TideRace Startet 5.Juli.2021 Del på Facebook Startet 5.Juli.2021 Jeg skulle legge til her om dagen og brukte baugtruster for å svinge baugen inn til brygga. En person som så på hevdet at det ble oljefilm på vannet etter trusteren. Jeg har forsøkt å teste i etterkant, men har ikke oppdaget noe på vannet. Tenkte likevel å sjekke oljenivå siden personen var ganske skråsikker. Jeg kan imidlertid ikke se at det er synlig oljepinne-/plugg innvendig på installasjonen. På dekselet står det angitt "Sealed Drive - Lifetime lubricated", noe jeg tidligere har tolket som at jeg slipper å tenke på oljeskift og simmeringer. Har ikke brukerveiledning eller manual her. Den er fra 2012. Noen som kjenner til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Eldre modeller hadde en oljebeholder montert høyere enn vannlinja med slange som gikk inn under elektromotoren. Din er av nyere type som har ferdig smurt og tett girhus. Om oljefilmen kom fra trusteren vil du ganske snart ha behov for nytt girhus. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 (redigert) Jeg har ikke den eksterne oljebeholderen, og som angitt på dekselet synes denne å være forseglet for levetiden på trusteren. @Brigg, vet du om dette kan sjekkes mens båten ligger på vannet, eller må hele girhuset demonteres for å kontrollere dette? Av og til synes det som at fremskrittene går bakover... Hvis løsningen ved lekkasje uansett er nytt girhus, er det vel bare å kjøre på til det stopper, hvis det ikke kan kontrolleres på annen måte? Jeg velger antagelig da å satse på at fyren har sett feil 😇... 🌞 Redigert 5.Juli.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Du må nok ut av vannet for å sjekke. Jeg er usikker på om girhuset er fylt med olje eller en eller annen form for fett. Er det fett er det neppe det som ble observert på vannet. Jeg er også usikker på om det er mulig å bytte tetninger på disse. Men jeg synes å huske at noen postet noe om dette på forumet for noe år tilbake, er dog usikker på om det gjaldt gammel eller ny type. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Forskjellen på SP75 og SE80 er at SE80 har et gearhus som er fylt med olje fra fabrikken. Denne olja kan ikke uten videre sjekkes eller byttes. Ved lekkasje er i prinsippet gearhuset oppbrukt. Ved havari må du på land for å bytte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Brigg skrev 21 minutter siden: Eldre modeller hadde en oljebeholder montert høyere enn vannlinja med slange som gikk inn under elektromotoren. Din er av nyere type som har ferdig smurt og tett girhus. Den eldre modellen het SP75. TS har ikke den, han har SE80, den har aldri hatt oljebeholder. Motor er lik, eneste forskjell er som nevnt permanent oljefylt gearhus, samt at den gamle firebladers plastpropellen ble erstattet med en fembladers komposittpropell som er mye stivere. Den er noe mer effektiv, og støyer mindre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Takker, @Komodo og @Brigg. Da velger jeg å avvente til jeg får tydeligere indikasjoner på at noe er galt. Oljefilmen som vedkommende mente han så har ikke jeg klart å observere når jeg har testet trusteren på blikkstille vann i etterkant. Sånn sett kunne oljefilmen komme fra noe annet også. Jeg satser derfor på at dette likevel er i orden inntil noe mer eventuelt skjer. Det burde vel være en god plan 😇. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Dersom du mister olje så er det en tetning som lekker. Gearhuset vil da fylle seg med vann, og skjære seg i løpet av kort tid. I førsten vil du ikke merke noe, for det vil virke like bra med sjøvann som med olje. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Komodo skrev 9 minutter siden: ... for det vil virke like bra med sjøvann som med olje... Så bra, da holder jeg meg til planen. Sjøvann har tydeligvis flere bruksområder enn å kjøre båt og dykke i. Hvis alternativet er bytte av girhus blir jo konsekvensen den samme uansett hva jeg gjør. Jeg satser egentlig på at han som mente han så oljefilm får seg en tur til Specsavers 😇 . Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Mulig jeg uttrykte meg litt uklart. Med sjøvann i gearhuset vil det fremdeles virke, men i veldig kort tid! Ikke noe å belage seg på å bruke altså. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Komodo skrev 7 minutter siden: Mulig jeg uttrykte meg litt uklart. Med sjøvann i gearhuset vil det fremdeles virke, men i veldig kort tid! Ikke noe å belage seg på å bruke altså. 🙂 .. skjønte det, @Komodo. Min kommentar om sjøvannets smøreegenskaper var ment med et glimt i øyet 😉. Du skal ikke få noe juridisk ansvar for den setningen hvis/når girhuset ryker 😊. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Det kan vel i teorien ha ligget en film på vannet fra før?.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 seilfred skrev 15 minutter siden: Det kan vel i teorien ha ligget en film på vannet fra før?.. Ja, jeg mistenker (og håper på..) at oljefilmen kan ha kommet fra et annet sted enn girhuset på båten. Jeg har kjørt trusteren godt fortøyd med fjernkontroll i ettertid for å se om det har kommet mer olje, men har ikke kunnet se noe. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 seilfred skrev for 1 time siden: Det kan vel i teorien ha ligget en film på vannet fra før?.. Ja, det var det første som slo meg også. Dersom det er oljelekkasje fra gearhuset vil olja byttes ut med vann, det kan jo ikke komme luft inn der. Men det er nok oftest en prosess som tar litt tid. Ser vel for meg at det vil lekke ut litt olje for hver gang du bruker den. Hvis du tar en test et sted vannet er helt rent og lar den gå relativt lenge tipper jeg du bør se olje dersom du har lekkasje. Det går nok ikke lange stunden før du får ulyder også . Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.