Jump to content

Miljøskadelige båtmatter?

lurvetass

Recommended Posts

Vi har noen blå matter med Anker og kompass motiv I båten. Ganske vanlige og ser reklame for dem I forskjellige båtbutikker.

Mattene går sakte men sikkert I oppløsning. Har trodd jeg har blanket støv av dem, men det er plasten de er laget av som ser ut som støv. Ble helt blått bak på båten etter risting og litt banking.

De må jo rett og slett være miljøskadelige og sprer masse mikroplast.

Andre som har market det samme?

Hilsen

Lurvetass

Jepp. Jeg har skiftet til slike "profesjonelle" matter.

Har også god erfaring hjemme med noen av mattene til Jula. Svarte og grå, ikke blå 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hva med å flette sin egen taumatte...?

Jeg forsøker å overtale fruen til å legge fra seg strikkepinnene for en stund, og flette oss en slik måtte å ha ombord...

Dekorativ er de også...i mange størrelser...

Noen som har laget slike..?

Erfaringer..?

Screenshot_20210708-091832_Samsung Internet.jpg

lurvetass skrev for 11 timer siden:

Ble helt blått bak på båten etter risting og litt banking.

De må jo rett og slett være miljøskadelige og sprer masse mikroplast.

Ikke akkurat med båtmatter, men med en rekke andre produkter. Det slo meg for noen dager siden da jeg holdt på med en kanttrimmer etter å ha klipt gresset. Du vet, disse snorene av plast som pisker av gress og ugress. Snorene spoles på ei snelle, og når snella er tom, kan man spole på mer plastsnor. I butikkene henger det hyllemeter med slike plastsnorer for å surre på. Alt dette havner jo i naturen. Det er mange slike eksempler på at vi bruker opp plast som vi aldri klarer å fjerne fra naturen igjen. 

Jeg kjøpte nye matter til å ha i båten. Kjøpte matter for utendørs bruk som man kan klippe til i ønsket lengde og fasong. Etter et par fisketurer med båten så jeg at det var mer støv og smuss i båten enne uten, så jeg fjernet de like godt igjen og kastet de. Det var rett og slett mattene som smuldret opp. Jeg mener selv at det er et svineri for miljøet. 

@Komodo, man kan bruke stålwire. Men da ville jeg hatt vernesko tror jeg. Øyebeskyttelse bruker jeg uansett. Men dette var litt off topic :giggle:

ON TOPIC:

Jeg tror det er slike matter jeg kjøpte for å ha hjemme. Koster mer men er i mye bedre kvalitet enn billigere matter.

https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/gulvplater-og-ryer/matter/dormatte-375063/

Finnes i mindre også. Vi har forskjellige størrelser.

Vi har brukt disse mattene i 2 år, hver dag, både ved hoveddøra og ved verandadøra.  Ingen tegn til slitasje på dem ennå, og de gjør jobben de skal. De suger til seg skit slik at det ikke blir med inn i huset. Normalt støvsuger jeg dem med en slik batteridrevet hus-støvsuger som har en mekanisk børste under. Men fungerer med vanlig støvsuger også.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...