Jump to content

TAMD41 - max 3400rpm


Polarexplorer27

Recommended Posts

Hei. Kjøpt en gammel 27 foter, Polar explorer, med TAMD41, 143hk. 

Båten er fra -87, så er selvfølgelig en grei mangel av informasjon, men jeg har lest meg frem til at max turtall skal være rundt 3900 på disse VP TAMD41 motorene. Jeg mangler vannkjølt IC, så jeg har 143hk versjonen, men turtallet burde fortsatt være på rundt 3900?

 

Båten ble sjøsatt i saltvann nå for 2 mnd siden. Jeg har ikke sjekket groe på propell etc, men det virker å være lite / bra. Motor går fint ellers. Den gjør 15knop på full 3400rpm,  ferielasta med bikkje og 3 barn, 2 voksne.

 

Om noen har erfaring fra disse, så post gjerne.

Link to post

Du har nok en TMD41 da (A = Aftercooler på VP språk). Den er oppgitt til Max 3800 rpm. Men mangler jo noen rpm uansett. Det er jo vanlig om båten ikke er nysmurt og har blitt noen år = lesset full av utstyr = tyngre 😁 Merker du forskjell med nesten tomme tanker/alene i båten og ved ferielast?

Link to post

Da kan det være det mangler noen hester ja, og det er vel sånn sett ikke så unaturlig på en motor med noen år på baken. Spørsmålet er vel om det er regningssvarende å jakte på de hestene og/eller omdreiningene. Kan sikkert fort bli dyrt? Dysespisser og sjekk av turbo er gjerne steder å begynne, samt evt flushing av kjølesystemet som forsikring mot varmgang om du får skremt mer hk ut av den. Så lenge du drar av såpass så kan den sikkert leve lenge uten å gjøre noe også. 
 

Link to post

Spørsmålet er om båten har oppnåd 3800omd tidligere med den propellen som står på. Hvis den har mistet 400omd, er det tegn på at noe ikke stemmer, luft(turbo) eller ikke nok diesel.

Generelt er det bedre for en motor om den går litt for lett enn tungt.

400omd er ganske mye og kan skade motor på sikt om dette kunn skyldes propell.

Selv om båt og motor er noen år, er det ingen grunn til at denne ikke skal klare opp mot max turtall.

Link to post
Førstefender skrev 22 minutter siden:

Spørsmålet er om båten har oppnåd 3800omd tidligere med den propellen som står på. Hvis den har mistet 400omd, er det tegn på at noe ikke stemmer, luft(turbo) eller ikke nok diesel.

Generelt er det bedre for en motor om den går litt for lett enn tungt.

400omd er ganske mye og kan skade motor på sikt om dette kunn skyldes propell.

Selv om båt og motor er noen år, er det ingen grunn til at denne ikke skal klare opp mot max turtall.

 

Var det jeg tenkte. Vet ikke hvilken prop som står på, å vet ikke hva std er. Toppen ble bytta for 10 år siden, dyser for 7år siden og turbo rundt 15 kanskje. Får se ved opplag, evt dykke med målebånd

Link to post

Helt klart at noe sikkert kan gjøres men ville nå bare peke på at det fort kan balle på seg og at det fort kan gå godt videre i 6 knop uten å gjøre så mye. Hvis tidligere toppturtall er ukjent så er vel en liten utsjekk av motor første punkt tenker jeg. Lite vits i å proppe om om det er hestekreftene som er på sommerbeite?

Link to post

Ved å skru av eksosbend så kan du inspisere turbo. Dersom det er for mye klaring ( mer enn 2 mm ?) mellom turbin og turbohus så vil dette medføre redusert turtall i forhold til hva motoren egentlig kan klare. Det er ikke uvanlig med rustdannelse/ tæring der. Hvis 15 år gammel så kan den være moden for å shines opp eller byttes.

Notat: Jeg ville ikke skrudd av eksosbend hvis du ikke har f.eks en fil for hånden og litt flytende flenspakning. Typisk er det litt tæring der og da kan det være vanskelig/ umilig å få det tett igjen uten å pusse/ file litt på flensene og evt legge på tynt med flenspakning.

 

I tillegg så høres det ikke uvanlig ut med reduksjon av toppturtall pga ferielast.

 

Men det er smart å legge seg på ca 80-90% av maks belastning innimellom for å forhindre nedsoting når man ellers trives i 6 knop. "Få blåst ut litt..."

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Polarexplorer27 skrev for 13 timer siden:

 

Var det jeg tenkte. Vet ikke hvilken prop som står på, å vet ikke hva std er. Toppen ble bytta for 10 år siden, dyser for 7år siden og turbo rundt 15 kanskje. Får se ved opplag, evt dykke med målebånd

Før du begynner å "skru", så kan du feks måle turbotrykk ved belasting, som vi gi deg en indikasjon. Ville også hørt med tidligere eier om den alltid har vært slik eller om den har oppnådd max turtall tidligere.

Utfra egen erfaring så forsvinner ikke så mange "hester på beite" uten at det er alvorlig slitasje eller no galt.

Kjører du 90% av tiden i 7knop er det klart lite sjangs for at ting går galt, men ville som sagt forsøkt funnet ut om den har orket 3800omd tidligere  med det oppsettet som er der nå. 

Link to post

Har du noe How-to installere turbotrykk-måler på disse maskinene? Turboen fungerer som den skal, å gir trykk når den skal, men er uansett fint å ha en måler til når turbinen sitter fast og jeg ikke klarer mer enn 9 knop.

Tenker en orginal VP måler hadde passet fint.

 

Jeg tar det litt for gitt at motoren vil stoppe en dag, det er greit nok. Det er gamle greier med flere eiere som kjører til det ikke går, men det er greit å ha någet kontroll.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...