Jump to content

Volvo penta d4 06mod stoppet plutselig


Four winns

Recommended Posts

Hei. Har en vp d4 som pluteleg stoppa isted.  Alt av filter er nytt. Har gått for full maskin i flere timer i dag uten noe fjusk.  Skulle manøverere inn i ei gjeste havn istad, kjørte veldig sakte, noe som gjor at det var mye ut og inn av gir.  Plutseleg stoppa motor, det var brått stopp.  Båten starta igjenn etterpå og alt virker normalt.  Finner ikke noe unormalt i motorrom heller.   Noen som har vert borti noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Antar at du har drev. Da kan årsaken til motorstoppen være at gearwiren (den som går fra gearaktuatoren til drevet) eller selve gearingen i drevet er litt tregt. Det sitter en føler i gearaktuatoren, og om den føler at aktuatorbevegelsen ikke er tilstrekkelig når du gearer til fri (altså at drevet fortsatt står i gear selv om gasshendelen står i fri), så skal motoren stoppe.

Forøvrig bør du bytte til mer illustrativ overskrift for å gjøre emnet lettere søkbart.

Link to post
Share on other sites

Heisann. Takker for svar.  Eg vil tro det må ha noe med dette og gjer ja. For har ikke han noe som tyder på disel prob eller noe.   Men det var mye inn og ut av gir for og sige sakte inn i veldig trang havn.  Kan det vere at eg ver litt forsiktig på girspak, at den ikke var heilt i pos foreksempel?  Er det noe man kan gjer for og ungå treghet i giringa?  Smøring?

Link to post
Share on other sites

Four winns skrev for 4 timer siden:

… Er det noe man kan gjer for og ungå treghet i giringa?  Smøring?


Det er flere mulige årsaker;

- Den omtalte gearwiren er blitt oppdatert flere ganger, primært pga. for høy friksjon. Om jeg ikke husker feil, er den nyeste gearwiren svart. Om din gearwire er original fra 2006 ville jeg skiftet den til nyeste versjon.

- Gearaktuatoren og/eller posisjonsføleren i denne kan være slitt eller ødelagt. Da må du bytte gearaktuator

- Gearhendelen i drevet (den mekanismen som gearwiren er koblet til) kan være skjev og må skiftes.

- Gear/gass spaken kan være dårlig kalibrert. Da må den kalibreres på nytt. Instruksjon for dette finnes her på forumet (mener jeg å huske)

Jeg har skrevet dette i (min antatte ) prioritert rekkefølge.

Link to post
Share on other sites

Optimist1 skrev for 5 timer siden:

Sikkert sjekket dette, men du har gjerne 2 dieslfilter, et forfilter til vannutskiller og et på motoren. Har du byttet det på vannutskiller også?

Hei. Ja begge er skiftet. Har ikke so stor tro på at dette er disel relatert si det kutta så momentant. Og gikk helt normalt etterpå.  Men sjekker skader jo ikke å sjekke dette igjenn. 

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 3 timer siden:


Det er flere mulige årsaker;

- Den omtalte gearwiren er blitt oppdatert flere ganger, primært pga. for høy friksjon. Om jeg ikke husker feil, er den nyeste gearwiren svart. Om din gearwire er original fra 2006 ville jeg skiftet den til nyeste versjon.

- Gearaktuatoren og/eller posisjonsføleren i denne kan være slitt eller ødelagt. Da må du bytte gearaktuator

- Gearhendelen i drevet (den mekanismen som gearwiren er koblet til) kan være skjev og må skiftes.

- Gear/gass spaken kan være dårlig kalibrert. Da må den kalibreres på nytt. Instruksjon for dette finnes her på forumet (mener jeg å huske)

Jeg har skrevet dette i (min antatte ) prioritert rekkefølge.

Hei. Takker for svar.  Det er første gang eg har opplevd dette.  Skal sjekke gearwier hvilke farge den har.  Kan som du også nevner vere gearhendel som skulle vert kalibrert.  Det vart trangt og tøbblette i havna der og vind så båten dreiv godt, var litt stress situasjon kan du si, så eg har tenkt litt på det nå i ettertid at det var nok litt forsiktig ut og inn av gir flere ganger. Kan vere eg som har holdt hendel i litt ugunstig possisjon også.  Det var ikke noe prob etterpå med ut og inn av gir.   Men må selfølgeleg sjekke mer opp i dette.  Kalibrering må vel gjøres av verksted?

Link to post
Share on other sites

Four winns skrev for 1 time siden:

… Kalibrering må vel gjøres av verksted?


Du kan gjøre det selv (tror det finnes en instruksjon her på forumet et sted, prøv et søk), men om du ikke er kyndig og rutinert i slikt, ville jeg nok anbefale å la et VP verksted se på dette 👍👍

Link to post
Share on other sites

Four winns skrev for 4 timer siden:

Hei. Ja begge er skiftet. Har ikke so stor tro på at dette er disel relatert si det kutta så momentant. Og gikk helt normalt etterpå.  Men sjekker skader jo ikke å sjekke dette igjenn. 

Er nok ikke det nei. Men kjørte en gang Oslo-Arendal i ett strekk, 5 timer i 28 knop med en tidligere båt jeg hadde. Da jeg slakket av og skulle legge til stoppet motoren brått. Hadde tett forfilter, men da var den trøblete å få start på igjen. Kalibrering gjør du forøvrig enkelt selv. Følg trinnene i håndboken (ligger sikkert i dokumentarkivet på båtplassen), evt så kan du Google det. Tegn på at du trenger kalibrering er at giret ikke står i fri når hendelen er i nøytral posisjon. Da får du heller ikke start. Høres ikke ut som du trenger dette heller, men er noe du bør kunne for det skjer selvfølgelig ikke i hjemmehavn men utenpå skjæret 😉Går du fort fra frem til bak på girspaken kan motoren stoppe, særlig hvis du har litt turtall fremover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...