Jump to content

Bunngjennomføring, nok til å forsyne både motor og spylepumpe?

soereng

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg en Viksund 25 Combi og ser at sjøvannspumpa og spylepumpa tar fra samme bunnventil/gjennomføring. Er litt usikker på om dette er forsvarlig med tanke på om at spylepumpa "tar" vannet sjøvannspumpa skal ha. Har testet å spyle under fart, og det kommer fortsatt vann ut eksosen. Skal ha skuta på slip om noen dager og lurer på om jeg skal montere ny bunngjennomføring til spylepumpa. 

Spylepumpa er en Johnson trykkvannspumpe med en kapasitet på 20 l/min og usikker på kapasiteten på sjøvannspumpa til motoren. Er en Yanmar 3YM30. Gjennomføringen vil jeg anslå er 1".

Innspill?

Jeg ville hatt dette separert.. Jo flere koblinger på en gjennomføring, jo mer mikk der. Samt greit å vite at motor får kjølevannet den trenger. På min båt så står gjennomføringen til motor litt kinkig til. Nå har du jo muligheten til å sette en ny gjennomføring på en mer gunstig plass, slik at det er lettere å stenge krana. Mange vil kanskje hevde at jo flere gjennomføringer, jo større risk. Men gjøres det riktig, og de byttes ut innen rimelig tid, så ser jeg ingen ulempe med det. Jeg må flytte gjennomføringen til toalettet. Den står for høyt, slik at jeg drar inn for mye dritt fra vannet overflate. Da blender jeg bare det gamle hullet med en tett gjennomføring.  

Er bare en T-kobling på slangen fra bunnventilen som er nå.  Ja hvis det gjøres riktig og vedlikeholdt innen rimelig tid så er nok en ekstra gjennomføring ikke noe problem. 

Hvis jeg skal ut å fiske så bruker jeg å sløye og spyle rent mens jeg går inn, men kan jo selvfølgelig endres på.

Hva slags tettemasse bruker dere på bunngjennomføringen? Tec7? Denne skal vel være bra undervanns. Hva foretrekkes av materiale på gjennomføringen, rustfri eller messing?

soereng skrev 33 minutter siden:

Hvis jeg skal ut å fiske så bruker jeg å sløye og spyle rent mens jeg går inn, men kan jo selvfølgelig endres på.

Hvis du går med et lavt turtall på motoren tar den mindre vann til kjølingen, da er det i alle fall ikke noe problem. Dersom du har behov for å spyle mens motoren går på høy marjsfart blir det jo en vurdering om den fremdeles får nok kjøling. 

soereng skrev 33 minutter siden:

Hva slags tettemasse bruker dere på bunngjennomføringen? Tec7? Denne skal vel være bra undervanns. Hva foretrekkes av materiale på gjennomføringen, rustfri eller messing?

Tec7 fungerer helt greit. De fleste moderne fugemasser er nå basert på MS-polymer teknologi eller tilsvarende, det er gode greier. Andre eksempler kan være Sika, Simpsons eller Bostik. Bostik og Simpsons kommer forøvrig ut fra samme gryte før de klemmes inn på tube. 

Når det gjelder materiale i gjennomføringer er det mange meninger. Både messing og rustfritt fungerer fint, men hvis du skal bruke messingkomponenter (du trenger jo mer enn selve gjennomføringen) må du sørge for at du får en såkalt "avsinkingsfri" messing. Mer om det kan du lese her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...