Jump to content

Rar smak og lukt på vannet ombord

Blueghost

Recommended Posts

Har du mannlokk er det bare å tømme tanker og ta en tanksjau. 
Rart med fruktsmak 😳

istedet for klorin ville jeg brukt rensekjemikalier til watermaker. 
feks dette

https://shop.hallberg-rassy.com/contents/en-us/p389.html

sørg for at slanger og kraner også renses. 

har du watermaker ombord så unngå klor. Klor ødelegger membranene dine. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Første jeg tenkte er om det kan vøre lekkasje i varmtvannsbereder, slik at du får frostvæske inn? Den er jo litt søt. Men jeg regner med at du smaker på kaldtvannet?

Da skal ikke frostvæsken finne veien til vannet du smaker på...

Jeg hadde nok desinfisert tankene (noe jeg holder på med for egen del akkurat nå, før ferien starter til uken). Bruker klorin som nevnt over. Gjør det hvert år. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Lekkasje av kjølevæske som går gjennom varmvannsbereder kan ligger i slangen ved vannkranen og blandes med kaldtvann i bitte små mengder. Jeg hadde absolutt undersøkt det litt nærmere. 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Teorien til Grand Banks jr bør ikke utelukkes...

Frostvæske er som han sier søt på smak...og serdeles giftig...

Sjekk dette grundig...

Ellers et jeg også motstander av klor på tankene...det tar som sagt knekken på membraner, pakninger etc... der er egnete produkter å få kjøpt til slikt..

Burde kunne se på forbruk av kjølevæske. Også etter å ha kjørt motoren en stund så kan man tappe en del varmtvann og lar det avkjøle og så smak på det (men ikke svelge det).

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...