Jump to content

Router ombord (12.0 - 14.4 volt)

Kappa

Recommended Posts

Jeg tenkte å ta med 4G routeren ombord og gi den strøm fra sigarettenneruttaket. Normalt får den 12 volt DC via 220 volt AC i huset. 

Ombord varierer spenningen fra 12 volt når batteriene belastes til over 14 volt når de lades. Lurer på om routeren tåler så høy spenning.

Den er vel laget for å fungere i bil? Der har man samme greia med ladespenning. Så burde fungere fint i båt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 3 år senere...

Åpner denne tråden igjen fremfor å opprette ny.

Jeg har i noen år nå hatt en mobil router fra Netgear (Aircard 785) ombord i båten primært for å gi signaler til Arlo camera. Routeren har stått koblet til strøm kontinuerlig og det har gått bra hittil, men nå vil ikke router starte opp og jeg behøver derfor ny. Ønsker i den forbindelse råd om hvilken type jeg skal velge.
Ettersom jeg skal ha den tilkoblet strøm (12 volt) så behøves ikke batteri. Router må være såkalt mobilrouter med plass til SIM kort. Prisgunstig og strømgjerrig er også stikkord.
Power (Expert) har en modell fra Huawei (4G CPE 5 B636-336), men jeg har ikke greid å finne ut om denne kan kobles direkte til 12 volt.
Takknemmelig for tips og råd.

Takker for innspill.
Jeg har nå sett litt på MR serien til TP-link. Den eneste forskjellen jeg kan se ved en rask sammenligning av de to minste modellene er at MR200 "bare" har 4G, mens modellen over MR 400 har 4G+. Litt usikker på om jeg bør gå for 4G+ her, men vanlig 4G (uten +) bør med oppgitt hastighet (opptil 150 MB/s) også være mer enn tilstrekkelig for å streame TV på flere enheter samtidig og dermed være plenty. Eller er det noe jeg ikke har tenkt på her som gjør at jeg bør gå for MR400 isteden?

- Er det bare å klippe ledningen på disse routerne og koble direkte til 12 volt? Hvordan vet jeg i så fall hvilken ledning som er pluss og minus? Er disse merket?
- Hvor stor sikring behøves?

jeg har bare klippet ledningen og koblet den direkte på 12v. Som Abbor sier er det senter på kontakten som er positiv, så det er bare å klippe ledningen og måle motstanden slik at du vet hvilken leder det er som er positiv/senter (jeg mener å huske at positive kabelen har en hvit stripe, men uansett bør du sjekke). Den bruker knapt strøm, så du kommer vel langt med 2,5AMP sikring.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har både en TP-Link router ombord pluss en vanlig mobiltelefon som jeg bruker som 4/5G router. Erfaringen er at begge deler fungerer 100%, og at mobilelefonen i praksis fungerer like godt og med mindre strømforbruk og mindre plunder og heft. Så da blir det stort sett mobiltelefonen som fungerer som 4/5G router og TP-Linke'en i "beredskap". (Ved eventuelt dårlig signal, så har den nok litt bede andenne.) Har ellers alltid med meg to mobiltelefoner med to simkort, i tilfelle "drop over bord". 

Framtia skrev On 4.4.2025 at 8.59:

.. Som Abbor sier er det senter på kontakten som er positiv, så det er bare å klippe ledningen og måle motstanden slik at du vet hvilken leder det er som er positiv/senter (jeg mener å huske at positive kabelen har en hvit stripe, men uansett bør du sjekke). ..

@abbor@Framtia Dere hadde selvsagt helt rett, senter var positiv. @Framtia hadde også rett at positiv ledning har hvit stripe. Men jeg sjekket selvsagt før jeg koblet til strøm, og anbefaler også at andre å sjekke dette før tilkobling.

Takk til alle for anbefalinger og veiledning.

temp-Imagezcn-F6-C.avif

Arne2 skrev On 5.4.2025 at 15.03:

Har både en TP-Link router ombord pluss en vanlig mobiltelefon som jeg bruker som 4/5G router. Erfaringen er at begge deler fungerer 100%, og at mobilelefonen i praksis fungerer like godt og med mindre strømforbruk og mindre plunder og heft. ..

Iphonen er selvforsynt, men jeg har kamera og vannlekkasjesensor ombord som behøver WiFi.
Vannalarm er forresten av typen D-link DCH-S161. Sensoren er plassert et-par tre centimeter opp fra kjøl og varsler på telefon om den skulle komme i kontakt med vann.

mbm skrev for 15 timer siden:

@abbor@Framtia Dere hadde selvsagt helt rett, senter var positiv. @Framtia hadde også rett at positiv ledning har hvit stripe. Men jeg sjekket selvsagt før jeg koblet til strøm, og anbefaler også at andre å sjekke dette før tilkobling.

Takk til alle for anbefalinger og veiledning.

temp-Imagezcn-F6-C.avif

Iphonen er selvforsynt, men jeg har kamera og vannlekkasjesensor ombord som behøver WiFi.
Vannalarm er forresten av typen D-link DCH-S161. Sensoren er plassert et-par tre centimeter opp fra kjøl og varsler på telefon om den skulle komme i kontakt med vann.

@mbm Hvordan fant du ut hvilken som er positiv? Har multimeter liggende, men er ikke veldig stødig i bruken av dette 🙈

1 hour ago, skøytelars said:

Hvordan fant du ut hvilken som er positiv?

Sett multimeter til volt

Hvis det har løse test ledninger, pass på at svart er til "com"

Om tallet på displayet er positivt har du positiv på rød

@skøytelars Jeg er ikke så dreven i bruk av voltmeter selv, men jeg plugget i kontakt (omformer) og målte på ledninger som illustrert nedenfor. På første bilde er pluss (rød pinne) mot pluss ledning. På andre bilde (målepinner motsatt) er rød målepinne på minus ledning og svart på pluss. Dette vises med minustegn foran måleverdi.

temp-Image2b-G1-PB.avif

Gul sirkel på bildet nedenfor viser minustegn foran måleverdi som her betyr at rød målepinne er i kontakt med minus, og svart målepinne er i kontakt med positiv + ledning.

temp-Image22-BHkx.avif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...