Ausemann Startet 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2021 Da er plutselig jeg nybakt reder og samtidig eier av en båt som lekker inn vann gjennom transom/drev. Det er laget en "easyfix" med grease nippler bak på selve drevet (usikker nøyaktig hvor, da jeg ikke har sett det med egne øyner enda). Dette er alikevel ikke så veldig praktisk, da man enten må dykke ned å skvise inn grease i drev, slippe skuta (ta båten opp på slipp/land), eller presse den ned foran for så å grease bak. Jeg vet det er skrevet i forumet tidligere om lignende problem, men jeg lurer på om det lar seg gjøre å utsette reparasjonen til denne båtsesongen er over? Eller om det bør gjøres umiddelbart? Den automatiske lensepumpa har i tillegg streiket (sikker tett pga dårlig rengjort under motor der vannet kommer inn, og dermed har den sugd inn noe dritt), så båten må ha jevnlig tilsyn for å ikke bli omregistrert til ubåt. Noen tips der ute til en nybakt reder? Lurer også på om denne lekkasjen i transom kan fikses av undertegnede selv, eller man må belage seg på dyre verksted regninger på sikkert 50 000 ++? Sitér dette innlegget Link to post
Ausemann Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Her er bilde. Sitér dette innlegget Link to post
freeforc Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Du må ut med motoren for å skifte transam. (den som drevet henger på)så om du har plass der du kan ta ut motor er det ikke noe heksekunst å skifte den. Ny komplett transam ligger på 25-30k. Får og kjøpt reppkitt for å fikse problemet med lekasjen til styrearmen. Men det har vert så som så med resultatet. finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207734438 finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=213415371 Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Lekkasje i transom på bravo drev er et vanlig problem. Jeg holdt lekkasjen i sjakk i 5-6 år ved årlig å spraye lanolinfett (Fluid Film) fra innsiden inn på styrebolt. Dette ble gjort ved vårpussen når båten var på land. Lakk ikke en dråpe gjennom sesongen. I år byttet jeg allikevel hele transom, og det er nok å flytte motor 20 cm fram for å bytte transom. Det forutsetter selvsagt at det er tilkomst fra begge sider av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Ausemann Svart 8.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Såpass ? 25-30 000 kr for kun transom? Dvs å skifte hele platen bakpå hekken som drev henger fast i? Ser at det har vært tilfeller der styrebolten har rustet, og man da har erstattet denne med en rustfri styrebolt. Mulig det er dette som er problemet. Usikker på nøyaktig lekkasje/problem. Er vel muligens "overkill" å skifte hele transom vist det feks bare er styrebolten? Men jeg er ingen ekspert på området, så omtanke og tips er hjertelig velkomne ?? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Mer enn det. Jeg betalte 35000,- for to mnd. siden. Vurderte å bytte bare styrebolten, men etter 20 år fant jeg ut at det var like greit å bytte komplett transom. På min transom var mercatoden defekt, belgene og trimsensorene klar til å byttes, og den ene trimsylinderen måtte fikses. Derfor valgte jeg å bytte komplett transom der alt dette inngår. Håper det nye holder i 20 nye år. Men igjen vil jeg si at hvis du får tak i en sprayflaske med Fluid Film og sauser inn styrebolten fra innsiden kan det godt hende at du greier holde lekkasjen i sjakk inntil du greier å bestemme deg hva du vil gjøre med dette. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 (redigert) Man kan ta av transom og skifte styrebolt og pakningsett om man er litt handy og man har mekket litt før og vet hva man gjør. Båten må på land og det er en fin vinterhobby og overhale transom. Pakninger får man kjøpt hos Ravnsgarage. no og rustfri styrebolt bestiller man fra usa. Det finnes servicemanualer som beskriver tiltrekkningsmomenter og hvordan man skifter styrebolt og pakninger. Redigert 8.Juli.2021 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 (redigert) Finnes muligheter for å reparere dette uten å bytte hele transom. Om du skal reparere så det blir som originalt må motor frem eller ut for å kunne komme til etter det jeg har forstått. Finnes også muligheter for å gjøre det utenifra ved å lage hull i transom og sette på lokk etterpå. Finnes som ferdige kit med borre-mal som i linken under. http://www.jrmarine.com/instructions.htm video: Redigert 8.Juli.2021 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.