BOL72 Startet 11.Juli.2021 Del på Facebook Startet 11.Juli.2021 Hei. Skal foreta mitt første impellerbytte, eller rettere sagt, jeg har foretatt mitt første impellerbytte 5 ganger uten at det har fungert. Tenkte jeg nå skulle høre med ekspertisen før jeg monterer undervannshuset for 6 gang. Problemet er at jeg ikke får en slik kjølestråle når motoren går). Kjøpte ny impeller, satte i denne og regnet med at dette skulle fungere, men nei. Opp igjen og frem og tilbake flere ganger. Har nå forsøkt å eliminere det jeg kan av feilkilder. 1 har stukket opp dysa hvor strålen kommer ut med en lang ståltråd, 2 satt vannslangen med lavt trykk på røret som kommer ned i stammen og da kom det stråle så det skal da ikke være tett. Har nå rengjort plastfilter på undervannshuset, sjekket at det er fri åpning opp til pumpehuset, rengjort pumpehuset med tannbørste. Skal nå sette på impeller, har nå lest at det kan være greit å kline inn denne med feks vaselin, samt inne i huset slik at denne glir greit før vannet kommer. Roterer så impeller med klokka mens jeg fører pumpehuset over og skrur fast. Alt ok så langt? Har ikke smurt impeller tidligere eller rengjort så grundig (testet med gammel impeller sist og den er ødelagt nå, ny er helt skadefri) Er det noe jeg har gjort galt, burde ha gjort e.l.? Legger ved noen bilder av så langt jeg nå har kommet. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Var borti det samme for en stund siden. Husker ikke om det var Yamaha. Endte med og sette undervannshuset i en stamp med vann, drillen på akslingen, da så vi lekkasjen. Det plasthuset impelleren sitter i var utslitt, og store mengder vann kom opp langs akslingen. Byttet dette, og kjølingen var iorden. Sitér dette innlegget Link to post
Haill Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Du kan også sjekke termostaten, at det ikke har samlet seg eir/salt, som blokkerer for vannstrømmen. Var akkurat ute for det, på en liten Yamaha totakter, med ny impeller. Sitér dette innlegget Link to post
runsun Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Jeg ville prøvd å sette en batteridrill på akselstaget og holde undervannshuset i en balje med vann. Er impelleren skikkelig montert vil det fosse ut vann ved pumpeutløpet. Min erfaring er at impellerrester kan være noe svineri å få fjernet, hvis den gamle impelleren var totalt nedslitt. Sitér dette innlegget Link to post
BOL72 Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 (redigert) Takk for tipset. Forsøkte dette og det kom ikke noe vann i det hele tatt. Det må jo være noe jeg gjør veldig galt? Kjørte drillen med klokka. Fikk ikke lagt inn videosnutt her, men legger med bilde. Må jeg senke huset dypere ned? Redigert 13.Juli.2021 av BOL72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Lurer litt på dette du skriver om vaselin på impeller. Kanskje du skal vaske dette av og prøve med tørr impeller ? Sitér dette innlegget Link to post
BOL72 Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Jeg tok på litiumfett etter å ha sett mange som brukte dette. Etter jeg senket hele impellerhuset under vann, kun gummituten over vann, satte på drillen og testet igjen så kom det vann opp av gummituten (beklager terminologien) kan jeg da gå ut i fra at alt er i orden? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Er kilen innimellom impeller og aksling på plass? Lett å glemme/miste Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Det er vel en o-ring på kjølerøret en plass eller nedi plasttuten. (Husker ikke). Mangler denne får du ikke vann opp i blokken Sitér dette innlegget Link to post
BOL72 Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Kilen er der, det er jeg sikker på. O-ringen er jeg mer usikker på. Jeg har vært litt usikker på tettingen mellom gummituten og kjølerøret, altså om det ble for «romt» i gummituten, men den smalner av nedover mot huset. Renset gummituten og det sitter ingen o-ring inni der, men om jeg trer gummituten på kjølerøret så omslutter den kjølerøret. Spm er om den kommer like dypt i gummituten når jeg skrur det sammen. Har nå skrudd motoren sammen og skal gi det et forsøk i morgen igjen. Har om ikke annet blitt nokså god på å demontere undervannshus og blitt litt mer kjent med det som rører seg nedi der…viktig å fokusere på det positive nå kjenner jeg 😁 Sitér dette innlegget Link to post
BOL72 Svart 16.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2021 Skrudde sammen, flott stråle i tønna, satte motor på båten, arvingen i båten og etter to minutter døde strålen. Tenkte nå å gjøre et forsøk på å skifte termostaten, men kom til kort da jeg skulle lokalisere denne. Trodde jeg skulle se et lokk med 4 bolter men fant ikke noe slikt. Kunne noen ha vist meg hvor termostaten sitter? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 (redigert) Du finner tegninger på boats.net. Årsmodell? Ta av plastdeksel så ser du den sikkert. To skruer normalt på huset. Søkte 2005 mod. og 2018 mod. På begge sitter den oppå blokken under plastdeksel..... litt forskjellige dog.... Redigert 18.Juli.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.