Jump to content

Propell til Evinrude E-tec 75 hk Sting 530


BOL72

Recommended Posts

Hei

Forrige helg da jeg skulle legge til ved en holme og satte båten i revers så dro propellen avgårde... har forsøkt å dykke etter den men som forventet var det en umulig oppgave. 
Skal nå kjøpe ny propell og det er jo ikke så enkelt fant jeg brått ut. Stigninger og diameter og hva vet jeg...ingenting. Jeg aner rett og slett ikke hvilken propell som satt på båten før jeg mistet den. Kan noen hjelpe meg med hvilken propell jeg trenger?

Har snakket med en forhandler som sa han hadde akkurat den jeg trenger, en pent brukt propell til kr 3000,-. Jeg synes det umiddelbart hørtes dyrt ut for en brukt propell, men det er kanskje vanlig pris? Jeg trenger vel litt ekstra i tillegg også? Mutter splint og kanskje noe til? 
På forhånd takk for hjelpen. 

Link to post
Share on other sites

første tall er diameter , deretter stigning og rotasjon

 

trengs nok også 2 skiver , thrustskive foran propellen + en skive bak propellen

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for oppklaring. 
Av en av forhandlerne jeg ringte fikk jeg beskjed om at det var en 17 tommers propell jeg skulle ha. Blir litt i stuss når jeg ser at du har kjøpt deg en 13,5 tommers propell Gullfisk. 
Jeg har som nevnt IKKE peiling og kan fort bli lurt trill rundt av en forhandler som eeendelig ble kvitt den propellen som har ligget og støvet ned i hylla i 5 år... Hater å være den personen og selv om det er tungt å innrømme så kan jeg ikke vite alt. 

Link to post
Share on other sites

jepp, er nok ikke plass til mer enn rundt 14" diameter på motorene i denne klassen.

 

Hva slags fart og turtall fikk du med den forrige propellen? 

Litt usikker på girutveksling på motoren, men dersom den er 2:1 så høres 15" ganske riktig ut ift båttypen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjempemessig, da har jeg lært mye i dag også! Takk skal dere ha alle sammen og en ekstra takk til deg Gullfisken for å ta deg bryderiet med å legge ut bilder også. Har faktisk lett lenge etter et bilde av et bilde av en stemplet propell fra en motor på en tilsvarende båt. 

Link to post
Share on other sites

Hvem var det som hadde montert propellen på motoren sist? :giggle:

 

Optimalt turtall er 5000-5200 rpm på full gass, og utvekslingen er enkelt og greit 2,0:1.

Så 15P eller 17P stigning vil vel være korrekt avhengig av hvor mye last man vanligvis har med i båten.

 

Propeller i denne klassen kryr det av på finn.no og facebook, og nye alupropeller koster en drøy tusenlapp eller to.

En genial propell er f.eks. Quicksilver Nemesis 4-blads alu som passer til Honda, Tohatsu, Yamaha, Suzuki og Mercury.

Men ikke til Evinrude. Et lite mysterium men det er visstnok noe sært med E-tec motorenes girhus, så man kan ikke montere hva som helst bare den passer på splines og i diameteren.

Husker jeg kjøpte en universal Michigan Apollo stålpropell til min E-tec 50 for mange år siden (samme propelltype som E-tec 75), og det fulgte med en plastring som jeg måtte fjerne såvidt jeg husker. Så noe er det alltid. 

Så da har kanskje Michigan og andre produsenter løsninger som passer E-tec. Den gangen med lav dollarkurs var det jo morsomt å handle stålpropeller fra USA.

 

Men ellers finner du nok rimelige brukte Evinrude Viper stålpropeller rundtomkring hvis det frister. Tror faktisk jeg har par stykker liggende i 17P. 

For 3000 kr burde det være en flott stålpropell forhandleren skulle selge deg. Men mulig 15P er et bedre valg?

Men nyprisen hos Ravns Garage er sinnsyke 11.575 kroner. Lurer litt på hva som har skjedd med prisene i år??? :eek: 

De koster forresten $400 i USA + frakt og mva da. Altså 5-6 tusen totalt.

Ravns selger disse nye på finn for kr 3.900..  Ikke lett å bli klok på det da.

Men ser ut som han har bare 17P og 19P til den prisen. Mulig det er fordi eldre lagervare har fast hub mens de nye har løst hubkit inkludert. 

 

https://www.ravnsgarage.no/search?action=search&q=0763930

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167136651

 

https://www.boatpropellerwarehouse.com/category/12536/15-pitch

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ravns Garage kunne selge en Viper 13 7/8 X 15" stålpropell for kr 5.900 fritt levert.

Ca samme pris som fra USA med moms og frakt i beste fall.

Var i kontakt med dem da jeg lurte på hvorfor listeprisene på disse propellene var ca doblet sånn nesten over natten i Norge/Europa.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 26 minutter siden:

Ravns Garage kunne selge en Viper 13 7/8 X 15" stålpropell for kr 5.900 fritt levert.

Ca samme pris som fra USA med moms og frakt i beste fall.

Var i kontakt med dem da jeg lurte på hvorfor listeprisene på disse propellene var ca doblet sånn nesten over natten i Norge/Europa.

Høres bra. Kjøper gjerne/helst gjennom norske forhandlere. Men hvis påslaget er 20% eller mer, blir det fort litt å tenke på.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...