolen. Alternativet er å samle alle pluss-ledninger (inkl lading fra solcelle, landstrøm og motor) på en strømskinne og alle minus på shunten ved dagens posisjon og legge to 2m. 25 mm2 kabler til batteriet. Det blir betydelig enklere. Hva mener forumet er best? Redigert 5.Juli.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 "Best" er nye strømledninger hele veien, men det er fort urimelig mye jobb for lite gevinst. Jeg hadde nok samlet alt på to strømskinner og hatt en rød og en svart kabel fra dem til batteriet. Jeg hadde nok også montert en sikring på pluss så nær batteriet som mulig og hovedstrømbryter der. Altså pol, sikring, hovedstrømbryter i den rekkefølgen. Solcellepanelet hadde jeg koplet rett på batteriet. Det må ikke gå via hovedstrømbryter men alltid være koplet direkte. I alle fall må de regulatoren jeg har sett være koplet direkte mener jeg. Har påhengsmotoren elstart hadde jeg nok skøtet kablen fra den og montert inn på hovedstrømbryter. Hvis det kan komme vann eller fuktighet til strømskinnene hadde jeg nok smørt dem inn med vaselin (fåes feks på spray på Biltema) for å fuktsikre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Krimart Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Takk for svar! Tanken var å la også solcellelading (og automatisk lensepumpe) gå på strømskinnen, og hovedstrømbryter etter skinnen. (Så rekkefølgen blir plusspol, hovedsikring, strømskinne, hovedbryter, strømfordelingspanel med egne sikringer. Det er snorstart på påhengeren (8Hk). Tror kanskje 2X 16mm2 "startkabler" er godt nok for mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 16mm2 på 2 meters avstand burde fungere bra det. https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm Til sammen 4 meters lengde, og bed 40A maks strømtrekk vil du kunne få spenningstap på 0,2V. Teoretisk. Det er innenfor akseptabelt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Krimart Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Ja, og jeg når vel aldri 40A, selv om jeg skulle bruke kartplotter, autopilot, vhf og lanterner samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Solcelleregulatoren må på strømskinnen så lenge shunten er der ellers vil ikke batterimonitor ‘se’ lading. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Fantino skrev 11 minutter siden: Solcelleregulatoren må på strømskinnen så lenge shunten er der ellers vil ikke batterimonitor ‘se’ lading. Shunten står på minus-siden, og i .h.h.t. bildet under blir da kabelen mellom batteriet og shunten ca 2 m. Vet at det ikke er 100% optimalt men godt nok ( er uansett ikke veldig nøyaktig monitorering med NASA BM-1). Spørsmålet er om +kabelen (den røde) til batterimontitoren bør settes rett på polen eller om den også kan gå på pluss strømskinne (etter hovedsikring, før hovedbryter). Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Det betyr lite hvor shunten står egentlig, så lenge ingen strøm tar snarveien utenom den. Var det jeg var opptatt av når det ble nevnt å kople solcelleregulator direkte på batteri mens min forståelse var at shunt fremdeles ble stående der batteriet sto før. Å forlenge plussledningen fra solcelleregulator for å få den direkte på batteriet vil jeg tro er bare unødvendig pes som gir lite da ladestrøm fra solceller trolig ikke er veldig høy og kabling fra batteri på ny lokasjon til gammel er tilskrekkelig. Er det forbruk samtidig med lading så vil det jo også bare være netto lading (eller forbruk) som går i den siste strekket frem til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.