Jump to content

Gelcoatsparkel som ikke vil herde, hva gikk galt?


Guest Thostr

Recommended Posts

Guest Thostr

Skulle hjelpe en kompis med gelcoat-reparasjon på baugen, etter en vellykket glassfiber-reparasjon. Han hadde ikke sparkel, så vi skulle lage selv. Oppskrift:

 

1) 100 gram gelcoat (Biltema)

2) 5 gram parafin (Biltema, til å lage topcoat)

3) 2 gram herder (Biltema, fersk)

4) collodial silica som fyllstoff

 

Det skulle bare være en midlertidig gelcoat-operasjon, siden han skal på ferie med båten de nærmeste dagene. Derfor tillegg av parafin. 

 

Mikset 1, 2, og så 3. Begge ble mikset godt. Deretter fyllstoff. Han hadde West System 406 'collodial silica' liggende, så vi brukte det. Bruker vanligvis talkum selv. Sparkelen ble svært kornet, selv etter grundig og gjentatt miksing. Konsistensen forøvrig var helt ok, som annen gelcoat-sparkel. Slike korn |har jeg ikke opplevd med 406 i andre anvendelser. Men vi valgte å bruke den likevel siden det var en midlertidig reparasjon. 

 

Men skiten herda ikke. Ikke i nærheten. Hvor gikk det galt? Jeg har egentlig ikke brukt parafin i gelcoat-sparkel, kun til topcoat etterpå - er det det som forhindret gelcoaten fra å herde? Tror ikke det var prosedurale feil ift miksing av herder. 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke ferdig Biltema gelcoatsparkel?

 

gelcoatsparkel.jpg.3d89a429c1449bd511fd70114c7392cd.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
6 hours ago, Teerex said:

Hvorfor ikke bruke ferdig Biltema gelcoatsparkel?

 

Synes du at du bidro til å utvikle kunnskap med dette spørsmålet? Som jeg skrev så hadde min kompis ikke slik sparkel, antakelig fordi "hvit" ikke lengre er på lager lokalt.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, NilsPils said:

Er det ikke slike bemerkninger vi helst vil slippe på Bp . . ?

 

Min bemerkning, eller spørsmålet? Ser i ettertid at jeg heller bare skulle ha sagt at jeg synes det var frustrerende å få et slikt spørsmål som svar. Kan tydeligvis ikke endre det nå heller. Veldig kort tid man har på å endre innlegg.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal herde uansett rekkefølge. Riktige forhold også. Har ikke erfaring med det fyllstoffet så det kan hende det var problemet.  Ved over 22 brader skal det herde på en time . 

Jeg hadde laget en liten "galle test" uten fyllstoff i en papp kopp. Ta tiden . Så ganger du med 3 som gir tiden i tynnt påstryk. Funker det ikke så kast alt å gå på butikken:wink: 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 1 minutt siden:

 

Min bemerkning, eller spørsmålet? Ser i ettertid at jeg heller bare skulle ha sagt at jeg synes det var frustrerende å få et slikt spørsmål som svar.

Hvorfor polimisere videre på dette . . .?

Det går også an å beklage at man hadde en glipp . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
2 minutes ago, Knude said:

Skal herde uansett rekkefølge. Riktige forhold også. Har ikke erfaring med det fyllstoffet så det kan hende det var problemet.  Ved over 22 brader skal det herde på en time . 

Jeg hadde laget en liten "galle test" uten fyllstoff i en papp kopp. Ta tiden . Så ganger du med 3 som gir tiden i tynnt påstryk. Funker det ikke så kast alt å gå på butikken:wink: 

 

Takk for svar. Skal prøve å gjøre en slik test med samme ingrediensene, om ikke kompisen min stikker av på ferie først :-) Har kommet opp med en ny hypotese om hva som kan ha gått galt. Tror kanskje ikke vi ristet parafinen, kan det være at den har skilt seg i ulike faser og det ikke var ren parafin vi fikk? @alf-inge Tipset meg også om at man kunne pensle på parafin etter at gelcoat'en hadde gel'et, for å få luft-tett barriere vs å blande inn. Jeg har jo også PVA (poly-vinyl-alkohol) liggende som jeg har brukt ved noen anledninger, men har ikke opplevd at parafin har skapt problemer før så kanskje er det å bjeffe opp feil tre...

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
20 minutes ago, Knude said:

Voksen har en enkel kjemi. Voks,styren. Ikke noe som forstyrrer herde prosessen.

I små blandingen bruker jeg mere herder ( 4%) siden det fort kan bli for magert. Da mangler temperatur å transport av styren og voks til overflaten.  

 

Skjønner. Det er et fint tips å ta med seg. Det var rundt 20 grader ute og sol. Gelcoat'en som var påført stod i direkte sol ihvertfall delvis. Så underlige greier at det ikke var antydning til herding. Fyllstoffet collodial silica er beskrevet som 'A feather-weight thixotropic powder, which is used to thicken resins & gelcoats, add more to create a non-sagging filler that is lightweight and very hard." (https://www.cfsnet.co.uk/acatalog/Colloidal_Silica.html) så tror ikke det er noe galt med designet her. Men kan jo ha vært noe muffins med den boksen vi brukte, uten at jeg egentlig kan peke på noe spesifikt.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...