Jump to content

Innenbords eller utenbords motor?


Fjordfruen

Utenbords eller innebords motor?  

86 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vi har hatt både innenbords og utenbords motor på brukte båter.

Nå ser vi på Ibiza Touring 20 fot daycruiser.

 

Ved innenbords motor liker jeg fordelen av masse plass bak til badeplattform, og synes synlig påhengsmotor ikke er så veldig fint å se på.

Men er det ikke mye mer styr om noe går feil med motoren? Og mer risiko?

 

 

Redigert av Fjordfruen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 1 minutt siden:

Jeg liker innenbordsmotor mer enn påhengsmotor, men liker påhengsmotor bedre enn hekkaggregat. 

Der er jeg også. Har både innenbords og utenbords,  men kommer aldri til å kjøpe båt med drev.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

solgte 33 fot med påhengs, ser på ny 37 fot med påhengs... :D 

hatt komisk lave service og driftskostnader årene med inboard vs outboard, 7 år med outboard har vært billigere med innkjøp av 2 nye motorer, enn de 3 årene med diesel inboard før der! 

Link to post
Share on other sites

Dette er et spørsmål som trenger nyansering.  

 

Til stor båt, type familieskute, foretrekker jeg innenbords og fast aksling med kjøl/ flyndre.

 

Til mindre båt påhengsmotor. 

 

Ut fra andres erfaring med drev så har jeg konkludert med at jeg ikke vil ha drev. Hverken på store eller små båter.

 

andersb skrev for 2 timer siden:

bare styr unna små diesel inboard så er mye gjort, men om båten er mulig å få med outboard, hadde jeg aldri noen sinne valgt inboard. 

 

Jeg ville hatt liten innenbords dieselmotor i en snekke. Det har jeg hatt før og det car ok. Hverken påhengsmotor eller stor innenbords. :giggle:

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det var forresten noen i vinter som foreslo å kalle det innendørs og utendørs motor.

Synes dette var et festlig forslag.

På Saga'en har jeg innendørs motor. Kunne ikke tenkt meg utendørs på denne.

På gummijolla har jeg utendørs motor. Kunne ikke tenkt meg innendørs på denne.

😉

Link to post
Share on other sites

Fjordfruen skrev for 10 timer siden:

Vi har hatt både innenbords og utenbords motor på brukte båter.

Nå ser vi på Ibiza Touring 20 fot daycruiser.

 

Ved innenbords motor liker jeg fordelen av masse plass bak til badeplattform, og synes synlig påhengsmotor ikke er så veldig fint å se på.

Men er det ikke mye mer styr om noe går feil med motoren? Og mer risiko?

 

Hvis det er en Ibiza Touring du konkret ser på så mener jeg denne finnes i en variant med innenbordsmotor som en test jeg leste klart sa; Velg utenbordsmotor!

 

Ibiza 21 Touring kom med en liten diesel innenbordsmotor med drev hvilket i mine øyne gjør den helt uaktuell for egen del. EN venn av meg hadde nettopp service/rep av et drev og fikk en regning på 35.000! Båten er nå solgt og han sier aldri igjen (en meget erfaren båtmann).

 

Ibiza 20 Toring er en etter mitt syn veldig ok båt (hadde selv en i tre år på slutten av 90-tallet), men litt hard i sjøen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som flere andre, gjelder det innenbords diesel med aksling. For mindre båt, skjærgårdsjeep, daycruiser etc, utenbords. For meg blir vel rekkefølge noe slikt:

