Jump to content

Dieselpumpe til Perkins


Sondre93

Recommended Posts

Hei. Får ikke start på motoren etter jeg måtte vri skruen der stoppwire sitter for å stoppe motoren. Jeg mistenker at hard stoppwire har vært årsaken til at noe har løsnet slik at motor står i kvelemodus. Legger ved et bilde samt noen spørsmål. Skal den delen som fjøra sitter i peke bakover og draes fremover med stoppwiren og deretter havne bakover igjen når stoppwire slippes? Ellers vet jeg at den armen helt til høyre som kan ligne en skiftenøkkel skal sitte fast i skruen til stoppwire. Noen som har mulighet til å hjelpe meg slik at jeg kanskje slipper å kjøpe helt ny dieselpumpe?

CADC1E91-F0EF-43D0-ABEF-B32E36BB1192.jpeg

Link to post
Share on other sites

Sondre93 skrev for 4 timer siden:

Skal den delen som fjøra sitter i peke bakover og draes fremover med stoppwiren og deretter havne bakover igjen når stoppwire slippes?

Fjærpakken ser ut til å være riktig montert, forutsatt at det er montert i riktig hull.  Platen som dette er montert i går ned på sentrifugalregulatoren, så det er særdeles viktig at det er montert i riktige hull, ellers vil ikke dieselpumpen regulere turtallet slik det er tenkt. 

 

Jeg synest det ser ut til at det er noe urenheter/rust på fjær og fjærholder.  Vurder å lever inn dieselpumpen til et verksted som reparerer slikt.....

 

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 13 timer siden:

Fjærpakken ser ut til å være riktig montert, forutsatt at det er montert i riktig hull.  Platen som dette er montert i går ned på sentrifugalregulatoren, så det er særdeles viktig at det er montert i riktige hull, ellers vil ikke dieselpumpen regulere turtallet slik det er tenkt. 

 

Jeg synest det ser ut til at det er noe urenheter/rust på fjær og fjærholder.  Vurder å lever inn dieselpumpen til et verksted som reparerer slikt.....

 

 

Fjærpakken er riktig, men skal ikke flappen som den sitter i peke bakover for at motoren skal starte? At den skyver seg fram og stopper motoren når man drar i stopwire?

Link to post
Share on other sites

Sondre93 skrev for 11 timer siden:

Fjærpakken er riktig, men skal ikke flappen som den sitter i peke bakover for at motoren skal starte? At den skyver seg fram og stopper motoren når man drar i stopwire?

Jeg vet ikke om jeg forstå deg rett, men når du gir gass trekker den store fjæren i "flappen" (regulatorplaten) og den går forover, vekk fra pumpens monteringsflen. 

Når du betjener stopphendelen skyver  "skiftenøkkel"staget mengdeventilen mot stopp. 

 

 

Du kan prøve å Google "Cav dpa mechanical governor", se om du finner skisser som viser innmaten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 12 timer siden:

Jeg vet ikke om jeg forstå deg rett, men når du gir gass trekker den store fjæren i "flappen" (regulatorplaten) og den går forover, vekk fra pumpens monteringsflen. 

Når du betjener stopphendelen skyver  "skiftenøkkel"staget mengdeventilen mot stopp. 

 

 

Du kan prøve å Google "Cav dpa mechanical governor", se om du finner skisser som viser innmaten.

 

 

Nei det har jeg ikke prøvd. Jeg skal prøve å stille spørsmålene litt annerledes, jeg har ikke veldig peiling, men etter hvordan det ser ut virker det mest logisk at flappen stenger tilførsel av diesel når man drar i stopwire og når man slipper stopwire så trekker flappen seg tilbake slik at diesel kommer til igjen når man skal starte motoren. Jeg tar kanskje feil? 

Link to post
Share on other sites

Sondre93 skrev for 10 timer siden:

Jeg tar kanskje feil?

Ja, jeg mener det......

 

Litt lesestoff

https://what-when-how.com/automobile/governor-automobile-2/

Figur 10.31

 

Enkelt prinsipp

https://www.researchgate.net/figure/The-variable-speed-governor-of-DPA-type-rotary-pump-main-variables-of-the-governors_fig3_276228470

 

Gjennomskåret "3d" tegning

https://digitaltmuseum.no/021026241227/plakat/media?slide=0

 

Håper dette gir svar på spørsmålene dine

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev On 9.7.2021 at 22.54:

Ja, jeg mener det......

 

Litt lesestoff

https://what-when-how.com/automobile/governor-automobile-2/

Figur 10.31

 

Enkelt prinsipp

https://www.researchgate.net/figure/The-variable-speed-governor-of-DPA-type-rotary-pump-main-variables-of-the-governors_fig3_276228470

 

Gjennomskåret "3d" tegning

https://digitaltmuseum.no/021026241227/plakat/media?slide=0

 

Håper dette gir svar på spørsmålene dine

 

 

 

 

Takk. Prøvde å kile motoren mens jeg hadde regulatorflappen bakover, da startet motoren, så stoppet jeg den ved å ta den fremover igjen. Virker som om problemet sitter i denne. Vet du om flappen skal holdes tilbake ved hjelp av den fjøra under lokket? 

Link to post
Share on other sites

Flappen styres av fjæra som slakkes og strammes ved hjelp av regulatorarmen. Flappen bli også styrt av sentrifugalvektene.  Tilsammen så regulerer dette systemet motorens turtall. 

Når flappen blir trekt frammover (nedover på bildet ditt?) av regulatorarmen og fjæra, så skal turtall øke til det blir balanse mellom kreftene fra sentrifugalvektene og fjærpakke. 

 

Hvis jeg var deg ville jeg levert inn dieselpumpen til et kompetent verksted, det er tross alt motorens hjerte. Gjør du noe feil, kan du risikere at motoren ruser ut....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...