Blueghost Startet 6.Juli.2021 Del på Facebook Startet 6.Juli.2021 Jeg har plutselig fått en fruktaktig smak på vannet i båten. Det kom fra den ene dagen til den andre uten at tankene var fylt innimellom. Det gjelder alle er fire tanker på totalt 800 liter. Har noen forslag til hva jeg kan eller bør gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Se dette innlegget og les videre nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 (redigert) Har du mannlokk er det bare å tømme tanker og ta en tanksjau. Rart med fruktsmak 😳 istedet for klorin ville jeg brukt rensekjemikalier til watermaker. feks dette https://shop.hallberg-rassy.com/contents/en-us/p389.html. sørg for at slanger og kraner også renses. har du watermaker ombord så unngå klor. Klor ødelegger membranene dine. Redigert 6.Juli.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Første jeg tenkte er om det kan vøre lekkasje i varmtvannsbereder, slik at du får frostvæske inn? Den er jo litt søt. Men jeg regner med at du smaker på kaldtvannet? Da skal ikke frostvæsken finne veien til vannet du smaker på... Jeg hadde nok desinfisert tankene (noe jeg holder på med for egen del akkurat nå, før ferien starter til uken). Bruker klorin som nevnt over. Gjør det hvert år. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
PiperBill Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Lekkasje av kjølevæske som går gjennom varmvannsbereder kan ligger i slangen ved vannkranen og blandes med kaldtvann i bitte små mengder. Jeg hadde absolutt undersøkt det litt nærmere. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 @PiperBill, det har du rett i. Det kan ligge rester i blandebatteriet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Teorien til Grand Banks jr bør ikke utelukkes... Frostvæske er som han sier søt på smak...og serdeles giftig... Sjekk dette grundig... Ellers et jeg også motstander av klor på tankene...det tar som sagt knekken på membraner, pakninger etc... der er egnete produkter å få kjøpt til slikt.. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Burde kunne se på forbruk av kjølevæske. Også etter å ha kjørt motoren en stund så kan man tappe en del varmtvann og lar det avkjøle og så smak på det (men ikke svelge det). Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Det skal ikke mange gramene frostvæske til før vannet får smak. Det vil ikke nødvendigvis være slik at man vil kunne se nivåforskjell på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 (redigert) For å sjekke mot glycol i varmtvannet, så sett blandebatteriet på kaldt la det renne noen sekunder og snak. Evt ta prøve direkte fra en tank via mannlokk. Corona gir også forstyrrelser på smak. Er det flere som kjenner usmak..? Redigert 6.Juli.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Blueghost skrev On 6.7.2021 at 8.22: Jeg har plutselig fått en fruktaktig smak på vannet i båten. ... fant du ut av dette...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.