Jump to content

Bruke biltema sin epoksy primer til reparasjon av skade?

Jon-Kåre

Recommended Posts

Var innom Biltema på Steinkjær på min vei nordover fra ferie og kjøpte med meg duk og epoksy som jeg skulle/skal bruke til reparasjon av skade i baugen på båten. Så når jeg får brillene på meg som jeg ikke hadde under handlingen ser jeg jo at det er primer jeg har kjøpt som i utgangspunktet er ment for priming av skroget før bunnsmøring. Er det noen som vet om jeg kan bruke denne med matte for å fixe et hull 30x20 cm eller er det bare å bite det i seg og kjøpe epoksy beregnet til formålet?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det du trenger er polyester og herder. Joda, du kan bruke lamineringsepoxy som "Lutlei" linker til. Men det er ikke nødvendig. De fleste glassfiberbåter er støpt av polyester siden det er mye billigere enn epoxy. Dette er det skrevet mye om i forskjellige poster her på forumet. Epoxy grunning legger du utenpå for å gjøre glassfiberen vanntett. Så du trenger den også. Den stryker du på der du har reparert skaden. (Helst tre strøk). Før eventuell maling eller gelcoat.

Anbefaler deg å se disse videoene:

https://www.youtube.com/watch?v=AfdF5gETgyc&t=763s

https://www.youtube.com/watch?v=uLKiDa2dqq8

Nei, du kan ikke bruke primer, men må ha lamineringsepoxy. Epoxy egner seg ikke med csm-matte ( med korte fiber), da bør du bruke polyester fordi mattene har et bimdemiddel som løses av styrenet. 
Epoxy + vevd duk er typisk 10- 20 ganger sterkere enn polyester og csm, limer bedre på gammel polyester og er etter min mening enklere å jobbe med. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...