Jump to content

Toalett tømmes ikke


betjent

Recommended Posts

Hei. 

Vi har et toalett i båten vår. 

Etter forrige besøk fra guttungen, (ble nok papir bruk - og sikkert feil sort), fikk vi pumpet ned, men så stoppet alt opp.

Toalettet har en pumpe vi må dra opp og ned på siden av skålen. 

Det ble stående litt bimmelim, som vi skulle pumpe ned, og plutselig virket det som et tilbakeslag, og vannet ble brunt. 

Septiktank ble tømt pga den var full. 

Nå når jeg forsøker å pumpe ned,høres det ut som om jeg pumper luft, og skålen blir ikke tømt. 

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å få orden på dette. 

Håper på gode råd da dette er utenfor min kompetanse. 

Link to post
Share on other sites

Velkommen i "familien" med toalett-problemer :headbang:   Antagelig har for mye/feilt papir tettet utløp etter forrige besøk;   Er du heldig vil det løse seg opp etter noen timer, ellers må du igang med "drittarbeidet" med å løsne slanger og få ut proppen.  Problemet høres likevel ut som om det er den manuelle pumpen din som kanskje etterhvert må få en overhaling siden den ikke trekkere inn vann  ....      Du kan prøve med en rekke raske pump - gjerne etter at du har åpnet pumpen på toppen under håndtaket og fyllt litt matolje ned i pumpen.  Du skriver ikke hvilke toalett du har. og bilder vil også hjelpe for å gi gode råd.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Har lagt ved et par bilder fra toalettet. 

På det ene er håndpumpen dratt opp, så da ser en at det blir "tømt", men som det andre bildet viser - så kommer det tilbake når pumpen blir presset ned igjen. 

Jeg tenker da at det kanskje er noe som stenger i røret.. 

Håper på enda bedre hjelp/forslag nå 😃

IMG_20210711_150615.jpg

IMG_20210711_150626.jpg

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er hvor proppen sitter. Vanskelig å vite uten å kjenne systemet i detalj.

Nå har du en gyllen anledning til å få inngående kunnskap om hvordan rørsystemet henger sammen. Vi har alle vært der. :wink:

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Start ved skåla og jobb deg bakover.

 

Et siste triks før du setter i gang, kan være å stikke en vannslange inn i skroggjennomføringen på utsiden av båten og holde hånda så tett du kan rundt. Vannet bygger opp et ganske høyt trykk som kan blåse løs eventuelle propper innenfor.

Ps. Ikke bruk en felles vannslange til dette.

Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev 8 minutter siden:

Jeg tror ikke det er problemet ditt, men jeg spør for sikkerhets skyld:

Går pumpa helt ned?

På min var det slik av den blå venderen bare kunne flyttes når pumpehåndaket var nede.
 

Hei. 

Pumpa går helt ned ja. 

Kan pumpe opp og ned, vannet forsvinner og kommer tilbake.. 

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte ta ut eldoet forleden. En propp med papir tettet området ved jokerventil. Denne skal vel hindre returvann å komme tilbake i skålen. Stengte for sjøvann, og septik ut, tømte skåla for "ting", tok vekk proppen og etter en time så var toalett som nytt. Gjorde dette underveis, mens sjefen styrte. Så lykke til... 

Link to post
Share on other sites

Har gitt deg et tips tidligere om å dra litt vakuum i tank for å hjelpe til. Har løsnet propp med denne metoden ved et par anledninger, senest på hentetur med ny bruktbåt høsten 2018. Det sparte meg for å åpne et anlegg med herligheter i. Skjedde ingenting i skåla med eltoalett. Plugget lufting på tank, dfo opp i 20kn(ejektortømming), trykket på knappen igjen, og borte var det. Måtte sef serve slange og joker senere, men da var det tomt. 

Link to post
Share on other sites

Antakelig har du fått svar, men det er en vanlig årsak ikke er nevnt, og som det er enkelt å sjekke. Når tanken har vært full kan det sette seg gugge i avluftingen. Den blir ganske hard ganske fort når den tørker, og det blir overtrykk i tanken når du pumper. Jeg trodde også at papir var årsaken, men fikk dette tipset før jeg begynte å skru. Luftinga er som regel en liten skroggjennomføring rett over tanken. På min båt var det lettest å skru av slangeklemma og stikke opp innenfra.

Link to post
Share on other sites

paxo skrev for 15 timer siden:

Dumt kanskje, men du vet at du må sette den blå venderen til venstre for å pumpe gjennom vann? Ellers pumper du kun luft fra doskåla til tanken.

Hei. 

Jeg er ikke klar over dette - takk. 

Men om det nå er tett, vil vel skålen kun bli fylt med vann.. 🤔 

Link to post
Share on other sites

betjent skrev 8 minutter siden:

Hei. 

Jeg er ikke klar over dette - takk. 

Men om det nå er tett, vil vel skålen kun bli fylt med vann.. 🤔 

Ja, men det ser du fort.  Slik hendelen står nå vil du kun pumpe luft, og tømme toalettet.  Siden du får tibakeslag av vann, er det nok joker-ventilen som må skiftes.  Denne får du på de fleste båtutstyrsbutikker - og er fort å skifte.

Prøv først med å flytte hendelen.  Dersom du får pumpet som normalt, men med tilbakeslag av vann vet du hva som må gjøres.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bonita og Paxo er nok inne på en hurtigløsning som bør prøves.

Og for å følge Bonitas råd videre bør du ha en hjelper til å tømme septiktanken samtidig som en pumper på do. Dvs, en person pumper / kjører elektrisk tømming og en pumper / tømmer do.

Siden vann kanskje går litt ut av do kan du prøve å fylle litt vann i do ( med bøtte / slange )

Link to post
Share on other sites

Toalettet virker slik:

Pump først med hendelen til venstre og inntaket for sjøvann åpent. Da vil det

både pumpes vann inn fra inntaket og ut til septiktanken. Pump til slangen

mellom toalett og septik «teoretisk» er fylt med rent vann. Hos meg er det ca. 20

pump etter at skitten er borte fra skåla.

Deretter legger du skifteren til høyre og pumper til pumpen kun suger luft.

Om det virker, er alt i orden.

Kommer det da vann tilbake i skåla, er det relativt rent vann fra slangen.

Det skal ikke komme, men om det gjør det, er det en gummiventil som

står nederst på pumpa mot slangen som går mot septiktanken som bør byttes.

Går det ikke noe vann inn i septiktanken, er som oftest luftingen til septiktanken

tett. Da bør du finne den (på toppen av tanken), og stake den opp.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...