Jump to content

VPD4 dynamo svak lading?


Porsgrunnselva

Recommended Posts

Hei

 

Har mistanke til at dynamoen svikter. Oppsettet mitt er som følger:

 

Start: 2X50Ah Red top AGM

Thruster, Vinsj : 2x50Ah Red top AGM

Forbruk: 1x100Ah LiFePo4 Skanbatt

 

VSR rele til start og thruster. Victron DC-DC 30A til forbruk. Victron smart shunt på forbruk.

Sense ledning fra dynamo tilkoblet starter (standard VP tilkobling) 

Spenning er lik på starter pluss som på tilkobling DC-DC.

 

Ladespenning går ikke over 13,5V uansett turtall. Ser at innspenning er 13,5V på DC-DC og ut 13,5V

Registrerer at DC-DC ikke gir mer enn 16-20A under lading. Testet idag under en tur, med 16% kapasitet på forbruk og kjørte i 1,5t med ca 3000 o/min hele tiden.

Lade strømmen går ikke over 20A og spenningen forblir 13,5V. DC-DC laderen er satt opp til default LiFePo4 .

Når jeg endrer litt i settings på DC-DC laderen så hopper inn spenningen opp til 14,1V et øyeblikk, for så å legge seg på 13,5V igjen. (Da DC-DC begynner å lade igjen vil jeg anta)

Reim er ok, ingen lukt eller synlig skader.

 

Mistenker nå at det må være dynamoen som ikke makter å gi nok strøm slik at spenningen faller ved belastning. Det kan være diode svikt eller noe annet?

Noen som har erfaringer eller tips å dele?

 

Link to post

Dynamo er koblet til startmotor som igjen har forbindelse til startbank. VSR mellom startbank og vinsj/trusterbank. DV-DC lader mellom startbank og forbruk. Er dette riktig oppfattet?

 

Hva er hvilespenning på startbank og på vinsj/trusterbank? Hvor mange A går gjennom kabel mellom startmotor og startbank når forbruk lades med 20A? (Kan måles med et tangampermeter.)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

 

Porsgrunnselva skrev for 2 timer siden:

Sense ledning fra dynamo tilkoblet starter (standard VP tilkobling) 

Hvis jeg forstår deg rett så har du samme spenning på starter som på startbatteri? I så tilfelle hjelper det lite å flytte senseledningen. Dersom du ikke får mer enn 13,5V ville jeg plukket av dynamoen og levert den til et firma som kan sette den i benk og teste den. Er dynamoen i orden blir mitt neste spørsmål om dette er en ny situasjon, eller om det alltid har vært slik. I sistnevnte tilfelle kan du jo alltids sette en diode på senseledningen for å lure opp spenningen litt, da kommer strømmen også. Men sjekk tipset til @Bitteliten først. 

 

Fantino skrev 50 minutter siden:

Startbatteri er smekkfullt og så lenge dynamo senser der så blir det ikke noe fart i den?

Med en dum intern regulator burde vel spenningen legge seg på godt over 14V ved fullt batteri, ikke 13,5?

 

 

 

 

Link to post

Ikke helt uenig @Komodo, men erfarte selv at ved lading av bly/syre med denne dynamoen så la den seg ned på ca 13.6V når jobben var ‘ferdig’. I en senere installasjon jeg har hjulpet en kamerat med så lunker de på 14.1-ish (lader da Lithium + bly/syre over MOSFET-ladeskille) med kun få A ladestrøm, sense på B+ for å være litt defensiv pga 816Ah Lithiumpakke. Ikke lett å forklare men den store Lithiumpakken svelger nok noen amp selv om den er temmelig full.

 

Spørs om den DC DC laderen klarer å ‘vekke’ regulatoren når den prøver seg, så lenge startbatteriet også henger der og hjelper til med å glatte ut spenningsduppen?@Bitteliten’s tips er nok også verd å sjekke. Men 30A DC DC lader vil nok alltid være flaskehalsen her. Exit VSR og DC DC lader og inn med MOSFET ladeskille er mitt forslag (som vanlig 😂😇).

 

 

Link to post

Hei 

 

Takk for tilbakemeldinger. Spenningen på anlegget har ikke vært et problem i forrige sessong da jeg brukte agm bank. Dc laderen er innplassert for å skåne dynamo ved lithium lading. Noen som vet om bms lade begrenser også? 

 

Jeg tar noen kontrollmålinger og utelukker dårlig kontakt eventuelt. Kan også direkte koble forbruks banken for å se om dynamo leverer da. 

Jeg mener at når dc laderen ber om strøm så må jo dynamo levere? Tenker dette da den varierer mellom 16-20A. Laderen skal levere 30A under ideelle forhold. 

Så at spenningen lå på 14. 1V før laderen startet syklusen. 

Link to post

Laderen er isolert utgave. Men brukes med felles minus punkt. Har sjekket med victron og den isolerte versjonen kan brukes i begge tilfeller.

 

Default så skal den starte lading ved 13.5V. Jeg ser at den gir spenning ut i appen, samt at shunt viser strøm inn på forbruks batteriet. 

 

Vedlagt bilde av oppkoblingen min slik den er. Minus til laderen  er sammenkoblet i et felles punkt i mitt tilfelle. 

 

Start batteriet er i form om tar raskt i mot lading. 

FB_IMG_1625564155105.jpg

Link to post

Mener den laderen har en ‘engine running’ funksjon der den deaktiverer lading 10 sek hvert minutt osv. Den kan deaktiveres i appen. Ville ‘lekt’ litt med de innstillingene, samt satt ned startspenning til i overkant av 13V (start/thrusterbatterier har neppe høyere hvilespenning enn det) - men det er muligens allerede gjort?

