Jump to content

Ankerdregging og motorstopp på samme tid

tobixen

Recommended Posts

For noen dager siden koblet jeg opp en biltemapumpe med et enkelt grovfilter mellom tappeslange koblet til dieseltankens bunn og returslange. Det så ut som om den fanget opp litt dieseldyrgrums helt i starten, men etter å ha pumpet gjennom all dieselen jeg hadde satt jeg igjen med bare en beskjeden mengde grums i filteret, og det ser ikke ut som dieseldyr.

Jeg konkluderer med at dieseldyrproblemstikken kanskje er lokalt i forfilter/vannutskiller.IMG_20210802_181909.jpg.380550f65379a920e8c469e300934d75.jpgIMG_20210802_181848.jpg.8592e995af7cc4e37a2ac5ac4b9a4873.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg mener vagt å huske at det har vært rapportert tilfeller tidligere her på BP hvor et dieseldyrproblem har vært lokalt i vannutskiller.

Alternativt kan det være at dieseldyrproblemet er på tanken et sted og at eneste måte å finne ut av det på er å åpne mannhullet, evt prøve å gjenta eksperimentet mens det er tung sjø. Eller kanskje dieseldyrene ble pulverisert og kom seg igjennom grovfilteret mitt, men jeg har sett griseriet som var i forfilteret, det virker usannsynlig at det ikke skulle tette igjen grovfilteret.

Hulda skrev for 1 time siden:

Den konklusjonen har jeg liten tro på.

Samme her.

tobixen skrev 1 time siden:

Alternativt kan det være at dieseldyrproblemet er på tanken et sted

Det er nok ikke snakk om et sted på tanken. Har du fått dieseldy er hele tanken infisert. Da er det bare rengjøring og dieseldyrdreper som gjelder.

Elers synes jeg absolutt det ser ut som diseldyrgrums. Og jeg synes det ikke ser ut som at det er så lite. Er du sikker på at du har greid å suge helt fra bunnen av tanken? Den vanlig bunnslangen står normalt litt opp fra bunnen der vann og dieseldyr ligger. Jeg hadde forventet at du skulle finne en vannskvett også hvis du sugde helt fra bunnen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 1 år senere...

Jeg har skvettet litt biocider i dieseltanken et par ganger og holdt dieseldyrmonsteret relativt i sjakk.  Jeg har to dieselforfiltre, det filteret som ble klogga gikk etter mye om og men tett igjen, det andre er helt blankt.  Frem til nå har jeg antatt at dieseldyrbestanden er et lokalt problem i forfilteret.

SIst jeg fyllet diesel bet jeg meg merke i at jeg har en pakning på diesellokket som var morken.  Jeg tenkte ikke så mye på det der og da, men tankene begynte å snurre litt - jeg vet av erfaring at når bølgene skyller over båten, så trenger sjøvannet seg inn overalt hvor det har mulighet for å trenge seg inn - og uansett hvor mye man måtte renholde tankene, dersom man regelmessig får inn dråper av sjøvann inn på dieseltanken, så er det vel nærmest gitt at man får dieseldyr ... så jeg må nok ta en runde til før båten sjøsettes igjen.

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Det er jo mye snakk av kriselager av både mat og vann i disse dager, men vi med båt er jo sikret (kondens)vann ihvertfall.

:easter:

Ja, har vurdert å bare kutte ut hele vanntanken i båten og bare tappe det vannet jeg har bruk for fra dieseltanken??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...