Jump to content

Skifte impeller på Yamaha 9,9 hk

BOL72

Recommended Posts

Hei. 
Skal foreta mitt første impellerbytte, eller rettere sagt, jeg har foretatt mitt første impellerbytte 5 ganger uten at det har fungert. Tenkte jeg nå skulle høre med ekspertisen før jeg monterer undervannshuset for 6 gang. 
Problemet er at jeg ikke får en slik kjølestråle når motoren går). Kjøpte ny impeller, satte i denne og regnet med at dette skulle fungere, men nei. 
Opp igjen og frem og tilbake flere ganger. 
Har nå forsøkt å eliminere det jeg kan av feilkilder. 1 har stukket opp dysa hvor strålen kommer ut med en lang ståltråd, 2 satt vannslangen med lavt trykk på røret som kommer ned i stammen og da kom det stråle så det skal da ikke være tett. 
Har nå rengjort plastfilter på undervannshuset, sjekket at det er fri åpning opp til pumpehuset, rengjort pumpehuset med tannbørste. 

Skal nå sette på impeller, har nå lest at det kan være greit å kline inn denne med feks vaselin, samt inne i huset slik at denne glir greit før vannet kommer. Roterer så impeller med klokka mens jeg fører pumpehuset over og skrur fast. Alt ok så langt? Har ikke smurt impeller tidligere eller rengjort så grundig (testet med gammel impeller sist og den er ødelagt nå, ny er helt skadefri)

Er det noe jeg har gjort galt, burde ha gjort e.l.?

Legger ved noen bilder av så langt jeg nå har kommet. 

8E283A65-870E-4A5F-BCEF-BA1F9BCA3466.jpeg

54F17349-A4AA-4A97-8D2F-C03949CB817D.jpeg

79566C04-4C53-4D7B-98A4-D49D2B853E86.jpeg

A12104C6-68D4-47E8-828E-7AC8AF6FCE38.jpeg

22232410-3AE6-481B-ACA6-8BC953B26BCE.jpeg

CBD5F14F-FB68-4061-828A-AD35D9A98EBA.jpeg

17356CF2-0DAF-49B9-8A03-C906E62BD24C.jpeg

Var borti det samme for en stund siden. Husker ikke om det var Yamaha. 

Endte med og sette undervannshuset i en stamp med vann, drillen på akslingen, da så vi lekkasjen. Det plasthuset impelleren sitter i var utslitt, og store mengder vann kom opp langs akslingen. Byttet dette, og kjølingen var iorden. 

Jeg ville prøvd å sette en batteridrill på akselstaget og holde undervannshuset i en balje med vann. Er impelleren skikkelig montert vil det fosse ut vann ved pumpeutløpet. Min erfaring er at impellerrester kan være noe svineri å få fjernet, hvis den gamle impelleren var totalt nedslitt.   :flag:

Kilen er der, det er jeg sikker på. O-ringen er jeg mer usikker på. Jeg har vært litt usikker på tettingen mellom gummituten og kjølerøret, altså om det ble for «romt» i gummituten, men den smalner av nedover mot huset. 
Renset gummituten og det sitter ingen o-ring inni der, men om jeg trer gummituten på kjølerøret så omslutter den kjølerøret. Spm er om den kommer like dypt i gummituten når jeg skrur det sammen. 
Har nå skrudd motoren sammen og skal gi det et forsøk i morgen igjen. Har om ikke annet blitt nokså god på å demontere undervannshus og blitt litt mer kjent med det som rører seg nedi der…viktig å fokusere på det positive nå kjenner jeg 😁

Skrudde sammen, flott stråle i tønna, satte motor på båten, arvingen i båten og etter to minutter døde strålen. 
Tenkte nå å gjøre et forsøk på å skifte termostaten, men kom til kort da jeg skulle lokalisere denne. Trodde jeg skulle se et lokk med 4 bolter men fant ikke noe slikt. 
Kunne noen ha vist meg hvor termostaten sitter?

452B29F5-DDDF-43FB-97C9-6AE2E3BC1FFF.jpeg

3224380F-BD36-4278-803D-42B757BD4CE3.jpeg

1BEAA118-A734-42B1-8B40-E268EBA7D808.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...