Link to post

Har lekt med innstillinger ja. 👍😂 

Det blir kanskje litt mye trykking til tider. Men jeg ser at spenning går ut hvis den lader. Dette stemmer også med at jeg ser strøm inn på shunten. Det rare er at rett før dc laderen slår inn så viser den inn 14.1v, for så å droppe til 13.5 inn/ut når laderen starter. Akkurat som om dynamo ikke klarer å holde spenningen under belastningen som laderen gir under lading. Dette kan også forklares med at strømmen begrenses med 10-14A av nominell verdi. 

 

Jeg skal ta noen målinger med bare  landstrøm laderen min også. Denne gir 45A. Da kan jeg se om mønsteret er det samme eventuelt. Landstrøm laderen er koblet parallelt med dynamo. Dc-dc laderen vil jo ikke se forskjell på dette. 

Link to post
Bitteliten skrev 4 minutter siden:

Om ikke det er en sens ledning her som instruerer dynamonen da

Ja, tenkte også på at problemet kunne ligge der. Men som TS beskriver så har han samme spenning på starter som på startbatteriet. Det kan allikevel være lurt å måle spenning på dynamosiden av senseledningen. Dersom det er brudd i den kan muligens dynamoen oppføre seg slik.

Link to post
Komodo skrev 9 minutter siden:

 

Dette tyder på at dynamo ikke klarer å levere når  den blir bedt om det. Jeg ville plukket den ut for sjekk.

 

Må si meg enig med @Komodoher. Eneste grunn til at dynamoen ikke skal gi over 14, skal jo være at den mater for fullt mot et tørst batteri, eller at sense fortsatt ser høy spenni g. Original regulator prøver bare å holde fast setpunkt. 

Link to post

Ser absolutt ikke bort fra at du har rett @Komodo, men sannsynligheten for en ugunstig konfigurasjon her virker vel så sannsynlig som feil i dynamo synes jeg. Og det er mindre pes å sjekke disse tingene før en evt kapitulerer og river ut dynamo for testing etter mitt vett. Jeg ville gjort noe som endrer input til regulator for å se hva som skjer, feks nappet av senseledning på dynamo og sjekket, og sjekket når den var tilkoplet Lithium (pass godt på spenning når dette gjøres, kan evt bli høy).

Link to post

Testet litt idag. Med landstrømlader så gir dc-dc laderen 32A ut til forbruksbank. Så da kan jeg utelukke dc-dc problematikk. Landstrømlader og DC-DC inn,  er tilkoblet felles punkt for 70mm2 fra starter. 

Startet med å sjekke spenninger og strøm ut av dynamoen under lading av kun thrust og start. Her målte jeg 14,2V på dynamo og 12-13 A etter start. Strømmen sank raskt siden batteriene er nærmest oppladet.  Spenningsfallet frem til DC-DC målepunkt var knappe 0,1-0,2V, altså 14V.  Har 70mm2 fra starter og frem ca 4m. 

Ved innkobling av DC-DC så datt spenningen til 13,6 på dynamoen og 13,4 på DC-DC lader. DC-DC ga da ca 21A i lading. 

Forsøkte å flytte sens til målepunkt ved DC-DC lader uten noen økning i spenning fra dynamo. 

Målingene ble utført med 2200o/min.

 

Jeg konkluderer med delvis defekt dynamo. Spenningen synker drastisk på dynamo målepunkt ved innkobling av lasten som DC-DC laderen påfører. DC-DC laderen gjør jobben sin og ramper ned effekt som følge av for svak spenning/strøm på inn side av DC-DC. 

Link to post

Som prøvd å forklare på telefon.
Bil, båt og andre standard dynamoer flest er testet (ratet / betegnet) hvor mye strøm (Ampere)
den kan gi både kald (25-30°C) og ved 13,5V på dynamo.

Når spenningen på dynamo raser til 13,5V da leverer den synlig ikke tilstrekkelig strøm for å øke spenningen.
= akkurat på kanten av det den kan levere.

Er det virkelig Mitsubishi 115 som det forventes her som er montert på motoren?
I så fall.
Når turtallet passerer 2k på motoren er det vanligvis minst 3500 1min på dynamo (trolig >5500 på D4 D6).
Da burde dynamoen kunne levere 118A kald (maks få minutter) og ca 80A konstant når kjøleforholdene stemmer.
Når den passerer <80A ligger den på overlast, pleier å være meget varm der.
Det minste den bør klare (nesten kortslutning) er rund 68A (da er den så varm at den mister magnetisering).
Men uansett må den da levere fra 118A og ned til 68A.

Når den da skulle ikke klare å øke spenningen på B+ over 13,5V når det bare finnes 30 - 40A last,
reim og hjul ikke slipper,
det ikke finnes enorm spenningsfall (+/-),
mens senseledningen ser 13,5V,
da er det nok rimelig sikkert noe galt på dynamoen, ja.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Tenker at det må være en svikt i likeretteren. Regulatoren virker vel siden den gir tilnærmet riktig spenning ved lav belastning. Når belastningen øker så klarer ikke likeretteren å levere. Her må det være brudd i en diode. Hva tenker du Jørg?

 

Er det pant på den gamle dynamoen når man handler ny? Hvis ikke så vil jeg ta den fra hverandre og måle for morro skyld ;).

 

Link to post

F.eks., ja.
Når 1 diode er skadet blir det minus 33% effekt.
Når dynamoen klarer å holde setpoint uten belastning er det stor sjanse at teorien din holder vann.

Pant: vet ikke, men ikke kjøp noe fra aftermarket som ser ut som original.
Skaff deg enten ny / original Mitsubishi, eller bedre.

:fishing:
Jørg

NB: Jeg ville sjekke den gamle før kjøp av noe nytt.

Redigert av Joerg Becker
Tilføyet siste setningen. (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...