1. Innenbords diesel med aksel

2. Utenbords

3. innenbords diesel/hybrid med aksling

4. Innenbords diesel/hybrid med aksel, pinnebåt

5. Elektrisk motorbåt eller pinnebåt
6. Innenbords diesel vannjet

7. Diesel innenbords med ips

8. Pinnebåt med påhenger

9. pinnebåt uten motor

10. kajakk

11. robåt, feks oselver

 

dieselmotor og drev

bensinmotor og drev

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har en Askeladden med utenbord, og tenkte egentlig å kjøpe en Askeladden med innenbord.  Det tok nøyaktig 2min om bord i den med innenbords før jeg viste at utenbords var best!  dieselen osa av lukt, vibrerte veldig på tomgang, og det var 1,7 Merc, som må gjetes for å unngå wastgate og turbohavari..  med utengords slipper man hekkagregat trøbbel, belger som må skiftes, styresylyndere som trøbler!  mye mindre tomgangsstøy og vibrasjon. stort sett raskere aks og bedre respons. billigere vedlikehold.   

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, -morten- said:

Jeg har en Askeladden med utenbord, og tenkte egentlig å kjøpe en Askeladden med innenbord.  Det tok nøyaktig 2min om bord i den med innenbords før jeg viste at utenbords var best!  dieselen osa av lukt, vibrerte veldig på tomgang, og det var 1,7 Merc, som må gjetes for å unngå wastgate og turbohavari..  med utengords slipper man hekkagregat trøbbel, belger som må skiftes, styresylyndere som trøbler!  mye mindre tomgangsstøy og vibrasjon. stort sett raskere aks og bedre respons. billigere vedlikehold.   

Innenbords Mercruiser 5.0L 270hk på min, og merker verken vibrasjon, lukt, dårlig aksellerasjon, dårlig respons eller overdreven støy. Men denne går på bensin, mulig det er annerledes?

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, hnrk said:

Innenbords Mercruiser 5.0L 270hk på min, og merker verken vibrasjon, lukt, dårlig aksellerasjon, dårlig respons eller overdreven støy. Men denne går på bensin, mulig det er annerledes?

Innenbords bensin blir noe helt annet ja.. ikke et alternativ som er vanlig på små moderne båter, bortsett fra dedikerte fartsbåter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, hnrk said:

Innenbords Mercruiser 5.0L 270hk på min, og merker verken vibrasjon, lukt, dårlig aksellerasjon, dårlig respons eller overdreven støy. Men denne går på bensin, mulig det er annerledes?

Innenbords bensin kan også være skummelt om man ikke er klar over farene. God ventilering av motorrom før start er viktigere enn det ser ut som de fleste er klar over.....

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev On 6.7.2021 at 12.12:

Utenbords.
 

en trenger ikke å være mekaniker

ingen aggregatstyr

mindre støy

mindre røyk

ingen groe

mer fart per hk

mye, mye mer moderne motorer - utenborsteknologien ligger to generasjoner foren innenbords

 

 

Hvis vi ser bort fra et par produsenter av kostbare diesel påhengsmotorer med ferskvannskjøling, så ligger nok ikke utenbordsteknologien så fryktelig langt foran resten av verden. De er tross alt sjøvannskjølte alle sammen.

Mens innenbords dieselmotor har arvet det meste av teknologien sin fra bilverdenen, og den ligger jo ikke på latsiden.

Til og med på innenbords bensinsiden har det kommet seg litt det siste tiåret.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er bruken som avgjør.

Jeg er i dagstur- segmentet og da er utenbords rimeligst totalt sett til langt opp over 30 fot.

Det er ikke lengre uvanlig å se 300+ hk utenbords på båter i Norge, opptil flere stykker til og med.

 

Markedet ser ut for å være enig med meg. Skjærgårdsjeeper og daycruisere med innebordsmotor er mye dyrere å kjøpe nye, og omsettes rimeligere enn tilsvarende med utenbordsmotor i bruktmarkedet.

 

For langturbåt ville nok valget vært anderledes.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest alle innleggene (så mulig dette har blitt nevnt :smiley: ), men hva mener folket om disse nye (??? har vel vært på markedet i alle fall i 10 år, kanskje mer) POD'ene, jeg mener at Volvo kom først med sin IPS, Mercruieser kom noe seinere! 

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...