Sondre93 Startet 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2021 Hei. Får ikke start på motoren etter jeg måtte vri skruen der stoppwire sitter for å stoppe motoren. Jeg mistenker at hard stoppwire har vært årsaken til at noe har løsnet slik at motor står i kvelemodus. Legger ved et bilde samt noen spørsmål. Skal den delen som fjøra sitter i peke bakover og draes fremover med stoppwiren og deretter havne bakover igjen når stoppwire slippes? Ellers vet jeg at den armen helt til høyre som kan ligne en skiftenøkkel skal sitte fast i skruen til stoppwire. Noen som har mulighet til å hjelpe meg slik at jeg kanskje slipper å kjøpe helt ny dieselpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Sondre93 skrev On 7.7.2021 at 16.26: Skal den delen som fjøra sitter i peke bakover og draes fremover med stoppwiren og deretter havne bakover igjen når stoppwire slippes? Vis hele sitatet Fjærpakken ser ut til å være riktig montert, forutsatt at det er montert i riktig hull. Platen som dette er montert i går ned på sentrifugalregulatoren, så det er særdeles viktig at det er montert i riktige hull, ellers vil ikke dieselpumpen regulere turtallet slik det er tenkt. Jeg synest det ser ut til at det er noe urenheter/rust på fjær og fjærholder. Vurder å lever inn dieselpumpen til et verksted som reparerer slikt..... Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 8.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Mort1 skrev On 7.7.2021 at 21.12: Fjærpakken ser ut til å være riktig montert, forutsatt at det er montert i riktig hull. Platen som dette er montert i går ned på sentrifugalregulatoren, så det er særdeles viktig at det er montert i riktige hull, ellers vil ikke dieselpumpen regulere turtallet slik det er tenkt. Jeg synest det ser ut til at det er noe urenheter/rust på fjær og fjærholder. Vurder å lever inn dieselpumpen til et verksted som reparerer slikt..... Vis hele sitatet Fjærpakken er riktig, men skal ikke flappen som den sitter i peke bakover for at motoren skal starte? At den skyver seg fram og stopper motoren når man drar i stopwire? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Sondre93 skrev On 8.7.2021 at 10.34: Fjærpakken er riktig, men skal ikke flappen som den sitter i peke bakover for at motoren skal starte? At den skyver seg fram og stopper motoren når man drar i stopwire? Vis hele sitatet Jeg vet ikke om jeg forstå deg rett, men når du gir gass trekker den store fjæren i "flappen" (regulatorplaten) og den går forover, vekk fra pumpens monteringsflen. Når du betjener stopphendelen skyver "skiftenøkkel"staget mengdeventilen mot stopp. Du kan prøve å Google "Cav dpa mechanical governor", se om du finner skisser som viser innmaten. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Mort1 skrev On 8.7.2021 at 22.28: Jeg vet ikke om jeg forstå deg rett, men når du gir gass trekker den store fjæren i "flappen" (regulatorplaten) og den går forover, vekk fra pumpens monteringsflen. Når du betjener stopphendelen skyver "skiftenøkkel"staget mengdeventilen mot stopp. Du kan prøve å Google "Cav dpa mechanical governor", se om du finner skisser som viser innmaten. Vis hele sitatet Nei det har jeg ikke prøvd. Jeg skal prøve å stille spørsmålene litt annerledes, jeg har ikke veldig peiling, men etter hvordan det ser ut virker det mest logisk at flappen stenger tilførsel av diesel når man drar i stopwire og når man slipper stopwire så trekker flappen seg tilbake slik at diesel kommer til igjen når man skal starte motoren. Jeg tar kanskje feil? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Sondre93 skrev On 9.7.2021 at 10.34: Jeg tar kanskje feil? Vis hele sitatet Ja, jeg mener det...... Litt lesestoff https://what-when-how.com/automobile/governor-automobile-2/ Figur 10.31 Enkelt prinsipp https://www.researchgate.net/figure/The-variable-speed-governor-of-DPA-type-rotary-pump-main-variables-of-the-governors_fig3_276228470 Gjennomskåret "3d" tegning https://digitaltmuseum.no/021026241227/plakat/media?slide=0 Håper dette gir svar på spørsmålene dine Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 11.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2021 Mort1 skrev On 9.7.2021 at 20.54: Ja, jeg mener det...... Litt lesestoff https://what-when-how.com/automobile/governor-automobile-2/ Figur 10.31 Enkelt prinsipp https://www.researchgate.net/figure/The-variable-speed-governor-of-DPA-type-rotary-pump-main-variables-of-the-governors_fig3_276228470 Gjennomskåret "3d" tegning https://digitaltmuseum.no/021026241227/plakat/media?slide=0 Håper dette gir svar på spørsmålene dine Vis hele sitatet Takk. Prøvde å kile motoren mens jeg hadde regulatorflappen bakover, da startet motoren, så stoppet jeg den ved å ta den fremover igjen. Virker som om problemet sitter i denne. Vet du om flappen skal holdes tilbake ved hjelp av den fjøra under lokket? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 11.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2021 Flappen styres av fjæra som slakkes og strammes ved hjelp av regulatorarmen. Flappen bli også styrt av sentrifugalvektene. Tilsammen så regulerer dette systemet motorens turtall. Når flappen blir trekt frammover (nedover på bildet ditt?) av regulatorarmen og fjæra, så skal turtall øke til det blir balanse mellom kreftene fra sentrifugalvektene og fjærpakke. Hvis jeg var deg ville jeg levert inn dieselpumpen til et kompetent verksted, det er tross alt motorens hjerte. Gjør du noe feil, kan du risikere at motoren ruser ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Nobraconsult Svart 20.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2021 Vi kan gå over pumpa di om du ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.