xr4ti Startet 5.Juli.2021 Del på Facebook Startet 5.Juli.2021 Ja hva skjer egentlig om en fritidsbåt bråstopper i 20 knop? Hva skjer om en båt bråstopper i 20 knop? | Kystverket - tar ansvar for sjøveien Må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på nettopp det, men det ikke ser særlig bra ut. Men tjangsen til en slik bråstopp er vel heller liten om man er edru, kjører som folk på natterstid og gidder å gjøre seg litt kjent i farvannet før en gir bånn gass. Nå er vel de fleste som bruker dette forumet klar over farer og slikt når man ferdes på vannet men kanskje greit å bruke 5 minutter på artikkelen? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Det scenarioet som er vist vil vel nesten aldri skje, men det er uansett en god påminnelse om kreftene som er på spill. Om man ikke bråstopper som i videoen så kan man bli kastet rundt og ut av båten om man treffer en stein eller noe annet som får båten til å brått bytte retning. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Marius Engel Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Jeg var øyenvitne til at noen kjørte i 20 knop, og bråstoppet i ett flytegarn.... De var 3 i båten. Båtfører og damen suste fram i baugen og slo skallene rett i båten - det så ikke bra ut. 4 åringen i båten hadde flaks, for hun holdt seg i ett håndtak og falt bare ned fra toften uten å slå seg så veldig mye. De fikk nok en litt mykere stopp siden det var ett flytegarn, men det ble nok minst en hjernerystelse. ———————— Jeg har også hørt historie fra noen som kjørte på en lyktestolpe som lå og fløt i sjøen om natten. Først ett jævlig smell, så ingen motor på hekken lengre. Det var det jeg ble fortalt. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 jeg har reflektert rundt dette i div båter jeg har eid, og sittet på i, mange er jo laga som amerianske biler fra 40-50 tallet. Ikke ideelt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Det blir omtrent som å kjøre på en gammel Viksund….. Går du fort i grov medsjø, og dupper baugen under, får du litt av samme effekten. Har sett avrevne styrekonsoller og adskilt dekk/skrog etter slikt på raske båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.